היסטוריה בענף המסעדנות: עובדי קפה נואר פתחו בשביתה

בשיאו של מאבק מתמשך בין עובדי קפה נואר והנהלת המקום, החליטו עובדי המסעדה המאוגדים לפתוח בשביתה. לדברי המלצרים, השביתה גרמה לעומס - וההנהלה הקפיצה את המנהלים הבכירים למשמרת

מחאת עובדי קפה נואר
מחאת עובדי קפה נואר
6 בספטמבר 2017

מלצרי תל אביב, שימו לב: עובדות ועובדי קפה נואר פתחו בשביתה החל מאמש (שלישי) במחאה על תנאי העסקתם. לאחר מאבק עיקש של למעלה מחצי שנה, במהלכו התאגדו במטרה להסדיר את זכויותיהם הסוציאליות, הפגינו, הכריזו על סכסוך עבודה וניהלו משא ומתן שהוביל למבוי סתום – החליטו העובדים להחריף את מאבקם ולהשבית את המסעדה הפופולרית לפרקי זמן ארוכים לאורך היום. בשל השביתה, נרשמו עומסים, ולדברי העובדים, ההנהלה נאלצה להקפיץ את המנהלים הבכירים כדי שיתפסו את מקומם של המלצרים.

"השביתה התחילה אתמול בערב, העובדים עוזבים את משמרתם ומשביתים את העבודה", אמרה ורד גרנסקי, רכזת התאגדויות העובדים בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "לאחר שההנהלה הואילה להכיר ביציגות הם התמהמהו במשא ומתן שהתקבל ולא נתנו תשובות". לטענת העובדים ההנהלה הציעה לשפר את התנאים של חלק מהעובדים שמקבלים שכר מינימום, על חשבונם של המלצרים. "הם מצפים שהמלצרים יפרישו מהטיפים שהם מרוויחים כדי לדאוג לזכויות של שאר העובדים", מתרעמת גרנסקי. "הם עושים זאת בטענה שהם מרוויחים הרבה. הבהרנו שההצעה הזאת לא מקובלת עלינו, הכרזנו על סכסוך עבודה, הפגנו. כעת משנגמרה תקופת הצינון, לא היה מנוס אלא לשבות".

מחאת עובדי קפה נואר, אמש
מחאת עובדי קפה נואר, אמש

"אני עובדת במסעדה למעלה משנה וחצי, אני אוהבת את מקום העבודה שלי, אבל אני לא מוכנה להתפשר על הזכויות שלי", אומרת עדי (26), מלצרית במסעדה. "אני לא במשמרת היום אבל הגעתי לכאן כדי לתמוך ולהפגין. עובדים מכל המחלקות – מלצרים, קונדיטורים ועוד – עזבו את המשמרת לפרק זמן ארוך". עדי מספרת כי לחץ נרשם במסעדה בעקבות השביתה: "יש עומס. ההנהלה הקפיצה את המנהלים הבכירים למסעדה כדי לתגבר. הם משתמשים במנהלים שלהם, אלה שתומכים במאבק שלנו, אבל לא נעים להם לצאת נגד ההנהלה. אנחנו בכל אופן לא נוותר על המאבק שלנו, ונשבות עד שהזכויות שלנו לא ייפגעו יותר ונוכל לחתום על הסכם קיבוצים שמקובל על שני הצדדים".

"לא נשקוט עד שנקבל את הזכויות שמגיעות לנו" מחאת עובדי קפה נואר, היום
"לא נשקוט עד שנקבל את הזכויות שמגיעות לנו" מחאת עובדי קפה נואר, היום
שלב המאבק הקודם (צילום: הנוער העובד והלומד)
שלב המאבק הקודם (צילום: הנוער העובד והלומד)

מהנהלת קפה נואר נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את זכות השביתה, אך יחד עם זאת מצרים על ההתנהלות הברוטלית של בעלי אינטרס שיוצרים עיוות מכוון של העובדות, תוך שימוש בחלק מעובדי המסעדה. בשבועות האחרונים הצטערנו לראות פרסומים מגמתיים בכלי תקשורת שונים בהם מוצגת באופן מסולף ומעוות לחלוטין עמדת המסעדה במגעים עם נציגות העובדים לגיבוש וסיכום תנאי העבודה במסעדה. בניגוד גמור לאופן בו הסיפור מוצג, מאז הקמת הוועד נקטה המסעדה בגישה עניינית ואחראית, הכירה-לראשונה בענף- ביציגות העובדים (על אף ספק משפטי שהיה בנושא), וניהלה 10 פגישות משא ומתן אינטנסיבי ורציני במטרה להיות חלוצת הענף כולו, מודל להסדרה נכונה והגנת של יחסי העבודה עם כלל העובדים בהסכם קיבוצי, תוך עיגון ושמירה על זכויותיהם. לצערנו בשלבים האחרונים של המשא ומתן התברר לנו כי 'ועד העובדים' אינו רואה את טובת האינטרסים של כלל עובדי המסעדה, ובכך פוגע באפשרות לקידום משא ומתן להסכם קיבוצי, ואין לנו אלא להצר על כך. לנגד עיננו עומדת הדאגה לכלל העובדים, והרצון לשיפור תנאי שכרם ורווחתם, במיוחד של הוותיקים שבהם, אך במקביל עלינו גם לנהוג באחריות ולדאוג ליציבותה ושרידותה של המסעדה כעסק כלכלי; בכך גם נבטיח מקום עבודה יציב ובטוח למשך שנים קדימה. אנו רואים בעובדים נכס יקר ועיקרי של המסעדה וגורם מרכזי בהצלחתה. דרישות בלתי סבירות, שאינן תואמות את המקובל בענף הייחודי והמורכב במסגרתו אנו פועלים – אינן יכולות להתקבל, ועלולות לפגוע בפעילות המסעדה ובהישרדותה ובסופו של דבר גם בעובדים. אנו מזמינים  את נציגות העובדים לחזור לשולחן המו"מ במטרה להיטיב עם כלל עובדי המסעדה ולשרת את עניינם בצורה הוגנת ואחראית".