הקולקציות החדשות של קסטרו ורנואר משאירות טעם מר בפה

אובססיה לג'ינס או הפרעת קשב אופנתית? שתי רשתות האופנה הגדולות בישראל הציגו את הבשורה שלהן לעונה הקרובה, וקשה להחליט מי מהן יותר מפוספסת

קולקציית סתיו חורף 2017 ברנואר. צילום: אלירן אביטל
קולקציית סתיו חורף 2017 ברנואר. צילום: אלירן אביטל
14 בספטמבר 2016

השבוע, בהפרש של פחות מיממה, הציגו קסטרו ורנואר, שתי רשתות האופנה המובילות בישראל, את הבשורה הנוכחית שלהן בתצוגות האופנה העונתיות. כבכל עונה, גם הפעם הן נאלצו להתמודד עם הסוגיות הקבועות: יצרים יצירתיים מול קהל שמרני, טבלאות אקסל מול לוחות השראה אקסטרימיים, תוך פסיעה על החבל הדק שבין מִחזור רעיונות למַחזור רווחים.

תצוגות אופנה, בייחוד המקומיות, נועדו לשקף מציאות משוכללת, אידילית, שמדירה מרשימת המוזמנים שלה את כל הרעות החולות שמעיקות על השגרה. לא במקרה הן מתקיימות בחלל סגור וחשוך המנותק מהמתרחש בחוץ, מעין ואקום ססגוני וזמני שאמור להשכיח את המצוקות שבחוץ וכן את המצוקה שבפנים – בתוך חדרי הסטודיו ואולמי הישיבות. מה עוד נותר לחדש בעולם מסוחרר מריגושים? איך אפשר להיות פורץ דרך בזירה הנתונה ללחצים מתמידים של שיקולים מסחריים, צמד מילים המסנגר על הקהל המקומי שלא מוכן להיפרד מהג'ינס ומכפכפי האצבע שלו גם לו חייו היו תלויים בכך?

שתי הרשתות מגלות מודעות מוחלטת לתקרת הזכוכית הזאת, ובכל פעם הן מנסות ליידות בה אבנים אחרות. בקסטרו, למשל, שאפו העונה ליצור הרמוניה מושלמת בין שתי קלאסיקות. תחת הכותרת "סימפוניית הג'ינס של קסטרו" נעשה ניסיון להפגיש בין "גבוה" ל"נמוך" – גישה שכשלעצמה מעידה על שמרנות ותקיעות. אתם באמת מצטטים את האג'נדה של אירועי "הפילהרמונית בג'ינס" בישראל של 2016?

לדידה של קסטרו, גם בימינו מוזיקה קלאסית ובד הדנים האיקוני הם עדיין בגדר שני עולמות מנוגדים – האחד מעונב ומחושב והשני משוחרר וחף מגינונים. על הפסקול הופקדה סימפונט רעננה בניצוחו של שלומי שבן, אייקון אופנה וגם פסנתרן מחונן, שליוו אסופה של פריטי ג'ינס לגברים ולנשים. "תהליך היצירה של קולקציה חדשה הוא בעצם יצירה מוזיקלית לכל דבר", נימקו בקסטרו. בפועל אכן הוצג תוצר של יצירה, אך לא בהכרח של יצירתיות. הקולקציה העידה על ניסיון לטפל בקלאסיקה, אך לא היה זה יותר מאוסף של וריאציות על להיטים תורנים שנצפו קודם לכן, אם בשבועות האופנה מעבר לים ואם בתנ"ך המקוון של ימינו – האינסטגרם. על כך יעידו חולצות הקשירה – מגמה חמה שבקושי הונחלה וכבר הספיקה להימאס, וכן הרפרורים העזים מדי לאסתטיקה של Fila – מותג הספורט מהניינטיז שזוכה כעת לתחייה מחודשת.

קולקציית סתיו חורף 2017 בקסטרו. צילום: אבי ולדמן
קולקציית סתיו חורף 2017 בקסטרו. צילום: אבי ולדמן

הג'ינס כיכב גם בחזית התצוגה של רנואר, המתחרה. עוד בתמונת הפתיחה עלו הפרזנטורים יהודה לוי, ניבר מדר וגפן ברקאי על המסלול כשהם חמושים בקומפוזיציות ג'ינס שונות הקורצות לשנות ה־90 תחת הכותרת "Inter Species", הכלאה מילולית הרוכבת על טרנד הג'נדר־בלנדר. נקודת המוצא התייחסה לחיים במציאות נזילה ודינמית, מה שזה לא אומר, כפי שתיאר זאת המעצב הראשי רון קאהן. מלבד דוגמנים בנעלי עקב ושיער ארוך ופזור (למשל בילי בארי, רקדן להקת בת שבע) נצפו על המסלול שלל ניסיונות לערבב בין אלמנטים גבריים ונשיים. בצד פריטי ג'ינס ולהטוטים מגדריים, מגמות נוספות זכו להתייחסות: קטיפה צבעונית, מערכות לבוש ספורטיביות, שמלות קומבניזון וחולצות מכופתרות ארוכות עם חיתוכי קאט אאוט באזור המרפק. למעשה אין טרנד שלא זכה לאזכור. במקרה של רנואר נבעה הבעייתיות דווקא מעודף יצירתיות: יותר מדי רעיונות מעניינים נדחסו אל מעט מדי פריטים. את המיקוד שמרו למתחרים.

בשורה התחתונה, היתרון של רשת אחת הסתמן כחסרונה של השנייה, ולהפך. קסטרו ורנואר ניסו שתיהן לטרוף את המסלול, אך הותירו את הקהל עם טעם מוזר בפה. נראה לנו שקוראים לזה החמצה.