קסדה בראש טוב: אלקטרודות במקום ציפרלקס?

למרות השכיחות הגבוהה של המחלה - הפתרונות שמציעה הרפואה לסובלים מדיכאון אינם רבים ולעתים כרוכים בתופעות לוואי לא נעימות. טיפול באמצעות קסדה מיוחדת שיודעת לגרות אזורים מסוימים במוח, מבקש לשנות את התמונה. האם הוא מצדיק את המחיר?

ד"ר מיכאל קרסנושטיין, סגן מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב ומטופל. צילום: דוברות איכילוב
ד"ר מיכאל קרסנושטיין, סגן מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב ומטופל. צילום: דוברות איכילוב
22 באוקטובר 2018

תוכן שיווקי

מכנים אותו "המגפה של המאה ה־21", הוא גורם המוות השני הנפוץ ביותר בעולם בקרב צעירים בני 15־29, והוא נמצא בכל מקום. חלקנו מכירים את הטיפול בדיכאון בדמות כדורים ממשפחת  הציפרלקסים למיניה, ואחרים בדמות פגישות עם פסיכולוג או פסיכיאטר. אף שמדובר בדבר נפוץ כל כך, הפתרונות שמציעה הרפואה לאנשים הסובלים מדיכאון מבוססים בעיקר על התערבות בהיבט הכימי של המוח, מה שכמובן אינו מתאים לכולם, קשה מאוד להתאמה אישית וגורר לעתים קרובות תופעות לוואי לא נעימות. שיטת טיפול חדשנית המכונה גרייה מגנטית עמוקה (DTMS) מבקשת כעת לשנות את התמונה.

מה זה בעצם אומר? באמצעות קסדה מיוחדת שבתוכה סליל חשמלי (פיתוח ישראלי של מכון ויצמן בשיתוף עם חברת BrainsWay) אפשר לשפר את תפקודם של אזורים במוח שנמצא שתפקודם, באופן עקבי, ירוד אצל אנשים שסובלים מדיכאון. הסליל מחדיר (בצורה לא פולשנית, מעל השיער) שדה אלקטרומגנטי ממוקד לעומק מוחו של המטופל ומגרה את האזורים האלה כדי להגביר פעילות. בשפה פשוטה יותר: אם אתם לא מסתדרים עם הציפרלקס – זו ההזדמנות להיפרד ממנו.

ידידותי למשתמש: ד"ר מיכאל קרסנושטיין, סגן מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב ומטופל. צילום: דוברות איכילוב
ידידותי למשתמש: ד"ר מיכאל קרסנושטיין, סגן מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב ומטופל. צילום: דוברות איכילוב

"הייתי עסוק בלהחליף תרופות ולהסתגל לתופעות הלוואי שלהן"

"אני סובל מהפרעה דו קוטבית במשך יותר חמש שנים וניסיתי הרבה טיפולים ותרופות – שום דבר לא עזר לי", מספר אסף שטופל בגרייה מגנטית בבית החולים איכילוב. "כל השנים הייתי עסוק בלהחליף תרופות ולהסתגל לתופעות הלוואי שלהן". לדברי אסף השיפור במצבו הגיע מהר מאוד. "בתחילת השבוע השלישי לטיפול השיפור היה ממש ניכר. החיים שלי הפכו למלאים הרבה יותר, אנשים סביבי אומרים שאני נראה הרבה יותר חי ושמח, אני מרגיש נורמלי".

יקר יותר מפסיכולוג ולא כלול בסל

כיוון שמדובר בטיפול המווסת פעילות חשמלית במוח, להבדיל מתרופות נוגדות דיכאון, ל־DTMS יש באופן משמעותי פחות תופעות לוואי, ולמקרה שדאגתם – היא מאושרת על ידי משרד הבריאות ומינהל המזון והתרופות האמריקאי. עם זאת לא תוכלו למצוא את הטיפול בסל התרופות שלכם, וכדי לעבור אותו תצטרכו לשלם 10 אלף ש"ח ל־20 מפגשים (500 ש"ח לכל סשן). להבדיל ממפגשים עם פסיכולוג, הטיפול בגרייה מגנטית נפרס על פני ארבעה שבועות מרוכזים – חמישה ימים בשבוע שתחילתם בפגישת אבחון עם רופא מומחה. כל סשן נמשך חצי שעה בלבד ובמהלכו הקסדה מתלבשת על ראש המטופל ומפעילה את השדה המגנטי. בעולם שכבר מודה בקול רם במגבלות הכדורים ובעיר שבה אחד מכל עשרה תושבים משתמש בתרופה נגד דיכאון – נדמה כי כניסת DTMS ללקסיקון היומיומי שלנו היא בסך הכל עניין של זמן וכסף.

לא על הציפרלקס לבדו. צילום: שאטרסטוק
לא על הציפרלקס לבדו. צילום: שאטרסטוק

ההרצאה שתסייע לכם להתגבר על הדכאון

במסגרת אירועי "יש רופא על הבר?" של Time Out והמרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), תוכלו לשבת על ברים ברחבי העיר ולשמוע הרצאות מרתקות ומועילות מרופאים לצד כוס בירה. בהרצאה "לא על הקסנקס לבדו" יסקור ד"ר אורן טנא, מנהל המרפאה לבריאות הנפש באיכילוב, את התופעה של דכאון וחרדה בצעירים ויספר לכם מתי הגיע הזמן ללכת לטיפול ואילו אופציות חדשות הרפואה מציעה לכם כדי להתמודד, וכן, זה כולל את הקסדה.

ההרצאה תיערך ברביעי, 24.10.18, ב־ZOO ZOO , שד' רוטשילד 32 | להזמנות: 3936551־072