עשן הזמן: 7 סרטי סטלנים שאם החמצתם אתם יותר מדי סטלנים

מתוך "הרולד וקומר משתוללים באמריקה" (צילום: יחסי ציבור)
מתוך "הרולד וקומר משתוללים באמריקה" (צילום: יחסי ציבור)

הוליווד התאהבה בקומדיות סטלנים, וגם בסטלנים כאתנחתא קומית בסרטים שאינם קומדיות, ועם כל הצחוקים יצאו לה כמעט בטעות לא מעט סרטי קאלט שקנאביס הוא מוטיב מרכזי בהם. אין מנוס מהמסקנה שהוליווד מאוד סטלנית בעצמה

8 בדצמבר 2022

קומדיות סטלנים, יש ז'אנר כזה, הן הזהב הטהור של סרטי הקאלט. הרנסנס הגדולה של הז'אנר התרחש בשנות התשעים, על רקע השינוי בעמדת הציבור כלפי קנאביס וראשיתה של התנועה למען קנאביס רפואי חוקי, ומאז מדובר בתחום קולנועי מפותח ביותר. הזמן שחלף מאז "Up in Smoke" מ-1978, סרט הקאלט של צ'יץ' וצ'ונג ומחלוצי הז'אנר, חידד את האלמנטים הקומיים שבתופעת הסטלנות ובעיקר בסטריאוטיפים המוקצנים שלה. סרטים רבים השתמשו בסטלנים כאתנחתא קומית, הדמויות ששוכחות דברים ונתקפות טמטמת ושאר קלישאות שגויות על שימוש בקנאביס. אבל האם "The Cabin in the Woods" יכלה להיות מצחיקה באותה מידה בלי מרטי מיקלסקי "הטיפש" שמגלם פראן קראנץ? עכשיו דמיינו את "Galaxy Quest" ללא פרד קאוון שגילם טוני שלהוב. הצלחתם של סרטים כמו "Pineapple Express" ויוצרים כמו סת' רוגן הביאו איתם את הסטלניזם הקולנועי למיינסטרים. הוליווד הפסיקה להתבייש בבילוי הפנאי האהוב עליה. 

מוכרים בלבד // Clerks (1994)

הבמאי קווין סמית' חי עם יקום קולנועי שלם של דמויות סטלנים בראש שלו. הסרט שהתחיל הכל מציג את חייהם של כמה מוכרים במכולת ובחנות צילום, מקומות שהם העתק לאלה שבהם סמית' עצמו עבד. הפרמיס עובד מעולה: צעירים משועממים שמעבירים את זמנם בשיחות על "מלחמת הכוכבים" ונאלצים להתמודד עם כל מיני בעיות בצורת לקוחות מנג'סים וסוחרי סמים זועמים. הדמויות שנולדו ב"Clerks" חיות כבר כמעט שלושה עשורים ללא הפסקה (הסרט השלישי בטרילוגיה יצא ב-2021) ואין סיבה שסמית', מגדולי הסטלנים בתולדות הוליווד, לא ימשיך איתן עוד איזה עשור או שניים.  

ביג לבובסקי // The Big Lebowki (1998)

לא צריך להיות מסטולים כלל כדי ליפול בקסם של הקלאסיקה הקומית הזו. ג'ף ברידג'ס הופך את הדמות שלו לגיבור ההיפים של הדור, אגדה מהלכת עם שיער לא מסורק וחלוק רחצה. כולנו יותר רגועים בלילה כשאנחנו יודעים שיש אנשים כאלה בחוץ, לא שונים מאיתנו, שסולדים מהבריות ורק מנסים לקחת חלק קטן בעולם מבלי לפגוע באף אחד ועדיין נאלצים להתמודד (בהצלחה רבה יש לציין) עם איומים שונים. סטלנותו של לבובסקי היא התכונה שמושיעה אותו במובן הכי ישועי של המילה והסרט האדיר הזה של האחים כהן יהדהד את הגוד וייבז האלה לנצח.

הרולד וקומר משתוללים באמריקה // Harold & Kumar (2004)

במבט לאחור, מדובר בלא פחות מדיוקן של הטירוף שקיים, רוחש ומשגשג בחברה האמריקאית. הטירוף הזה אמנם מחופש למשחק של גברים צעירים במסע חיפוש אחר ההמבורגר הנכון למאנצ'יז שלהם, אבל מדובר בכל כך הרבה יותר מזה. התקציר עשוי להישמע מעט מוזר: הרולד וקומר מחליטים ללכת אל רשת המזון המהיר ווייט קאסל אחרי שעישנו כחצי טון קנאביס, אבל נקלעים לקומדיה של טעויות כשהם לא מצליחים למצוא את המסעדה, כולל מפגש עם ניל פטריק האריס בתפקיד עצמו על אקסטזי (תפקיד שהזניק לו מחדש את הקריירה). למי מאיתנו זה לא קרה. 

