רק 23 אחוז מהנשים בעיר רוכבות על אופניים. וזאת בעיה

למה את לא מחייכת? ולמה את לא רוכבת? (צילום: נירי גטמון)
למה את לא מחייכת? ולמה את לא רוכבת? (צילום: נירי גטמון)

עיריית תל אביב-יפו יוצאת בקמפיין ראשון מסוגו לעידוד רכיבת נשים על אופניים, בעקבות נתונים סטטיסטיים קשים על השתלבותן במעבר לתחבורה דו-גלגלית, כולל סדנאות רכיבה ותיקון אופניים בחינם. יאללה לדווש

25 באוקטובר 2021

כולם אוהבים לרכוב על אופניים? לא בטוח בכלל. עיריית תל אביב-יפו יוצאת בקמפיין ראשון מסוגו לעידוד רכיבת נשים על אופניים, בעקבות נתונים המראים כי רק 23 אחוזים מהנשים בעיר רוכבות עליהם, בניגוד ל-42 אחוזים מהגברים – ומתוך השאיפה להפוך את האופניים לכלי תחבורה מועדף בהתניידות יומיומית בעיר.

מנתונים שנאספו בעיריית תל-אביב-יפו באשר לשימוש באופניים ובכלים בלתי ממונעים אחרים עולה כאמור כי כרבע מהנשים בעיר רוכבות על אופניים, בהשוואה ליותר משליש מהגברים; עוד עולה כי שיעורי הרכיבה על כלים דו גלגליים אחרים (כגון קורקינט) נמוכים אף הם בקרב נשים בהשוואה לגברים – 9% לעומת 22% בהתאמה; כי רק 7% מהנשים משתמשות בתל אופן לעומת 15% מהגברים; וכי 84% מהנשים שלא רוכבות על אופניים לא רכבו כלל בשנים קודמות ו- 9.3% מהן הפסיקו לרכוב משיקולי בטיחות.

נמוכות אך שוות. אופני תל אופן לנשים (צילום: נירי גטמון)
נמוכות אך שוות. אופני תל אופן לנשים (צילום: נירי גטמון)

במסגרת הקמפיין תקיים העירייה שלל פעולות ופעילויות: סדנאות רכיבה למתחילות, לבנות הגיל השלישי ולאימהות ובנותיהן; סדנאות תיקון וקישוט אופניים; תליית כ-200 שלטים עירוניים עם דמות של אישה רוכבת לאורך שבילי אופניים ראשיים כגון משה דיין, פנקס, טיילת הרברט סמואל ופארק המסילה; קיום ועידוד קהילת רוכבות – קהילה שהחלה כקבוצת פייסבוק מתוך רצון להבנת צרכי הרוכבות והצפתם מול מקבלי ההחלטות; סלילת שבילי אופניים חדשים ומופרדים היטב מהמדרכות ומהכביש ברחובות ראשיים כגון דיזנגוף, בן יהודה והרצל וברחובות משניים רבים בתוך שכונות העיר; בנוסף, החודש נכנסו למערך התל אופן החשמלי 150 זוגות אופניים מונמכים שמותאמים במיוחד לנשים.

"חזון האופניים הולך וצובר תאוצה מול עינינו ואנו נחושים לייצר עיר שנוח, קל ובטוח להתנייד בה בכלים אישיים – כפי שמקובל בערים המתקדמות בעולם", אמר ראש העיר רון חולדאי. "מעבר של תושבים לשימוש באופניים ככלי תחבורה יפחית את היקף הפקקים, יפחית את זיהום האוויר ויפחית את מטרדי הרעש ותאונות הדרכים. עידוד השימוש באופניים בקרב נשים והגברת ביטחונן האישי במהלך הרכיבה הוא חלק בלתי נפרד מהחזון העירוני בה מתאפשר לכלל האוכלוסייה להתנייד באופניים בקלות, בנוחות ובביטחון ברחבי העיר".