לאחר 65 שנה: קפה מרסנד המיתולוגי נפרד מבן יהודה

הבעלים בועז טרגרמן הסביר כי ההחלטה התקבלה בשל דמי השכירות הגבוהים ושהכוונה לפתוח שוב במיקום אחר. "כמו יקים טובים מחכים שדברים יתבהרו קצת"

מרסנד: הפינה ריקה (צילום: עמית ברעם)
מרסנד: הפינה ריקה (צילום: עמית ברעם)
29 בדצמבר 2020

קפה מרסנד המיתולוגי נועל את הדלת בפעם האחרונה בלוקיישן האיקוני בבן יהודה פינת פרישמן לאחר 65 שנה. לפי הבעלים, זו אינה פרידה סופית אלא זמנית עד לתאריך לא ידוע, כמקובל כיום.

"אנחנו סוגרים בנכס הנוכחי אבל נפתח במקום אחר. אנחנו מחפשים מקום, וכמו יקים טובים מחכים שדברים יתבהרו קצת ואז נקבל החלטה", מסביר הבעלים בועז טרגרמן. "לפני חמש שנים מייק (מרסנד, בנם של מייסדי המקום – ש.ב.ד.) נפטר ויורשיו מכרו את הנכס לאנשים שעוסקים בנדל"ן. דמי השכירות שהם מבקשים גבוהים מאוד ואני לא מוכן להשתתף במשחק הזה. אני נמצא פה שנים רבות ויודע מה המקום שווה ובנוסף המציאות השתנתה. אי אפשר לבקש שכירות שהיתה נכונה בעולם הישן, לפני שהקורונה החלה".

קפה מרסנד. צילום: עמית ברעם
קפה מרסנד. צילום: עמית ברעם

קפה מרסנד נמצא באותה פינת רחוב, כאמור כבר 65 שנים, נצח בכל קנה מידה. הוא הוקם בשנת 1955 על ידי וולטר מרסנד ורעייתו חנה, יוצאי העלייה היקית בשנות ה־30, שבהמשך העבירו אותו לבנם מייק. בשנת 2005 קיבל על עצמו טרגרמן את הניהול, במקביל לגלידריית באצ'ו הצמודה שבבעלותו (לאחר שעברה מקינג ג'ורג'). עיצוב שלא השתנה כמעט, אווירת בית קפה באירופה ועוגות אוסטרו-הונגריות משכו כמובן את היקים של בן יהודה שטראסה, אך בהפוך על הפוך קרצו גם להיפסטרים.

בתחילת הקורונה, אי שם בחודש אפריל, ביקשנו מטרגרמן לכתוב טור דעה. "יותר משלושים עובדים מוצאים לחל״ת ואני נשאר לבדי מול כל ההתחייבויות העצומות: בנקים, שכירויות, מיסים, עובדים, רשויות, המטחנה ממשיכה לטחון", כתב אז, במה שנראה כעת כקדימון לסגירה. בתקופה האחרונה פעל הקפה במתכונת טייק אוויי ומשלוחים, כשהירידה בהכנסות מטילה עוד צל על קיומו.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Baccio Mersand (@boahada)

"אנחנו סגורים כבר תשעה חודשים מסיבה מוצדקת של מגפה עולמית, אך בכל התקופה הזאת אנו מנועים מלעשות את מה שאנחנו יודעים הכי טוב – לארח. וכשעושים אחד ועוד אחד זה מה שיוצא". כעת מפרק טרגרמן את הגדר אליה נהגו לקוחות לקשור אופניים ומקווה שהמקום החדש ישמר את רוח מרסנד המקורי – מדרכה רחבה ושמשית בקרבת הים ובאותה שכונה.

מה אומרים זקני בן יהודה?
"קשה להם לראות גן סגור. גם לי קשה. ובכל זאת אני מאמין שהעתיד טומן בחובו דברים טובים ומתעקש לראות אותו כך".