קריית עתידים: הסטארטאפים התל אביביים שישפרו לכם את החיים

לשלם במכולת באמצעות האייפון, להזמין חניה פרטית מראש באפליקציה, למנוע תאונות דרכים או לדאוג שמגרש הכדורגל יאיר את עצמו: שבעה סטארטאפים מקומיים שמנסים לשנות את החיים שלנו

colu (צילום: ניקי טרוק)
colu (צילום: ניקי טרוק)
10 באוקטובר 2017

Zencity

יש פואנטה לתלונות שלכם

מערכת הניתוח של Zencity (באדיבות החברה)
מערכת הניתוח של Zencity (באדיבות החברה)

אם זה על מצוקת החניה, פינוי הפסולת או אפילו ענייני חינוך – את הזעם שלנו על העירייה אנחנו מוציאים בעיקר ברשתות החברתיות. בינתיים מקבלי ההחלטות לא תמיד מבינים את התמונה הגדולה. בשביל לגשר על הפער, הסטארטאפ הזה מנסה לעזור לה להבין מה באמת אנחנו צריכים. "אנחנו לוקחים את השיח בפייסבוק, בטוויטר ובמוקד העירוני של העיר, מנתחים אותו אוטומטית ונותנים לעירייה תמונה בזמן אמת של מה מעסיק את התושבים עכשיו, ממה הם מרוצים וממה הם לא", מסביר איל פדר לוי, מנכ"ל החברה. "מצד אחד יש צורך עצום מצד הרשויות להבין את הצרכים של התושבים, שכן זה המדד המרכזי שעיר מודדת את עצמה לפיו, ומצד שני הכלים שיש היום כדי למדוד זאת מאוד מיושנים. המערכת שלנו, שאומצה כבר על ידי עשר עיריות בעולם בהן גם תל אביב־יפו, מעוצבת כלוח גרפים, שמציגים את מצב העיר בכל עת. כך ניתן להשתמש בה כדי להבין לעומק מגמות בתחומים שונים בעיר ולבחון את טיבה של פעולות יומיומית כגון דוחות חניה ופינוי פסולת".

Colu

לקנות במכולת זה יותר משתלם

אפליקציית Colu (צילום: ניקי טרוק)
אפליקציית Colu (צילום: ניקי טרוק)

כ־350 עסקים ו־40 אלף תושבים כבר משתמשים ב"שקל מקומי תל אביב־יפו" של הסטארטאפ התל אביבי שהחל להפעיל ארנק דיגיטלי בדרום העיר לפני כחצי שנה. ערכו של המטבע הווירטואלי שווה לשקל הרגיל, אלא שהמשתמשים באפליקציה שדרכה מתבצע התשלום מקבלים עשרה אחוזים נוספים על הכסף שלהם, וזאת כדי לעודד צריכה מקומית והעדפת עסקים קטנים. "כמות המשתמשים שלנו גדלה בכ־100 אחוז בכל חודש", מספר מנכ"ל החברה עמוס מאיר. "החלטנו לאחד את המטבע הווירטואלי לכל תל אביב לאחר שתושבי הדרום שעובדים באזורים אחרים ביקשו זאת". בחודשים האחרונים התרחבה פעילות החברה גם לחיפה, לליברפול ואפילו ללונדון.

Pink Park Israel

להזמין חניה מהשכן

pink park israel

למה לבזבז זמן על חיפוש חניה אם אפשר להזמין אותה מראש? האפליקציה של Pink Park Israel משדכת בין נהגים מיואשים לבעלי חניות פרטיות בתל אביב, שיכולים גם להרוויח על זה קצת כסף. כ־80 אלף אנשים כבר משתמשים באפליקציה, שמציעה גם אפשרות להזמין חניות מראש בחניונים בתעריפים מוזלים. "יש אלפי חניות בתל אביב שמתפנות בשעות הבוקר והערב ועומדות ריקות בזמן שיש מצוקת חניה אדירה. זה פתרון גם למזדמנים שמגיעים לעיר אבל גם לתושבים", מסבירה ענבל מור אסייג, מנכ"לית החברה. "בתחילת הדרך היה תהליך של שכנוע בעלי חניות לשתף את החניה שלהם עם אחרים, אך עם הזמן אנחנו מקבלים יותר ויותר פניות מצדם".

Way care

לחזות מראש תאונות דרכים

waycare (צילום: באדיבות החברה)
waycare (צילום: באדיבות החברה)

סטארטאפ שמתיימר לעצב את עתיד התחבורה בעיר באמצעות ניתוח נתונים מכלי רכב, רמזורים ומצלמות, עם מידע על מזג האוויר או דיווחים על תאונות, במטרה לצפות בעיות תנועה מתפתחות ולפתור אותן באופן יזום. "אנחנו עוזרים לערים לעשות אופטימיזציה של מערכת בתחבורה, כך שכל המידע מהכבישים מתנקז למערכת שעוזרת בקבלת ההחלטות", אומר נועם מיטל, מנכ"ל החברה. בימים אלו עובדת החברה על פיילוט עם לאס וגאס, שבמסגרתו תפרוס העיר כוחות שיטור לפי תחזית של רמת המסוכנות בכבישים. "אנחנו משנים את החשיבה. אם ניתן – למנוע מתאונה לקרות, ואם היא לא נמנעה – להאיץ את זמן התגובה ולצמצם את הפקקים בעקבותיה".

