ארה"ב ירוקה: ענקיות ההייטק יתמכו בליגליזציה של הקנאביס

(צילום: שאטרסטוק)
(צילום: שאטרסטוק)

אמזון הכריזה שתתמוך ברפורמה שתהפוך את הקנאביס לחוקי בכל רחבי ארצות הברית, אפל פתחה את חנות האפליקציות שלה לסחר בקנאביס, ועולם ההייטק נותן רוח גבית לחקיקה שתסדיר סחר חוקי בקנאביס בכל רחבי ארה"ב. "קנאביס", מדור שבועי חדש ובו נעקוב - בשאיפה - אחר ההתפתחויות בתחום הקנאביס בארץ ובעולם

17 בפברואר 2022

החדשות הגדולות שנפלו השבוע על עולם הקנאביס הגיעו מכיוון ההייטק: על פי דיווח ב"פורבס", ענקית הטק שמאחורי האייפון החליטה לשים את משקלה מאחורי הרפורמה לקנאביס מסחרי שתופסת תאוצה בארצות הברית בימים אלה ובכך להצטרף לענקית הריטייל והאחסון אמזון שקפצה עוד קודם לתמוך ולהשקיע בתעשיית הקנאביס הדוהרת.

השינוי הגדול מתחיל באותיות הקטנות: אפל שינתה את חוקי חנות האפליקציות שלה, כך שכעת ניתן באופן רשמי להציב בה אפליקציות שמציעות קנאביס רפואי ולא רפואי למכירה במקומות שבהם חוקי לעשות זאת. אפל לא יצאה במהלך מתוקשר כמו אמזון לפניה (שהכריזה ברעש גדול כי תתמוך ברפורמה ארצית בחוקי הקנאביס ובליגליזציה של הסחר בצמח לכל מטרה), אבל המהלך הזה נתן דחיפה אדירה לסחר החוקי בקנאביס בתוך ארצות הברית.

עמוד שדרה טכנולוגי לליגליזציה. מתוך כנס קנאביס והייטק בלאס וגאס, 2018 (צילום: גטי אימג'ס)
עמוד שדרה טכנולוגי לליגליזציה. מתוך כנס קנאביס והייטק בלאס וגאס, 2018 (צילום: גטי אימג'ס)

זה משמעותי במיוחד מבחינת תעשיית הקנא-טק המתפתחת, שנתקלה עד כה בעוינות או אדישות מצד ענקיות הביג טק. פייסבוק עוינת קנאביס עד כדי חסימת עמודים שמציגים את השימוש בו באור אוהד, גוגל גם היא אינה מחבבת את הנושא באופן מסורתי, ולמרות השורשים ההיפים של עמק הסיליקון והליברליות של קליפורניה, כוחו של עולם ההייטק לא נרתם לטובת רפורמה בחוקי הקנאביס באופן משמעותי. לפחות לא עד עכשיו.

הסקרים האחרונים שנערכו בנושא בארצות הברית העלו כי 68 אחוזים מהמצביעים (כלומר, בני 18 ומעלה) תומכים כעת בליגליזציה מלאה של קנאביס ובחופש מחקרי מלא לשימושים רפואיים בו. חוק חדש שאמור להסדיר ברמה הפדרלית את הסחר בקנאביס ("Cannabis Administration and Opportunity Act") יוגש השנה בידי מנהיג הרוב הדמוקרטי צ'אק שומר, ונראה כאילו העסק דוהר לעבר רפורמה משמעותית. 

אומרים שבסבנטיז הוא היה סטלן לא קטן. סטיב ג'ובס (צילום: GettyImages)
אומרים שבסבנטיז הוא היה סטלן לא קטן. סטיב ג'ובס (צילום: GettyImages)

כרגע, כזכור למי שקרא אותנו בשבוע שעבר, מגלגלת תעשיית הקנאביס כ-20 מיליארד דולר בשנה. זה כסף קטן לעומת מה שתעשה ליגליזציה לתחום המתפתח. עולם ההייטק לא יכול להישאר אדיש לשינוי הזה. זה לא רק השורשים שלו שנטועים בסיפורי הפסיכדליה של סטיב ג'ובס ולא רק אלטרואיזם. זה גם עולם שלם של סטארטאפים וטכנולוגיות שכבר מתקדמות בלי לחכות לענקים, בתקווה להיות ענקיות בעצמן. 

בשבועות הבאים נצלול מעט אל תוך הסטארטאפים המעניינים שפועלים בשדה הקנאביס הרפואי והמסחרי, אבל די אם נזכיר בינתיים את "Dutchie", פלטפורמה להזמנת קנאביס מנקודות מכירה חוקיות בארצות הברית בלבד, ששוויה הוערך ב-200 מיליון דולר אי שם באוגוסט 2020, ושנה וחצי אחר כך היא כבר יוניקורן שמוערכת ב-3.7 מיליארד דולר. אלה כבר סכומים שענקיות הטק ירצו מהם ביס.

רוח גבית טכנולוגית למחקר ופיתוח. עובדת בחממת קנאביס (צילום: שני בריל, שיח מדיקל גרופ)
רוח גבית טכנולוגית למחקר ופיתוח. עובדת בחממת קנאביס (צילום: שני בריל, שיח מדיקל גרופ)

שינוי המדיניות של אפל, התמיכה המוצהרת של אמזון, סכומי כסף גבוהים שמושקעים עכשיו במחקר ופיתוח – כל אלה הם עמוד השדרה הדיגיטלי של הרפורמה המתקרבת בחוקי הקנאביס. הכוח שעולם ההייטק נותן לשינוי הזה הופך אותו, נכון לראשית 2022, לעובדה כמעט מוגמרת. תגידו תודה לגיקים.