אנחנו לא צריכים הרבה כדי להתמסר לעוד קיץ של הפגנות

מצביעי כחולבן מחאו כפיים בהתלהבות לאיימן עודה וחד"שניקים אדומים הגיבו באקסטזה לבוגי יעלון. אולי באמת יש תקווה

ההפגנה אמש (צילום: אורן זיו)
ההפגנה אמש (צילום: אורן זיו)

תל אביב היא אש ובקיץ היא בוערת בעוצמה גדולה. כבר כמעט עשור שזו האש שגורמת לנתניהו להזיע. הוא יודע שכמעט כל דבר יכול להוציא את התל אביבים לרחוב בין יוני לספטמבר. מחירי הקוטג'? יאללה הפגנה. משבר הדיור? מאות אלפים ברחובות. חוקים בעלי ניחוח פאשיסטי? צעדות המונים על אבן גבירול. מאבקים חברתיים? חוסמים את צומת עזריאלי ומסתערים על האיילון. רק תגידו ואנחנו באים.

הרבבות שנתקעו אמש ברחובות הצפופים סביב כיכר המוזיאון אינם החומר ממנו עשויות מהפכות. גם לא תנועת התנגדות. רובם המוחץ בורגנים, שבעים, אשכנזים, מבוגרים. ועדיין הם יוצאים מהבתים כדי להביע את מחאתם, כי זה מה שתל אביב למדה לעשות בעשור הזה. מסביב מנסים להסביר שזה לא אפקטיבי, שזה לא ישנה, שזה לא מספיק. אבל יש מי שזוכר איך 50 אלף איש עצרו את חוק ההמלצות, איך קיץ אחד ב-2011 שינה את השיח הכלכלי במדינה מקצה לקצה, איך הפגנות הנכים הסוערות דחקו את הממשלה לפינה. תל אביב זוכרת.

צילום: אורן זיו
צילום: אורן זיו

ההפגנה אתמול הוכיחה שאנחנו לא צריכים הרבה כדי להתמסר לעוד קיץ של הפגנות. עם סיומה המוצלח של סאגת מזמינים-לא-מזמינים-את-איימן-עודה נגמרו גם התירוצים, ואפילו מצביעי כחולבן\ישעתיד מחאו כפיים בהתלהבות לנציג האופוזיציה הערבית, כשם שגם חד"שניקים אדומים וצעירים הגיבו באקסטזה לנאומו התקיף והכריזמטי של בוגי יעלון. לרגעים נדמה היה שעל רקע מקדש התרבות התל אביבי נוסדת ברית חדשה בין הישראלים להגנה על הדמוקרטיה. זאת כמובן הזיית קיץ שלא יהיה חכם לתלות בה תקוות רבות, אבל אם יעלון מגלה כריזמה אז באמת שהכל יכול לקרות. הפלג הימני של חבורת הגנצים עוד ממלמל לעצמו סיסמאות חבוטות נגד נציגי הערבים בכנסת, אבל אתמול ברחוב הקהל הצביע בהמוניו בעד החזית המאוחדת הזאת. אף אחד לא יכול לנחש לאן היא תתפתח בחודשים הקרובים, אבל אם זה תלוי בתל אביב – אתמול הייתה רק ההתחלה.

צילום: אורן זיו
צילום: אורן זיו

הקרב נגד ניסיון ההפיכה האנטי-דמוקרטי של נתניהו, נגד שינוי דה-פקטו של שיטת המשטר בישראל ונגד השחיתות הקיצונית של נבחרי הציבור, הוא קרב שיהיה קל לגייס אליו המונים. עבור תל אביב הוא גם קרב על זהותה ודמותה. זו עשויה להיות הקדנציה שבה גדעון סער והחרדים יסגרו את העיר בשבת. זו עשויה להיות הקדנציה שבה תאוחד תל אביב עם בת ים. זו תהיה הקדנציה שבה המתקפה על הצביון התל אביבי תגיע לשיאים חדשים של הסתה ושנאה. יש לנו הרבה מה להפסיד. אולי את הכל אפילו.

לא יהיה מופרך להניח במקביל שהניסיונות לחבל, לפצל ולנטרל מחאת קיץ (שהתחילו אמש עוד בזמן ההפגנה עצמה) יהיו מוצלחים. נתניהו הפך למומחה בינלאומי בחיסול מחאות אזרחיות ופוליטיות והחזית המרשימה שהוצגה אמש נגדו אינה יציבה. כל משב רוח יכול לערער אותה. ועדיין, תל אביב אוהבת לבלות את הקיץ ברחוב גם כשאין לה סיבה. ממשלת העבריינים של נתניהו עומדת לספק לה סיבה מצוינת. יהיה חם.