שאכטה אבולוציה: 10 רגעים היסטוריים שבהם הטלוויזיה התמסטלה

ג'ון לוביץ מסטול ב"חברים"
ג'ון לוביץ מסטול ב"חברים"

מעקב אחר השימוש בקנאביס בסדרות סיטקום אמריקאיות חושף את השינוי העמוק שעברו החברה והתרבות בארצות הברית מבחינת יחסם לצמח במשך 70 השנים האחרונות, מההפחדה והפאניקה המוסרית של שנות השמונים ועד לפריחת הקנאביס הרפואי בתחילת האלף

הטלוויזיה תמיד אהבה קנאביס. מאחורי הקלעים של התעשייה בארצות הברית תמיד עישנו קנאביס. אבל עד לראשית האלף יכולתם לפגוש את הצמח על המסך בעיקר בהקשרים שליליים, בקלישאות קומיות על סטלנים או בדרמטיזציות היסטריות של סכנות הסם, במעין המשך לא ישיר לניסיונותיו של הממשל האמריקאי להשפיע על דעת הקהל באמצעות סרטי תעמולה כמו "Reefer Madness" בשנות ה-40, עם הוצאתו של הקנאביס מחוץ לחוק. מסך הטלוויזיה הפך לזירת קרב על תודעת הצופה והרשויות בארה"ב ניהלו דרכו מלחמת תודעה מתמשכת במסגרת המלחמה בסמים.

ובאמת, בשנות השמונים והתשעים של המאה ה-20, עידן הזהב של רשתות הברודקאסט האמריקאיות שהיו אז בשיא כוחן, שפכו הרשויות השונות למלחמה בסמים עשרות מיליוני דולרים על פרסום סמוי ותוכן שיווקי בתוכניות הטלוויזיה האהובות ביותר של התקופה, בתמורה להעברת מסרים נגד הקנאביס בכיכובם של הדמויות הראשיות ובפרקים מיוחדים שהוקדשו לנושא. האסטרטגיה הזאת כשלה באופן מפואר, אבל הותירה מאחוריה שרידים טלוויזיונים משעשעים שהם עדות לחוסר התוחלת של המלחמה בסמים.

>> בשבוע שעבר: קווין דוראנט ודיוויד לטרמן על שימוש בקנאביס בספורט
>> למה כולם מדברים על "טרפנים" ומה הם עושים לקנאביס שלכם?

דראגנט (1968)

בפרה-היסטוריה של הטלוויזיה הייתה "Dragnet" סדרת הלהיט הבלתי מעורערת על השוטר הישר-אך-קשוח-אךהוגן ג'ו פריידיי, לוחם חסר פשרות בפשע. הרימייק של הסדרה ב-1967 שלח את סרג'נט פריידיי האמיץ לקרב נגד עשב השטן כבר בעונה השנייה שלו, וזה כמובן נגמר בבכי כולל סצנה מרהיבה במיוחד שבה אמא סטלנית תחת ההשפעה מאפשרת לבתה הקטנה לטבוע באמבטיה כי למה לא להראות דברים כאלה בטלוויזיה בעצם. הנאום המצורף כאן בסרטון של אחד החשודים הפך לקלאסיקה נבואית שמתממשת בימים אלה ("אדוני השוטר, יום יבוא וכל הילדים יגדלו ויתחילו ללבוש חליפות ויצביעו בקלפי, ומריחואנה תהיה כמו אלכוהול, ארוזה וממותגת וממוסה ונמכרת הישר מהמדף").

 

סטנפורד ובנו (1975)

התשובה של CBS ל"הכל נשאר במשפחה" הייתה סיטקום שחור ואדג'י יחסית לתקופה, שנחשב במידה רבה פורץ דרך. בעונה הרביעית שלה שודר פרק חריג מאוד יחסית לתקופה ובו אחת הדמויות המרכזיות מטפלת בגינה של השכן ההיפי וטועה לחשוב שצמח הקנאביס הוא זן פראי של פטרוזיליה. מפה לשם, דווקא צמד שוטרים שמגיעים לביתו מקבלים את הסלט עם הפטרוזיליה, והוא טעים להם והם רוצים עוד ועוד, והצחוקים רבים כפי שתוכלו ודאי לדמיין. לא משנה שאי אפשר להתמסטל מאכילת קנאביס בתצורתו הגולמית כי THC מתפרק רק בחום גבוה. אבל למה להרוס בדיחה גרועה עם עובדות מדעיות.

משפחת קוסבי (1984)

הסיטקום השמרני האולטימטיבי של האייטיז לא בזבז זמן, וכבר בעונה הראשונה זכה לערימה נאה מכספי משלם המסים כדי להשתיל בה את הפרק "הג'וינט של ת'יאו", פרק מיוחד ובו מגלים ביל וקלייר האקסטבל ג'וינט בין חפציו של בנם, ויוצאים לקמפיין של הטפת מוסר צבועה ומתחסדת שדי בה כדי לדרדר גם את הילד הכי טוב בעולם לשימוש בקראק. הבסיס של עלילת הפרק שימש אחר כך סדרות רבות אחרות ואכל את הראש לדורות נוספים של צופים (בין היתר גם ב"בלוסום", "הרקיע השביעי" ו"שפץ ביתך").

