קירק דאגלס מת בגיל 103: אלו הסרטים הכי טובים בכיכובו

השחקן הוותיק, שנולד בשם איסר דניאלוביץ' דמסקי, נודע בזכות תפקידים אינטנסיביים בקריירה הארוכה שלו. הנה הטובים שבהם

קירק דאגלס בביתו שבבוורלי הילס (צילום: טוני קורודי, סיגמא, גטי אימג'ס)
קירק דאגלס בביתו שבבוורלי הילס (צילום: טוני קורודי, סיגמא, גטי אימג'ס)
6 בפברואר 2020

קירק דאגלס שנפטר אתמול (רביעי) בגיל 103 הוא אחרון הכוכבים הגבריים שעלו לגדולה בהוליווד של פעם. הוא נודע כשחקן אינטנסיבי שגילם גיבורים הירואים, וגם גברים מפוקפקים, ותמיד היה מעניין לצפות בו. הקריירה הארוכה שלו כללה לא מעט סרטים טובים, אבל הוא מקבל קרדיט גם על מה שעשה למען אחרים. את "ספרטקוס" (1960), שבו גילם את מנהיג העבדים המורדים, הוא הפיק בעצמו, וברוח התעוזה של דמותו הוא שכר את התסריטאי דלטון טרמבו ודאג שיקבל קרדיט על עבודתו. עד אז טרמבו היה כלול ברשימה השחורה באשמת נטיות קומוניסטיות, ופעולתו הפשוטה של דאגלס שמה קץ לתופעה המכוערת הזו ששרדה יותר מעשור.

הוא נולד כאיסר דניאלוביץ' דמסקי, בן ליהודים שהיגרו מרוסיה, ובחר לעצמו את שם המסך שלו עוד בימיו בקולג'. כציוני נלהב, כשכבר היה כוכב גדול הוא בחר לככב בסרטים שעסקו בשואה ובתקומה, ויש ישראלים שזוכרים אותו מביקורו בארץ ב-1965, כשהצטלם כאן ל"הטל צל ענק". בנו בן ה-22 מייקל ביקר אותו אז על הסט ולמד כמה מילים בעברית. עכשיו נותרה מהדור ההוא רק אוליביה דה האבילנד, שנולדה גם היא ב-1916. בחרתי להמליץ על שישה מסרטיו, אבל כדאי לשוב ולצפות גם ב"תאווה לחיים" שבו גילם את וינסנט ון גוך וזכה על כך במועמדות לאוסקר.

מהעבר (Out of the Past)י1947

בסרטו השלישי, רגע לפני שהפך לכוכב מהשורה הראשונה, דאגלס גילם את הנבל ששוכר את הבלש רוברט מיצ'ם לאתר את פילגשו ג'יין גריר שלטענתו גנבה ממנו 40,000 דולר וירתה בו. כשמיצ'ם מאתר אותה במקסיקו הוא מתאהב בה מעל הראש והשניים בורחים יחדיו. אבל זה פילם נואר ומוטב לא לסמוך על אישה מפתה שמעמידה פני קורבן תמים. סרטו של ז'אק טורנר אפוף באווירה מכשפת, ודאגלס תרם לו נוכחות חלקלקה ומאיימת.

הקרנבל הגדול (Ace in the Hole)י1951

סרטו הארסי של בילי וויילדר על תאוות האסונות של התקשורת והציבור הציב מראה כל כך מדויקת מול החברה האמריקאית, שהסרט נדחה בזמנו בשאט נפש וכמעט חיסל את הקריירה של הבמאי הגדול. דאגלס, שבשלב הזה כבר היה לכוכב, לא חשש לגלם את הדמות המאוד בעייתית שבמרכז הסרט, אולי משום שראה שכוכבים קודמים שהשתכנעו לסדוק את התדמית שלהם בסרטים של וויילדר זכו על כך באוסקרים ובתהילת עולם. זהו סיפורו של עיתונאי אלכוהוליסט שנזרק מכל העיתונים הגדולים ומצא את עצמו כותב לעיתון מקומי באלבקרקי. כשאדם נלכד בתאונה במכרה, העיתונאי מחליט לנצל את ההזדמנות לטובתו, ומשכנע את כל מי שצריך לשכנע להשאיר אותו לכוד מספיק זמן כדי להביא פרסום לעצמו ולעיירה. המקום הופך לאתר עלייה לרגל ואמריקה של 1951 נראית כמו טראמפלנד.

הרוע והיופי (The Bad and the Beautiful)י1952

כוכבת הוליוודית (לנה טרנר), במאי ותסריטאי מספרים על המפיק חסר המעצורים (דאגלס) שפיתה אותם ובגד בהם. המלודרמה הסוערת של וינסנט מינלי לא מספקת תמונה אמיתית של הוליווד, אבל היא סיפקה לדאגלס את אחד מתפקידיו הטובים ביותר. הסרט זכה בחמישה מששת האוסקרים שהוא היה מועמד להם. רק דאגלס, שזאת הייתה המועמדות השנייה שלו, הפסיד לגארי קופר שזכה על הופעתו במערבון "בצהרי יום".

שבילי התהילה (Paths of Glory)י1957

יצירת המופת של סטנלי קובריק על מלחמת העולם הראשונה מנסחת כתב אישום צורב שבמשך שנים רבות נאסר להקרנה בצרפת, בספרד וגם בבסיסי צבא אמריקאיים בעולם כולו. הפיקוד הצרפתי העליון שולח חיילים למבצע התאבדות חסר תוחלת. דאגלס הוא הקולונל שנמצא עם החיילים בשוחות. כששלושה חיילים מואשמים בבגידה משום שלא נשמעו לפקודה, הוא מתייצב להגן עליהם במשפט – משימה חסרת סיכוי. שילוב של מבע קולנועי עוצר נשימה ודרמה חדה ומרה על הציניות של הגנרלים והזילות של חיי אדם מייצר את אחד הסרטים האנטי מלחמתיים הגדולים מעולם.

עיר ללא רחמים (Town Without Pity)י1961

שיר הנושא של הסרט (בביצועו של ג'ין פיטני) מפורסם יותר ממנו, וגם העניק לו את המועמדות היחידה שלו לאוסקר. אבל במבט לאחור הסרט מפתיע בגישתו המתקדמת יחסית לנושא הקשה שבמרכזו. ארבעה חיילים אמריקאים המוצבים בבסיס בגרמניה אונסים נערה מקומית, והתובע הצבאי דורש עונש מוות. דאגלס מגלם את הקצין שממונה לשמש כסנגור שלהם, ובוחר באסטרטגיה המוכרת של הכפשת הקורבן. זה מצליח לו, אבל מוביל לתוצאות טרגיות. עיתונאית גרמנייה שעוקבת מקרוב אחר עבודתו תורמת נקודת מבט נשית חיונית, ופוקחת את עיניו ואת עיני הצופים לעיוות שבמעשיו.

שבעה ימים במאי (Seven Days in May)י1964

דרמת המתח המצמררת הזאת מתארת ניסיון הפיכה צבאי בהנהגת גנרל (ברט לנקסטר) שמאמין שהנשיא הליברלי (פרדריק מארץ') לא מספיק "גבר" ביחסו לרוסיה. הפעם דאגלס נמצא בצד המוסרי של המתרס, כקולונל שמתגייס לעזור לנשיא לסכל את המזימה. תסריט משובח של רוד סרלינג (יוצר "אזור הדמדומים") ובימוי הדוק של ג'ון פרנקנהיימר מייצרים חוויית צפייה עזה שלא איבדה מתוקפה.