עבודת שורשים: קורס ללימוד עירקית מדוברת יפתח בתל אביב

למאור זכריה נמאס לשמוע על עירקים צעירים שלא מסוגלים להבין את סבא וסבתא, אז הוא החליט לפתוח קורס ללימוד עירקית

קורס ללימוד עירקית (תמונה: shutterstock)
קורס ללימוד עירקית (תמונה: shutterstock)
1 ביוני 2015

סבתא שלי תמיד אומרת: "מַן הַם אַלְשִי, אַדּרַכֹּהּ". אני עדיין לא יודעת מה זה אומר, אבל אולי זה קשור לירושה, ולכן חבל. במילים אחרות, עזבו אתכם לרגע משירה מזרחית – הדבר הבא הוא להצליח לדבר עם זקני השבט בשפה שלהם. מי שזיהה את הביקוש הוא מאור זכריה (32), שהחליט לקחת את זה צעד אחד קדימה וייסד קורס ללימוד עירקית מדוברת שייפתח באמצע החודש הבא.

"הביקוש מפתיע. אנחנו הרי לא מבינים מה המבוגרים אומרים לנו, ועוד מעט איש לא ידבר את השפה", אומר זכריה. "סבתא רבא שלי דיברה רק עירקית, ואי אפשר היה לדבר איתה למרות שהייתה בריאה עד יומה האחרון. זאת החמצה. מרוקאים נלחמים על השפה שלהם, יידישאים נלחמים, אז גם אנחנו יכולים".

מי בא ללמוד עירקית?

"בינתיים פנו בעיקר צעירים בני 25-35, כולם עירקים בני הדור השלישי שחשוב להם לדבר עם הזקנים לפני מותם. מישהי כתבה לי: 'אני לא עירקית, אני יכולה גם?'. השאיפה היא שלא יהיו רק עירקים בקורס".

בוא ננסה לשווק את הקורס לכל השאר.

"כולם צריכים לשלם מס הכנסה, וגיליתי שאם זורקים לפקיד משהו בעירקית הוא נרגע ('אה, אתה משלנו'). עכשיו ברצינות – התרבות העירקית היא תרבות מדהימה. היא בעצם היהדות הקדומה, והפתח אליה היא השפה העירקית. זאת שפה קולחת, דרמטית, עשירה בדימויים ומצחיקה מאוד. לעירקים יש אובססיה לתרבות שלהם, ובצדק, אבל הם לא יודעים למכור אותה לאחרים. יש מופעים שלמים בעירקית, עם דודו טסה וגם עם שרי אלפי ששרה 'ימים חמים' שנורא תפס. אלפי הנגישה את השפה באופן נכון מאוד".

יהיה כיבוד מבית סבא?

"ברור. סמבוסק, קעקת. מאפים ופחמימות הם התרבות שלי".

יהיה גם משהו לטבעונים?

"סוכריות שקדים עוברות? אפשר ירקות חתוכים".

העלבת.

"אם יבואו טבעונים אני מבטיח שנפטם גם אותם".

 

הקורס יפתח באמצע יוני בתל אביב, ויכלול שמונה מפגשים באורך שעה וחצי.

מחיר הקורס: 800 ש"ח

לפרטים: 4294477־050, learn.iraqit@gmail.com