בחובות שלנו: איך תשרדו את תקופת הקייטנות בלי להתרושש?

ההורים בתל אביב מוציאים יותר כסף על קייטנות מבכל עיר אחרת. כך תוכלו להוזיל לעצמכם את הקיץ בכל זאת

מתוך הסרט "ממלכת אור הירח"
מתוך הסרט "ממלכת אור הירח"
13 ביוני 2019

יותר ממיליון ילדים בישראל ישתתפו בקיץ הקרוב בקייטנות – למורת רוחם או דווקא לשמחתם הרבה. כשמדברים על קייטנות, רבים מאיתנו בטח חושבים על המתנ"ס השכונתי, על ארגזי לחמניות טריות, על שקיות שוקו ואולי לכל היותר נסיעה ללונה פארק או למימדיון, בתקווה ששם כיסאות הפלסטיק נשארים על הרצפה. אבל בעיר שבה מציידים את הילדים בכריכים מהבייקרי לבית הספר הם מסתקרנים הרבה פחות בקלות, והמחירים נוסקים בהתאם.

סקר של עמותת חסדי נעמי, עמותת סיוע לנזקקים, מצא כי הורים תל אביביים יוציאו 3,685 ש"ח בממוצע על קייטנות עבור ילדיהם הקיץ, הסכום הגבוה ביותר ביחס לערים אחרות בישראל. עוד עולה מאותו סקר, כי משפחה תל אביבית ממוצעת תיאלץ להוציא עוד 3,301 ש"ח עבור בילויים נוספים לילדיהם הקיץ, ותפסיד כ־2,500 ש"ח בגין אובדן ימי עבודה לטובת הילדים מחוסרי המסגרת. הסקר נערך באמצעות מכון המחקר Zetatools בקרב מדגם מייצג של כ־400 הורים לילדים בגילי 4־13.

לדברי עמותת חסדי נעמי, "תקופת החופש הגדול היא תקופה קשה מאוד עבור מי שזקוקים לעזרה, שכן אין להם מספיק פתרונות עבור ילדיהם. כבכל שנה עמותת חסדי נעמי מעלה את סוגיית הקייטנות לסדר היום מאחר שרוב הילדים זוכים לבלות וליהנות במהלך הקיץ, אך ילדי המשפחות הנזקקות אינם יכולים ליהנות מפריבילגיה זו ונאלצים למצוא עצמם בין כותלי הבית או מסתובבים ברחובות".

ההורים מצדם לא עומדים מנגד: מחאת הקייטנות והצהרונים כבר יצאה לדרך, והורים רבים מתלוננים על העול הכלכלי שמהוות אותן קייטנות לילדים בחופש הגדול. אודליה ברבי בקרסקי, אם גרושה לארבעה ילדים, תוציא בלית ברירה 8,972 ש"ח על תעסוקה לילדיה בחודשי הקיץ הארוכים. היא מסבירה: "הנקודה המרכזית, שאולי מתפספסת לפעמים, היא שאין להורים בחירה באמת. הילדים יוצאים לחופשה של חודשיים ולהורים אין בחירה אם לעבוד או לא לעבוד. אם חייבים לשלם לקייטנות, מן הראוי שיהיו מחירים שאפשר בכלל לשלם".

"מרגש ומנחם לדעת שהסיפור הזה מקבל במה. לא כל מחאה מקבלת במה בתקשורת, אבל במקרה הזה כתבים, עורכים, דוברים, מנחים – כולם גם הורים", היא מוסיפה, "פוסט ויראלי שכתבתי בנושא שותף על ידי מנהל הבנק שלי, כי אפילו הוא יודע איך זה להיות בצד השני".

מה בכל זאת אפשר לעשות? הורים שרוצים לצאת בזול עשויים לאמלל את הזולת ולקחת את הילד לבית הקפה או לעבודה; אבל אחרים כבר התארגנו על שמירה משותפת: קבוצות גדולות של ילדים ביחד, כל יום בבית אחר, וההורים מסתדרים ביניהם על לו"ז למשמורת. קבוצות הוואטסאפ הכיתתיות עובדות שעות נוספות.

ואסור בשום פנים ואופן לשכוח את המתנ"סים העירוניים, שעדיין מציעים קייטנות זולות יותר. כך למשל מתנ"ס בית פרנקפורט שבהדר יוסף מציע ב־812 ש"ח מחזור שאורכו שלושה שבועות, ומרכז קהילתי שפירא מציע עסקה דומה ב־825 ש"ח. המרכז הקהילתי היהודי־ערבי ביפו דורש 480 ש"ח בלבד לשבועיים. נכון, הם אינם מציעים סדנאות זיגוג שוקולד, מקרמה, דיבייט או יוגה, אבל אל תהססו להפקיד את הילד במתנ"ס השכונתי.