ראיתם הטרדה מינית במרחב הציבורי? יש לך איך להגיב

יש מה לעשות. הטרדה במרחב הציבורי. צילום: Shutterstock
יש מה לעשות. הטרדה במרחב הציבורי. צילום: Shutterstock

אף אחת מאיתנו לא צריכה תזכורת לכמה הטרדות יש במרחב הציבורי, אבל כשרואים מישהי מוטרדת ברחוב, באוטובוס או בכל מקום אחר, לא תמיד קל להתערב ולעשות משהו. כעת עיריית תל אביב, בשיתוף עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, יוצאים בקמפיין שינסה לעזור לציבור לדעת איך להתערב ולהגיב ברגע שרואים תרחיש שכזה

21 בנובמבר 2022

כולנו יודעים שזה קורה בכל מקום, ובין אם שמתם לב או לא, כולנו ראינו הטרדה כזו או אחרת במרחב הציבורי. ואנחנו רוצים להתערב, להגיב ולעזור. באמת. אבל זה לא תמיד פשוט. לפעמים לא יודעים אם מדובר בהטרדה, אם האישה (או הגבר) המוטרדת בכלל רוצה שנתערב, אם זה מעמיד אותנו בסכנה ועוד תירוצים שעוצרים אותנו מלפעול. כעת עיריית תל אביב, בשיתוף עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית והמותג לוריאל פריז, משיקים קמפיין שנועד לסייע לציבור לעצור הטרדות בעזרת כמה כלים פשוטים.

הקמפיין המשותף, שנקרא "יש לך איך להגיב", קורא לנשים וגברים שעדים להטרדה מינית במרחב הציבורי להתערב ולהגיב. הוא מציג חמישה כלים פשוטים – גילוי אמפתיה, בקשת עזרה מאדם אחר באזור, תיעוד של המצב, דיבור ישיר למטריד, מציאת דרך עקיפה להסיח את דעת המטריד – כדי לעצור את ההטרדה. לשם כך, יצרו במסגרת הקמפיין אתר יעודי בו ניתן ללמוד את הכלים באמצעות לומדה אינטראקטיבית. הקמפיין מתקיים לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, שיצוין ביום שישי הקרוב, אז תתקיים גם הצעדה השנתית.

״פגיעה מינית מתאפשרת בגלל קשר שתיקה", כתבה בהודעה לתקשורת מרים שלר, מנכ״לית מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית תל אביב. "התערבות ועצירה של אירועי הטרדה במרחב הציבורי היא למעשה שבירה של קשר השתיקה הזה. זהו גלגל הצלה לנפגעות ולנפגעים, שפעמים רבות מתקשות ומתקשים להגיב בעת האירוע". ראש עיריית תל אביב-יפו הוסיף כי "הטרדה מינית היא תופעה בלתי נסבלת שכולנו מחויבים לפעול בכל הכלים לחסלה. לא לצמצם אותה, לא להפחית אותה, אלא למחוק אותה כליל מעל פני האדמה. חשוב שכולנו נזכור כי הטרדה מינית במרחב ציבורי אינה מתרחשת בחלל ריק – ולכל אחד ואחת, יש איך להגיב".