HopOn

לטעון את הרב־קו מהאייפון

לשלם דרך הסמארטפון (צילום: רועי פרידמן)
לשלם דרך הסמארטפון (צילום: רועי פרידמן)

מכירים את זה שאתם עולים לאוטובוס, שולפים את הארנק, מוציאים את הרב־קו, ממתינים בציפייה לצפצוף המאשר ואז – ריק. אין יתרה. ברור שבאותו הרגע גם כסף מזומן לא יהיה בארנק ומחול המבוכה מתחיל. בתקווה שהנהג רחום וחנון, הוא ישאיר אתכם על האוטובוס, אבל אם נפלתם על אחד פחות נחמד ובמקרה אתם גם ממהרים – תיאלצו להתחיל לקבץ נדבות. חברת HopOn הוקמה במטרה לפתור את הבעיה, ולאפשר לנו סוף סוף לטעון את הרב־קו דרך הסמארטפון – וכך גם לחסוך את זמני העצירה הארוכים בתחנות ולקצר את משך הנסיעה. "הנסיעה באוטובוסים מתארכת מאוד כיוון שהנהג עסוק בהתעסקות בכרטוס", מסביר עופר סיני, שותף מייסד בחברה. "האפליקציה מאפשרת להטעין דרכה את הרב־קו או פשוט לשלם דרך הטלפון. כשנוסע עולה לאוטובוס האפליקציה מזהה על איזה קו הוא וכמה צריך לשלם, ולאחר מכן מופיע כרטיס אלקטרוני על המסך שניתן להציג לכרטיסן. גם אם עלו 15 נוסעים בתחנה, כולם משלמים בו זמנית וזמן הנסיעה מתקצר משמעותית". כ־150 אלף איש כבר משתמשים באפליקציה.

Playkers

לא צריך את האפסנאי

לנוכח ההיצע הנמוך של מגרשי הספורט בערים ובמטרה לעודד את עולם הספורט החובבני פיתחה החברה, שזכתה החודש במקום הראשון בתחרות קהילות וערים חכמות של עיריית תל אביב־יפו, פלטפורמה שעוזרת להנגיש את מתקני הספורט בעיר לתושבים. מלבד אפליקציה שמאפשרת הזמנה ותשלום עבור מגרשים ומערכת שמספקת המלצות לאגף הספורט בעירייה – גולת הכותרת של Playkers היא המגרש החכם. "היום כדי לתפעל מגרש דרוש מישהו שיהיה
בשטח. בנובמבר נקים מגרש בהדר יוסף שיהיה אוטומטי לחלוטין. מזמינים אותו דרך האפליקציה, סורקים את הסמארטפון בכניסה, השער נפתח, התאורה נדלקת – וכך נחסכים גם חשמל וגם כוח אדם", מספר איתי נדב, מנכ"ל החברה היושבת בקריית עתידים. "במגרש החכם תהיה גם מערכת צילום, כך שאם למשל שמת גול תוכל בלחיצת כפתור לקבל תיעוד ישר לסמארטפון של 20 השניות האחרונות במגרש". לדברי ליאורה שכטר, מנהלת אגף מחשוב ומערכות מידע בעירייה, הצלחת הסטארטאפ תמונה בכך ש"אנשים מעוניינים יותר בכלכלה שיתופית, רוצים להיפגש בשכונה והמגמה הקהילתית הולכת ומתחזקת. Playkers משתלב ברצון שלנו להנגיש מקומות ציבוריים לתושבים ובייחוד בנושא ספורט".

השכונתית

הרשת החברתית של השכונה

בעידן שבו כמעט כל התקשורת החברתית מתרחשת בפייסבוק, התקשורת עם השכנים היא די נחלת העבר. במקרה הרע נברך בשלום מאולץ את השכנה בחדר המדרגות, ובמקרה האופטימי ננהל איתה שיחת חולין שבבסיסה תלונות על השכן ששם מוזיקה בפול ווליום. בשביל לשבור את הקרח ולעודד אותנו לקיים חיי קהילה בעידן הדיגיטלי, הוקמה השכונתית של חברת NBRS . ברגע שמשתמש נרשם לאפליקציה, הוא מזין את העיר והשכונה שבהן הוא מתגורר ומתחיל לקבל מעין פיד מתעדכן של ענייני השכונה. "בעזרת האפליקציה ניתן למצוא שותפים מהשכונה לפעילויות ספורט ושותפים ליציאה עם הכלב, לעודד את הכלכלה המקומית, למצוא אנשי מקצוע מהשכונה, למצוא שותפים לנסיעות, וכמובן לוחות מסירה ומכירה שכונתיים", מספר שי אפשטיין, מנכ"ל ומייסד החברה.

Dorbel

למצוא דירה בקלות

כל מחפש דירות ממוצע בתל אביב כבר מכיר את הרוטינה המעייפת. שיטוטים מייאשים בפייסבוק, נבירה במודעות מופרחות ולוקות בחסר, ובעיקר – מילת המפתח – התפשרות. "המצב כיום בשוק השכרת דירות הוא ששני הצדדים סובלים – למחפשי דירות קשה למצוא דירה טובה, ולבעלי דירות קשה למצוא דיירים טובים", מסביר נדב פרס, מנכ"ל Dorbel, אתר העוזר לשוכרים למצוא דירות איכותיות באמצעות מידע מלא ומפורט. "המון זמן וכסף מתבזבז לשני הצדדים בגלל שאין תיאום ציפיות טוב. דירות עולות לאתרים בלי תמונות ומידע חיוני, ומצד שני לבעלי הדירות אין מידע על שוכרים, דבר שמאוד מקשה עליהם למצוא דיירים טובים. ב-dorbel התקשורת נעשית דרך האתר, דבר שמבטל לגמרי את עניין הטלפונים והשאלות שחוזרות על עצמן". כיום באתר החברה, שמשרדיה יושבים בלב העיר, מתפרסמות מאות מודעות מדי חודש, שעוברות סינון על פי הסטנדרט שהציבה עיריית תל אביב-יפו לשכירות הוגנת בשקלול עם מחירים "הגיוניים" (יחסית).