בדרך לבאחה: מצאנו את הארוחה הלילית המושלמת והיא מקסיקנית

רעננות ושלמות. הטאקוס של קליפורניה (צילום: איוון גילמן)
רעננות ושלמות. הטאקוס של קליפורניה (צילום: איוון גילמן)

הניסיון הנוכחי של האוכל המקסיקני להתחבב על תל אביב מראה סימנים של הצלחה: התפריט המקסיקני החדש של הבר האהוב קליפורניה הוא פתרון לילי מרהיב עם כמה טאקוס של שלמות ומנת הנאצ'וס הטובה בעיר. והבונוס: זו הרצה לקראת מסעדה מקסיקנית חדשה

27 ביולי 2021

פעם בכמה שנים למישהו, כל מישהו, יש פתאום הבזק של רעיון. "איך טאקו לא תפס בישראל?", הם ודאי שואלים את עצמם בעיצומו של היי שנובע מביס חריף במיוחד. בביס הבא כבר מדמיינים את העיצוב, שלרוב כולל איור מקסיקני של שלד על קיר, ומכריעים בשאלת הטורטיות (תירס, בבקשה שיהיה תמיד תירס). כך נולד כל דוכן טאקו תל אביבי עד היום, וכך גם נולדו לא פחות משלושה מקומות חדשים שמגישים טאקו כהוגן – דה טאקו ביהודה הלוי-נחמני, לה אסקינה בשוק הכרמל ועכשיו גם קליפורניה בשוק לוינסקי.

הקליפורניה לא בדיוק נולד אתמול. יותר דומה לנולד מחדש. כבר שנתיים שהוא תופס את מקום מכובד בסצינת הלילה התל אביבית, ואחרי תקופה חביבה עם תפריט כריכים, החודש הם שינו כיוון לעבר מזון כל כך קליפורני עד שהוא נחשב לניכוס תרבותי. תחקיר Time Out חושף כי לצד הקליפורניה עומד להיפתח מקום חדש, ה"באחה" (Baja), שהוא למעשה אחיו החדש בהרצה של הקליפורניה הסמוך וישים דגש על אוכל, בירות וקוקטיילז מקסיקנים. ולענייננו: הטאקו הוא אחד מהכוכבים הגדולים של מדינת קליפורניה בכל הנוגע לאוכל רחוב מהיר וזול, ובמובן הזה – לצד היותו אוכל קייצי מובהק – הוא באמת מושלם לישראל. 

חלום שהתגשם. הטאקוס של קליפורניה (צילום: איוון גילמן)
חלום שהתגשם. הטאקוס של קליפורניה (צילום: איוון גילמן)

הבעיה מתחילה כשהישראלים מבינים שכדי לשבוע צריך להזמין יותר מאחד. בקליפורניה (הבר ולא המדינה, וזהו אני מפסיק לבלבל אתכם) פתרו את הבעיה הזו עם תפריט (מעשה ידי דניאל עילי וולאד כץ) שבנוי על חמישה טאקו'ס שונים בטווח מחירים זול (22-24 ש"ח) לצד שש מנת מקסיקניות, או לכל הפחות בהשראה מקסיקנית, שמרפדות את הבטן בדרך לתחושת שובע נדרשת.

כיאה למסורת, התחלתי עם נאצ'וס סופרים (38 ש"ח, 10 שקלים נוספים פיזרו גם אסאדו בבישול ארוך מעל) שהיו כל מה שחובב נאצ'וס רוצה – חתיכות טורטיה צלויות ומתובלות בעדינות ודיוק, מכוסות במערבולת צבעונית ומסודרת להפליא של סלסה, חלפיניו, צ'דר, אבוקדו, כוסברה וקרם פרש (תחליף נפלא לשמנת הקלאסית). עם תוספת הבשר (רך ועסיסי, אבל עוד נחזור אליו) זו היתה מנה מכבדת לחלוקה מבלי שאף אחד ישאר עם התחושה הקשה והעצובה של נאצ'וס ערומים, כי יש מספיק טופינגס לכולם.