הצלצול הגואל (1991)

סדרת התיכון הצ'יזית-דושית של סוף האייטיז ותחילת הניינטיז הקדישה בעונה השלישית פרק שלם למלחמתה בסמים, ושם הפרק "No Hope With Dope" הוא פשוט הסלוגן שדחפה באותה עת הרשות האמריקאית למלחמה בסמים, ככה בלי בושה. בסיומו של הפרק מתייצבים כל השחקנים סביב מנכ"ל NBC באותה עת ומאזינים לנאומו בענייני עישון מריחואנה. צריך לראות את זה כדי להאמין, אז הנה, תראו:

רוזאן (1993)

לקראת אמצע שנות התשעים מתחילה לבעבע התפנית בדעת הקהל בכל הקשור לקנאביס, והסיטקום האגדית "רוזאן", שחוללה מהפכה של ממש בייצוג המעמד הבינוני-נמוך בטלוויזיה האמריקאית ובנושאים בהן עסקה, פרצה את הדרך גם כאן עם פרק חמוד להפליא שבו רוזאן מוצאת סטאש של קנאביס, משוכנעת שהוא של בתה הבכורה אבל מגלה שהוא סטאש ישן של בעלה דן, ומחליטה לעשן אותו יחד איתו ועם אחותה. הם מתכנסים בחדר האמבטיה והם מסטולים וחמודים בלי שאף אחד יטבע באמבטיה או יהפוך מכור להירואין. זו כנראה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה השימוש בקנאביס מוצג בטלוויזיה באופן קרוב לריאליסטי.

חברים (1995)

חבורת הסחים שאיכשהו התקמבנה על דירות שוות במנהטן התגלתה במלוא סחיותה כבר בעונה הראשונה, כשבפרק ה-15 של העונה הראשונה מגיע לביתן של מוניקה ורייצ'ל משקיע פוטנציאלי שמוניקה רוצה לעניין ביכולות הבישול שלה, בגילומו של ג'ון לוביץ המצוין. פיבי שהגיעה איתו במונית מספרת להן בזעזוע שהוא "הדליק צינגלה" בדרך, ושלושת הדודות-בנפשן מבלות את הפרק בניסיון להתעלם מהעובדה שהוא מסטול על כל הראש. זה לא נורא מצחיק אבל זה מראה את השינוי ביחס הכללי לסטלנות ואנחנו רוצים את מה שהוא עישן.

המופע של שנות השבעים (1999)

הסיטקום הנוסטלגית לסבנטיז מעולם לא הסתירה את סטלנותם של גיבוריה בני הנעורים, אבל בפרק הראשון של העונה השנייה היא עשתה הרבה יותר מזה, כשרד וקיטי – ההורים של אריק פורמן – מוצאים את הספייס בראוניז של הייד ואוכלים ממנו יחד עם אבא ואמא של דונה. התוצאה היא אחת הסצנות הכיפיות בתולדות הסדרה, אך באופן מובהק יותר  היא מפיצה את הווייב הכללי (שהשתרש מאז בטלוויזיה האמריקאית) לפיו השפעות הקנאביס אינן כה נוראות ולמעשה מדובר בדרך סימפטית למדי לתפוס ראש. ראשים ב-DEA התפוצצו.

משפחת סימפסון (2002)

הסימפסונים תמיד היו קצת סטלנים באופיים, אבל רק בעונה ה-13 מגיע הומר סימפסון אל השנגרי-לה של מטופלי הקנאביס ומקבל רישיון לקנאביס רפואי לאחר שהוא נפצע בעינו. הוא כמובן מהצל אותו לרעה ומעשן נון-סטופ עד לכדי הזיות פסיכדליות קשות כמיטב מסורת האנימציה. למעט העובדה שמעולם לא נתקלנו בקנאביס שהשפעתו חזקה והזייתית כל כך, זו עדיין סצנה נהדרת ופרק חשוב שבו המשפחה הכי פופולרית בטלוויזיה נעמדת מאחורי יוזמות הקנאביס הרפואי במדינות שונות בארצות הברית, ותורמת את שלה למאבק.

איש משפחה (2008)

הסימפסונס כבר עשו את זה, אבל זה אף פעם לא הפריע ל"איש משפחה" להעתיק ולנסות ללכת עם זה רחוק יותר. בריאן הכלב נעצר על אחזקת שקית קנאביס, ומחליט לפצוח בקמפיין לליגליזציה מלאה של קנאביס. סטואי התינוק עוזר לו ויחד הם סוחפים את העיירה כולה בשירה ובמחול אל הקלפי, תוך שהם משחדים בוחרים בשקיות קנאביס. ראש העיר משתכנע, הליגליזציה נכנסת לתוקף, כולם מעשנים והעיירה קוהוג הופכת לגן עדן פרודוקטיבי. כולם מרוצים חוץ מאבא של לויס, טייקון העצים, שרואה איך מכירות העצים שלו קורסות בגלל השימוש בתחליפי קנאביס לנייר. הוא משכנע את בריאן לצאת בקמפיין נגד קנאביס בתמורה לפרסום ספרו. בריאן מסכים, הספר נכשל, קוהוג הופכת שוב לפח זבל. כולם מפסידים. יאיייי.

סדר אותי (2019)

סדרת הרשת של בן סינקלייר, שהפכה אחר כך לסדרת ה-HBO של בן סינקלייר, היא קומדיית סטלנים עדינה ומרגשת על החיים שמתמקדת בדמותו של "האיש", סוחר סמים קטן על אופניים שמתפקד גם כשליח ללקוחותיו ומתברבר איתם בשלל הרפתקאות אנושיות ומחממות לב. לאורך שמונה שנות קיומה, מהרגע שעלתה ל-vimeo ועד לסיומה כסדרה עטורת שבחים בפלטפורמה הכי נחשבת של הטלוויזיה האמריקאית, ניפצה "סדר אותי" את כל קלישאות וסטיגמות הסטלנים האפשריות והביאה במקומן המון יופי לעולם. מותר להתרגש איתה (ואם טרם חזיתם בפלא מחכה לכם אחד הבינג'ים הכי מעולים שסטרימינג לא חוקי יכול להקנות).