זה ויראלי: האם תל אביב מוכנה להתפרצות הקורונה?

מרתון תל אביב יתקיים ללא רצים זרים ובסופר פארם יש מחסור במוצרים, אבל בינתיים נראה שהעיר המרכזית בישראל לא מתרגשת. שאננות או אופטימיות מוצדקת?

פרמדיקים בהונג קונג מפנים חולה, פברואר 2020 (צילום: Getty Images)
פרמדיקים בהונג קונג מפנים חולה, פברואר 2020 (צילום: Getty Images)
24 בפברואר 2020

ההופעה הראשונה של נגיף הקורונה בישראל הביאה לתופעה מקומית מוכרת, מעין שילוב של פאניקה מול אדישות וגישת ה"יהיה בסדר" הנפוצה. בתקשורת נשמעים דיווחים בלתי פוסקים אודות הנגיף המתפשט וברחוב כבר יש מי שמדבר על אגירת תרופות ומזון, לצד תושבים רבים שמסרבים להתרגש. מה שברור הוא שעם הגעת הנגיף לישראל, מקרי הידבקות נוספים הם רק עניין של זמן. איך נערכים לכך בתל אביב, העיר המרכזית במדינה?

בסניף שינקין של רשת סופר פארם מדפי האלכוג'ל מידלדלים. "עכשיו יש, אבל כדאי לקנות כי לא בטוח שעד מחר יישאר", אומרת אחת המוכרות. על מסיכות אין מה לדבר. הכל חוסל. מחר יגיע משלוח חדש, אבל גם הוא צפוי להיגמר.

"אכן יש מחסור, לא רק בתל אביב, אלא בכל הארץ", אומרת גלי ברגר, ראש מערך התקשורת ברשת סופר פארם. "יש זינוק מאוד גדול בביקוש למסיכות, לאלכוג'ל ולמגבוני חיטוי. בחלק מהסניפים נגמר המלאי, ואנחנו עובדים כל הזמן על חידושו. בשבוע שעבר הצלחנו לשים את ידינו על מלאי של חצי מיליון מסכות שנחת בארץ, והוא מחולק בין הסניפים", היא אומרת ומוסיפה פרט פיקנטי: "אתמול נמכרה כמות האלכוג'לים שנמכרת בחודש, כמה עשרות אלפי יחידות. היה לנו ברור שברגע שיהיה חשד לקורונה בישראל תהיה בהלה וזינוק בביקוש. אז נערכנו מבעוד מועד עם מלאי מוגבר".

אתם פועלים לפי הנחיות של משרד הבריאות?
"לא הוציאו לגבינו הנחיות כאלה. אנשים בפועל כרגע קונים אלכוג'ל ומסיכות. אם מוצדק או לא, אני לא יודעת להגיד לך".

בינתיים, התל אביבים משמיעים את קולם ברשתות החברתיות. השפית רותי רוסו צילמה מדף ריק באחת מרשתות הפארמים וכתבה "רוקנו את מדף האלכוג'ל". צייצנית אחרת כתבה: "אביו של בן הזוג אמר לנו להתחיל לאגור שימורים ומים".

המראות שמגיעים מסופרמרקטים בצפון איטליה, שבהם המדפים התרוקנו עם התפשטות הנגיף שם, עשויים להצביע על המגמה במקומות שבהם ישנה התפרצות. אולם לאור התגובה הלקונית שקיבלנו מרשת AM:PM נדמה שבסופרים המקומיים לא מרגישים עדיין את הבהלה. "הרשת – כמו כל עסק בישראל, פועלת על פי הנחיות משרד הבריאות והגורמים המוסמכים", נמסר לנו בתגובה, לאחר שהעבירו אותנו מגורם אחד למשנהו.

המשמעות הגדולה ביותר, בינתיים, בהגעת הנגיף לישראל, היא השפעתו על מרתון תל אביב העתיד להתקיים ביום שישי. "משרד הבריאות הנחה את עיריית תל אביב-יפו שלא לאפשר השתתפות של רצים בינלאומיים במרתון סמסונג תל אביב, הצפוי להתקיים ביום שישי הקרוב. זאת, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה", נמסר בהודעה רשמית מהעירייה. מתוך כלל הרצים הרשומים, כ-3,000 מחזיקים באזרחות זרה. מהעירייה נמסר כי בשבוע שעבר ביטלו את השתתפותם קרוב ל-1,000 רצים ממדינות אסיה שעליהן חלות מגבלות נסיעה. "כעת החליטה משרד הבריאות שלא לאפשר את השתתפותם של שאר הרצים", אמרו בעירייה והוסיפו כי "גורמי ההפקה של המרתון ייצרו קשר עם הנרשמים בחו"ל כדי ליידע אותם בדבר החלטת משרד הבריאות. כספם של הנרשמים יוחזר להם במלואו".

בבית החולים איכילוב טוענים כי כרגע הם פועלים, כמו כולם, לפי הנחיות המשרד. כשפנינו למשרד הבריאות, הופננו לאתר האינטרנט שלו, שם מפורטות ההנחיות לציבור הרחב.

עד סוף השבוע האחרון היתה נדמית מגפת הקורונה כאגדה רחוקה מהמזרח. אולם ביום שישי, כשפורסם כי אחת הנוסעות הישראליות שחזרה משיט תענוגות על הספינה הוויראלית "נסיכת היהלום" היא נשאית של הנגיף, החלה האגדה לקבל גוון מציאותי יותר. באותו סוף שבוע דווח גם על תשעה אזרחי דרום קוריאה שנדבקו בקורונה וביקרו בישראל, מה שהביא לבידוד של עשרות תלמידים שבאו עמם במגע.

לפי מכון המחקר של אוניברסיטת ג'ון הופקינס, נכון להיום (שני, 24.2) נדבקו בנגיף כמעט 80 אלף בני אדם, 77,150 מתוכם בסין. בדרום קוריאה אושרו 833 מקרי הדבקה. איטליה מובילה על יפן במקרי ההדבקה, 157 לעומת 147, אולם המספרים דינאמיים ומשתנים תכופות. מתוך כלל המקרים נרשמו יותר מ-2,600 מיתות.