פלפל ממולא גבינות ובייקון, מה רע. קליפורניה (צילום: איוון גילמן)
פלפל ממולא גבינות ובייקון, מה רע. קליפורניה (צילום: איוון גילמן)

אחריו הגיעו צמד מנות מעניינות במיוחד: פלפל-בייקון-טלה (38 ש"ח) ופולנטה מטוגנת (36 ש"ח). הראשון הוא שני חצאי פלפל שנשכבו כצמד קיאקים על הצלחת ומולאו במסקרפונה, צ'דר ותרד. בתפריט היה כתוב שהתערובת המופלאה הזו עטופה בבייקון טלה, אבל בפועל פשוט זרוקות עליו שתי חתיכות. לא שזה מעט, זו בהחלט מנה מעניינת, טעימה ושמנמנה מבלי להכביד, אבל אולי שווה לדייק את הניסוח כדי לתאם ציפיות.

הפולנטה, לעומת זאת, עשתה בדיוק ההיפך: "שתי לביבות פולנטה מטוגנת, שמנת חמוצה וסלסת ירקות שרופים" לא מתחילים לתאר את המנה המעולה הזו. לביבות הפולנטה גרגריות מבפנים ופריכות מבחוץ, מלאות טעם ויחד עם השמנת והסלסה העדינה בדיוק במידה זו באמת מנת קיץ מושלמת. בכלל, נראה שבקליפורניה רוצים להפוך את הקיץ שלכם למשולם עד רמת הרטבים, שמוגשים לשולחן על ההתחלה ובגלל שהמנות היו טעימות במיוחד לא הגעתי אליהם עד לקראת הסוף. האחד, אננס והבנרו, הוא רוטב אדום חריף וחמצמץ בעוד שהשני, חלפיניו אבטיח, יותר עדין אך גם מפוצץ בטעם מהשני, כל אחד מכסה על חסרונותיו של השני. למזלי, מצאתי אותם בדיוק בזמן לטאקו. לא יודע אם אי פעם חשתם את העוצמה שבשרשרת טאקו'ס שמוזרמים לעבר השולחן שלכם, אבל היא ממכרת כמעט כמו רוטב חלפיניו אבטיח.

האוכל המושלם לקיץ הישראלי. טאקוס בקליפורניה (צילום: איוון גילמן)
האוכל המושלם לקיץ הישראלי. טאקוס בקליפורניה (צילום: איוון גילמן)

בואו נעשה את זה קצר כמו הזמן שלוקח לי לסיים טאקו: שלושה טאקוס של שלמות ועוד שניים ממש חביבים, בעיקר כי ביחס לשלושה המצטיינים הם הרגישו פשוטים. כמו שלמדה השבוע שירה ראשוני, מקום רביעי/חמישי זה מכובד אבל לא מביא מדליה. הטאקו ג'ק פרוט, האופציה הטבעונית היחידה, טעים מאוד אבל לא מצליח להתעלות מעבר. הטאקו צ'וריסו הרגיש כמעט אנמי ביחס לטעמים העמוסים של השאר. 

והשאר, לעומת זאת, ממש פיצוצים של טעם. טאקו בשר אסאדו, שבנוי על אותו הבשר מהנאצ'וס, מכיל את כל המעלות של טאקו פשוט ומוצלח שמזריק טעם בשר עסיסי מצוין, חריף נפלא, טעם הדרים קל ורעננות משגעת שמתגמדת רק מול הטאקו סביצ'ה, שהכניס כל מה שכיף בדג חי לתוך טורטיה (כמובן שתירס, תודה רבה). השווארמה דג היה המפתיע מכולם, כשהצליח לשלב את כל התכונות הטובות של שווארמה ושל דג, להוסיף לתוכו חריף חמצמץ שמשחק פינג פונג עם בלוטות הטעם וכולם מנצחים. בפועל, התפריט המקסיקני-קליפורני של קליפורניה הוא פתרון מרהיב לשעות הקטנות של הלילה כשבא משהו רענן, קטן וגדוש טעמים מאזני אלכוהול. חלום ליל קיץ של ממש.

קליפורניה, סמטת השוק 3 שוק לוינסקי, א'-ה' 18:00-05:00, ו' 13:00-18:00, 22:00-05:00