נפתחה חנות הקנאביס החוקית הראשונה בניו יורק. וכולם מבואסים

עברנו דרך ארוכה לליגליזציה והמטר האחרון הוא בלתי נסבל. מצעד למען ליגליזציה בניו יורק, 2014 (צילום: שאטרסטוק)
עברנו דרך ארוכה לליגליזציה והמטר האחרון הוא בלתי נסבל. מצעד למען ליגליזציה בניו יורק, 2014 (צילום: שאטרסטוק)

מאחורי הכותרות האופטימיות על פתיחת דיספנסרי הקנאביס לצרכי פנאי הראשון בניו יורק מסתתר סיפור בירוקרטי מבאס על הרבה אמריקאים שרצו להיכנס לעסקי הקנאביס החוקי - וגילו סחבת בירוקרטית איומה. בדרך גם עשו על חלקם סיבוב יח"צ לא קטן

2 בינואר 2023

ניו יורק אמורה להיות כבר אחרי מהפכת הקנאביס הגדולה שלה. בשנת 2016 מדינת ניו יורק אישרה חוקית מכירה של קנאביס לצרכים רפואיים וחמש שנים לאחר מכן בשנת 2021 אושרה לגליזציית קנאביס מלאה. עם זאת, בפועל החנויות עדיין לא קיבלו רשיונות לאחזקת ומכירת קנאביס והן – לא הסוחרים הותיקים שפועלים בעיר, אלא ממש החנויות עצמן – נאלצות לעשות את זה באופן לא חוקי (כשהעבירה היא פעילות מסחרית ללא היתר, לא הסחר עצמו, כמובן). איך זה קרה? ובכן, בירוקרטיה זו תמיד התשובה: מבול של טפסים, אישורים והיתרים זה ממש לא עניין ישראלי בלבד. מושפעים מכך, אגב, לא רק יצרני הקנאביס, המוכרים והלקוחות, אלא גם סחורה בשווי 750 מיליון דולר שממתינה במחסנים.

לקוח מרוצה בחנות הקנאביס החוקית הראשונה בניו יורק. האוסינג וורקס קנאביס (צילום: גארי גרשוף/גטי אימג'ס)
לקוח מרוצה בחנות הקנאביס החוקית הראשונה בניו יורק. האוסינג וורקס קנאביס (צילום: גארי גרשוף/גטי אימג'ס)

כרגע, מתוך מאות האנשים שהגישו בקשה לקבלת רישיון למכירת קנאביס, רק 36 זוכים מאושרים עברו אל השלב הבא. בשלב בו הם יצטרכו עוד מסמכים, טפסים ואנרגיה כדי להצליח להקים בית עסק שיקבל את ההכשר המלא של מדינת ניו יורק – אבל העיקר שבמרץ המדינה עשתה את סיבוב היח"צ שלה, כשהודיעה על מדיניות אפליה מתקנת לאנשים שנפגעו מעשרות שנים של "המלחמה בסמים" של ארצות הברית: מאה או יותר הרישיונות הראשונים אמורים להינתן לתושבי המדינה שהורשעו בעבר בעבירות הקשורות בקנאביס. אגב, לפחות חלקם פועלים בינתיים כחנויות ממכר למוצרי CBD – מוצרי קנאביס נטולי ה-THC הממסטל.

עצרת לגליזציה בניו יורק ב-2019. דרך ארוכה, אה? (צילום: שאטרסטוק)
עצרת לגליזציה בניו יורק ב-2019. דרך ארוכה, אה? (צילום: שאטרסטוק)

כוונות טובות ואפליה מתקנת בצד, גם שנה לאחר שהמדינה הודיעה על לגליזציה מלאה של קנאביס, עדיין מתקיים שוק קנאביס לא חוקי פורח בניו יורק. לאחר ההכרזה על לגליזציה מלאה בעיר לפני כשנה, התושבים לא נשארו אדישים והחלו לפתוח חנויות ללא חשש. העסקים בעיר פרחו ולא היה נראה כי למשטרה אכפת. אך למרות הסטטוס הקוו שנמשך שנה, בנובמבר האחרון משטרת ניו יורק עצרה שני בני אדם על סחר בקנאביס ומוצרי טבק באופן לא חוקי בברוקלין. לטענת ראש העיר אריק אדאמס "הסחר הבלתי מורשה והבלתי מוסדר לא רק מערערות את המוכרים והקונים, להם הלגליזציה נועדה לעזור, אלא הן גם מאיימות על בריאותם ורווחתם של תושבי ניו יורק, במיוחד לצעירים".

רשת ממתקי הקנאביס במשלוח של ניו יורק. וויד וורלד קאנדיז (צילום: שאטרסטוק)
רשת ממתקי הקנאביס במשלוח של ניו יורק. וויד וורלד קאנדיז (צילום: שאטרסטוק)

אלא שהטענה כי נמכר קנאביס באופן בלתי חוקי היא כמעט ולא רלוונטית, שכן הפעם האחריות היא בצד המדינה: רישיונות המכירה איחרו להגיע בעוד אנשים שניסו להיכנס לעסקי הקנאביס החוקיים כבר הזמינו סחורה, וגם לאחר חלוקת הרישיונות, התברר כי יש עוד כמה תהליכים להשלים – המכירות החוקיות הראשונות נעשו רק ב-30 בדצמבר, בדיספנסרי אחד בלבד, בזמן שמאות אנשים עדיין ממתינים לתורם להפוך לבעלי עסק חוקיים לגמרי – ובזמן שמי שמתייחס לחוק בקצת פחות יראת קודש ממשיך לפעול עם יחסית מעט מגבלות או סיכונים. מבחינת הרשויות, אגב, לא מדובר רק בעבירות בסחר בסמים אלא גם בסעיפים של עבירות מס – שכן שוק הקנאביס בארצות הברית גלגל כמיליארד דולר ב-2022. בינתיים, בעוד שחנויות רבות בניו יורק היו אמורות לפתוח את דלתיהן כבר בסוף 2022, רק רישיון אחד חוקי נכנס בשבוע שעבר – וכל השאר ממשיכים לשבת ולהיאנח על הבירוקרטיה.

>> אל מדריך הזנים המלא של Cannagolan