 

שישי // Friday (1995)

לפני שזה סרט סטלנים, זאת אחת הקומדיות האפרו-אמריקאיות החשובות בכל הזמנים ואחד מלהיטי הקאלט הגדולים שנעשו על ידי שחורים למען שחורים. הסרט עוקב אחרי יום אחד בחייהם של החברים המובטלים קרייג ג'ונס וסמוקי (הראפר אייס קיוב והקומיקאי כריס טאקר), המתמודדים עם צרות מלחיצות למדי לאחר שנקלעו לחובות לסוחר סמים מקומי. הם מתחילים ברגוע, עם עישון אינסופי במרפסת, אבל אז מתברר שסמוקי הוא סוחר די אידיוט שמתמסטל מהאספקה ​​שלו. אין ספק שהסרט חינך דורות שלמים תחת האתוס שאתם לא רוצים לעשן מהאספקה של התולעת הגדולה מבלי לשלם לו, כי לשחק עם הכסף שלו זה כמו לשחק עם הרגשות שלו. ולא משחקים עם לב של גבר.

קיץ אחד של סוטול // How High (2001)

איך אתם הייתם מגיבים אם הייתם מעשנים בטעות בג'וינט את האפר של חברכם המת? ובכן, ג'מאל וסיילס, הלא הם רדמן ומת'וד מן יקירי עולם ההיפהופ, בדרך לגלות את זה. לאחר עישון הג'וינט, בדרכים קסומות, החבר המת מגיח מהעולם הבא ומעניק להם את כל חוכמות החיים. יחד עם הרוח והמון וויד מתובל באפר, השניים ינסו להתקבל לאוניברסיטת הרווארד. אבל מה קורה כשהאפר נגמר, הרוח חוזרת למקומה בעולם הבא וכבר אין להם את כל הידע שבעולם כדי לצלוח את הלימודים? שאלה נהדרת וסרט יפהפה.

טריפ נעורים // Dazed and Confused (1993)

סרט הקאלט שהזניק את הקריירה של הבמאי האדיר ריצ'רד לינקלייטר מתקיים רחוק מאיתנו, אי שם בשנת 1976, ולחץ בזמן אמת על בלוטות הנוסטלגיה של המוני אמריקאים. זה היום האחרון ללימודים בתיכון של תלמידי שנה א' ואנחנו עוקבים אחרי חייהם – בריונים, ספורטאים, כוסיות, סטלנים וחנונים, כיאה לתיכון אמריקאי, כולם יגיחו לרגע וינציחו את הסטריאוטיפ שלהם כפי שהיה נהוג בסבנטיז. אבל הסרט הוא יצירה הרבה יותר שלמה ומעניינת מזה על בני נוער שמחפשים תשובות, ריגושים, ובעיקר – אלכוהול וקנאביס, באופן שכנראה מצליח ללכוד את המהות והאנרגיה של התבגרות בשנות השבעים, לפני האינטרנט והטלפונים ואפילו MTV. זה אולי יישמע לכם משעמם, אבל באמת שהיו חיים גם אז.

טד // Ted (2012)

הסרט הכי טרי ברשימה הפך לקאלט ברגע שיצא והכניס 615 מיליון דולר. זה מה שנקרא "אינסטנט קאלט". זהו סרט הבכורה של סת' מקפרלן, יוצר "איש משפחה" ו"אבא אמריקאי". הסרט מתחיל במשאלה קסומה של ילד המבקש שהדובי האהוב שלו טד יקום לתחייה. משאלתו מתגשמת ו-27 שנים לאחר מכן הם עדיין צמד בלתי נפרד – דבר שמצער את חברתו של ג'ון, לורי. כי טד הוא סטלן-על וגם ג'ון לא התבגר כל כך מאז גיל 16. הם מעבירים את ימיהם בצריכת קנאביס ושכלול השיטות לבזבוז זמן לגדי אמנות. כאשר לורי עוזבת את ג'ון, החברות שלהם עומדת למבחן. האם חברות עם בובה שקמה לתחייה חזקה יותר מזוגיות? האם עישון וויד יותר חזק מזוגיות? שאלות חשובות והתשובות חשובות לא פחות.

>> אל מדריך הזנים המלא של Cannagolan