עיר בבהלה: הקורקינטים השיתופיים בכל מקום, והחברות רק מוסיפות להגיע

מי שלא רצה את האופניים החשמליים קיבל את הקורקינטים השיתופיים: החברות נוהרות לתל אביב בזו אחר זו, ושני מותגים נכנסו לשוק רק החודש. בהיעדר אכיפה מספקת, אולי גם התל אביבים ייאלצו למצוא את מזורם בהשחתת כלים נטושים

קורקינט חשמלי בתל אביב. צילום: Shutterstock
קורקינט חשמלי בתל אביב. צילום: Shutterstock
14 בפברואר 2019

בימים אלה חורך את האינסטגרם טרנד חדש: ונדליזם של קורקינט חשמלי שיתופי. גולשים רעולי פנים מרחבי העולם מתעדים את עצמם מטיחים את הכלי החשמלי על חלון ראווה, מפילים אותו מגשר גבוה, מעלים אותו באש ומצלמים את חיות הבית שלהם מטילות עליו את צרכיהם. לתל אביב, עיר בעלת אורחות מעודנים יותר, הטרנד עדיין לא הגיע – אבל הקורקינטים בהחלט כן.

כיום פועלות בתל אביב שלוש חברות קורקינטים חשמליים שיתופיים ללא עגינה: חברת בירד האמריקאית, ווינד הגרמנית וליים, גם היא אמריקאית, שהצטרפה בשבועות האחרונים. החברות פועלות על פי מודל זהה – באמצעות אפליקציה מאתרים את הקורקינט הקרוב, סורקים את הברקוד ומשחררים את הנעילה תמורת חמישה ש"ח. התשלום עבור דקת רכיבה הוא חצי ש"ח וגם הוא מתבצע באפליקציה. אין תחנות עגינה, ואפשר להשאיר את הקורקינט בכל מקום כל עוד הוא לא מפריע להולכי הרגל או לרוכבים אחרים בסביבה. השירות מסתיים בערב, כשאוספים "מטעינים" את הקורקינטים הקרובים לביתם. הם מוציאים אותם חזרה למחרת בבוקר תמורת כסף מהחברות.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Bird Graveyard (@birdgraveyard) on

נכון להיום אין בעירייה נתונים על כמות הקורקינטים החשמליים להשכרה המסתובבים בעיר, ובכל זאת בחודש מרץ תשיק גם חברת ליאו הישראלית את הקורקינטים שלה. החברה הוקמה על ידי כפיר בן שושן (בעלי חברת אינוקים) ובשיתוף כדורגלן העבר אייל ברקוביץ', המחזיק חמישה אחוזים ממנה. ליאו הישראלית לא תשבור את השוק, שכן תנאי השימוש יהיו זהים לאלה של החברות הקיימות, אולם תהיה זמינה 24 שעות, כלומר גם בלילות, בניגוד לשירותים שמעניקות החברות האחרות.

על אף התקנות החדשות שהוציא משרד התחבורה ואף שהאפליקציות מחייבות את הרוכבים להיות מעל גיל 18, בעלי רישיון נהיגה וחבושים בקסדה, לא ברור כיצד הדבר ייאכף בפועל. בספטמבר האחרון פורסמו בוושינגטון פוסט נתונים של חדרי מיון בארצות הברית המצביעים על עלייה חדה בכמות הנפגעים מתאונות קורקינטים חשמליים שיתופיים. רופאי מיון בארצות הברית טענו כי הכלי אינו בטוח לרוכבים שאינם מנוסים ואלה מגיעים לבית החולים עם גפיים שבורות ופציעות שלרוב נצפות בתאונות רכב או אופנועים. בתוך כך, לפי פרסומים מעוניינת העירייה לעדכן את שירות התל־אופן ולהפוך אותו לחשמלי.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Bird Graveyard (@birdgraveyard) on

בעירייה אומרים כי האכיפה נעשית על פי הסמכויות הנמצאות בידיה, "באופן מוגבר ומשמעותי כנגד רכיבה אסורה על המדרכות ברחבי העיר של אופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים ואופנועים. האכיפה מתבצעת על ידי עשרות פקחים עירוניים שהוכשרו למשימה שמטרתה צמצום מספר הפגיעות בהולכי הרגל והפרדת השימושים בסוגי הדרך השונים, ובשיתוף משטרת ישראל". עוד מציינים בעירייה כי בשנה האחרונה ניתנו כ־10,000 דוחות לרוכבים על כלי תחבורה חשמליים, "וניתן לראות כי חל שינוי משמעותי בשטח בעיקר באזור מרכז העיר. אכיפת עברות אחרות, הכוללות בין היתר אי חבישת קסדה, הן בסמכות ובאחריות משטרת ישראל".

בארצות הברית ספגה חברת בירד ביקורת חריפה בעקבות ערמות קורקינטים שהושלכו ברחובות, ונדמה כי תל אביב תעמוד למבחן זהה. מה יעלה בגורלם של קורקינטים נטושים ואם גם לכאן יגיע טרנד הוונדיליזם – רק הזמן יספר.