זה סיפור קטן על תחנה שזזה בלי עדכון. וגם על היחס לנוסעים

אוטובוס של דן. צילום: shutterstock
אוטובוס של דן. צילום: shutterstock

הקו הקבוע שלי הועבר לתחנה סמוכה בין לילה בלי לעדכן אף אחד. בדן הודו בטעות, תיקנו את השילוט ואיחלו לי חג שמח. הבוקר המתנתי בתחנה החדשה - רק כדי לראות את הנהג עוצר בזו הישנה, וממשיך בדרכו בלי לעצור לי. למה? ככה

11 באפריל 2022

זה לא סיפור גדול. הוא אפילו די קטן. שורתו התחתונה, בקצרה: נדרשתי לרוץ כמה עשרות מטרים מהמיקום האחרון של תחנת האוטובס שבו הקו שלי תמיד עצר למיקום חדש שהתחלף בין לילה. לא עודכנתי על המעבר, ולא היה שילוט. הספקתי לעלות לאוטובוס, מתנשף ומופתע. הגעתי בזמן לעבודה. החיים נמשכו כסדרם. אפשר להמשיך הלאה. או אולי בעצם לא? חכו לסוף, יש טוויסט. סרט המשך מה שנקרא.

אז הסיפור הזה קטן, את זה כבר סיכמנו, אבל הוא מצביע ולא בפעם הראשונה על אמת עצובה: לא ממש אכפת בעיר, בכלל בארץ, ממשתמשי התחבורה הציבורית. הם נחשבים עדיין לזן נחות. גם ב-2022. הנסיעה באוטובוסים מקושרת מעמדית לדרך התניידות עבור אוכלוסייה נחשלת. הטובים למכוניות, המסכנים לאוטובוסים. השירות בהתאם.

ברביעי בבוקר עליתי לקו 25 מאותו המקום שתמיד עליתי אליו בנסיעתי דרומה, לעבודה, קרוב למתחם בית הכנסת הגדול. יום למחרת, בחמישי בבוקר, המתנתי באותו המיקום רק כדי לראות את האוטובוס "בורח" לי לתחנה הבאה, מרחק של כ-30 מטר דרומית מזו שהמתנתי בה. לא היה שום רמז בשילוט, לא נמסר אף פרט על העברת התחנה. בדקתי.

אזור בית הכנסת הגדול, זירת ההתרחשות. צילום: shutterstock
אזור בית הכנסת הגדול, זירת ההתרחשות. צילום: shutterstock

כשעליתי כבר על האוטובוס ניגשתי לנהג ושאלתי אותו מה קרה? הוא ענה לי שזו התחנה החדשה. שהיא הוחלפה, ושזה באחריות משרד התחבורה לעדכן על שינויי תחנות. פניתי לגורמים בעירייה שמסרו לי שהאחריות היא דווקא של קבלן שילוט המועסק מטעם חברות האוטובוסים, כלומר אולי הנהג טעה? וגם אם לא ממש טעה (והוא טעה) – מה זה בעצם משנה? משרד התחבורה או חברת דן, או השד יודע מי? לא היה עדכון, אדם מבוגר יותר או עם מוגבלות לא היה מספיק כמוני. למה? ככה.

כמה אנשים פספסו כבר את האוטובוס שלהם בגלל מקרים כאלה? לא רק זה הנוכחי שלי אלא בכלל? האם יש מישהו שדואג לעדכן כראוי לגבי שינויים כאלה? העיר כולה הפכה בשנים האחרונות לאתר עבודות גדול על הרכבת הקלה (ולא רק), אין גוף שדואג לתכלל את כל המידע הזה ולהנגיש אותו לנוסעים באופן שיהיה ברור מספיק? באמצעים טכנולוגיים וידניים כך שיותאמו לכל המגזרים ושכבות הגיל?

בראשון בבוקר הגעתי שוב לזירת הפשע. הפעם המתינה מדבקה עם פונט קטן על תחנת האוטובוס הדרומית יותר המבשרת: כאן עובר קו 25. לא בטוח אם בכלל הייתי מבחין בה אלמלא מה שקרה לי בחמישי. בתחנה הישנה נמחק הכיתוב 25, אבל נותר הכיתוב על קו 125, שעובר גם הוא מסלול דומה דרומה לעבר מקום עבודתי (ההבדלים ביניהם – בקצוות הצפוניים והדרומיים של הקווים).

התחנה החדשה של קו 25. צילום: ספי קרופסקי
התחנה החדשה של קו 25. צילום: ספי קרופסקי

בראשון, כלומר אתמול, גם פניתי לדובר דן, איתן פיקסמן, שמסר לי את התגובה הבאה: "האחריות לעדכון השינויים היא של חברת דן. בשל שינוי בתחנת הקצה של הקו (הועתקה מרחוב ניסנבאום בבת ים לרחוב הלוחמים בחולון), בוצע שינוי בכל תחנות הקו. נפלה טעות בתחנה המדוברת וזו תתוקן בהקדם האפשרי. תודה על הסבלנות, איחולי חג שמח לכם ולכולם ו.. הרבה נסיעות טובות ובטוחות בתחבורה הציבורית".

הסיפור היה יכול להסתיים כאן, עם התגובה השקולה ולקיחת האחריות של דן, אבל אז יצאתי לעבודה הבוקר (ב'). למוד ניסיון המתנתי בתחנה החדשה לכיוון דרום, והנה קו 25 התקרב. אלא שהנהג הבוקר החליט לעצור בתחנה הישנה, זו שנמצאת 30 מטר צפונה. אוקי, חשבתי לעצמי, הוא בטח מוריד נוסעים שהתרגלו לעצור שם וימשיך ויעצור גם בתחנה החדשה. זה לא קרה: הוא המשיך בדרכו.

אז מה היה לנו כאן? טיפול בעייתי בעדכון הנוסעים, ככל הנראה בלבול בקרב הנהגים הנוסעים על הקו ותסכול גדול מצד כולם. כשהתלונות הללו נערמות ואירועים כאלה קורים שוב ושוב, איך אוהבים לומר פה? זה כבר לא באג, זה פיצ'ר.