קרנבל יום המתים המקסיקני מגיע לתל אביב ועוד בקולינריה המקומית

יוסי שיטרית מתארח אצל רועי סופר בבינדלה, עדי לוי מקבלת את השבת בזא'ז'ו בר יין, ארוחת אפרטיבו חדשה בצ'יקטי, בצ'אנגוס חוגגים את יום המתים המקסיקני וסניף חדש בפלורנטין לרשת הטוסט־נקניק גולדה. כל מה שצריך לדעת בקולינריה השבוע

קרוסטיני מולים, קרם שאלוט ויין לבן,כ וסברה וצנוניות. ז'אז'ו. צילום: בועז לביא
קרוסטיני מולים, קרם שאלוט ויין לבן,כ וסברה וצנוניות. ז'אז'ו. צילום: בועז לביא
28 באוקטובר 2015

שניים לטנגו

בזמן ששפים רבים מתלוננים על חוסר קולגיאליות בעולם המסעדנות התל אביבי, שף יוסי שטרית (קיטשן מרקט, משייה) ושף רועי סופר (בינדלה) החליטו לצאת בשיתוף פעולה קולינרי מסקרן. השפים, ששקדו על תפריט מיוחד לרגל מפגש הפסגה, יבשלו יחד במשך יומיים בלבד במסעדת בינדלה ויגישו מנות חד פעמיות. סופר ימשוך לכיוון הים עם מנות כמו קרודו אינטיאיס עם יוזו טרי ועלי קארי, רביולי לובסטר עם אבקת הדרים, אויסטרים וקרפצ'יו שרימפס עם מנדרינות ושום קריספי; ושטרית ימשיך בקו הישראלי־מודרני שנולד עם פתיחתה של משייה ויגיש מרק שורשים לבנים עם חלמון מיובש, בר ים עם תפוחי אדמה ופלאן אפונה, "רביולי" מקולרבי כבוש עם טונה אדומה וקלמנטינות וגם ה"ביצה" המפורסמת מהקיטשן מרקט תככב עם קרם פורצ'יני וקרוטוני.

רועי סופר מארח את יוסי שטרית בבינדלה, מונטיפיורי 27, 6500071־03, שני־שלישי, 18:00־23:00

שף רועי סופר. בינדלה. צילום: יח"צ
שף רועי סופר. בינדלה. צילום: יח"צ

אימא של שבת

תקראו לזה התחזקות, תקראו לזה ראש טוב. כך או כך – במסעדת Jajo שבמתחם שרונה החליטו לצאת במסורת חדשה ולערוך קבלת שבת חגיגית ושמחה מדי יום שישי בצהריים. את פרשת השבוע לא תשמעו שם, אבל בשעות 13:00־18:00 (בדיוק על השנ"צ) תהפוך הרחבה החיצונית של המסעדה למתחם חגיגי עם הרכבים מוזיקליים מתחלפים, יינות במחירים נוחים ומנות איכותיות ומרעננות. השפית עדי לוי תכננה תפריט שלא יגרום לאימא לכעוס שאכלתם יותר מדי לפני ארוחת שישי: קרוסטיני מולים (20 ש"ח); צלחת כבושים – סלמון, מטיאס ואיקרה (40 ש"ח); ברוסקטה של חזיר מפורק עם קולי כוסברה וחזרת (32 ש"ח); סלט קיסר עם ביצה רכה מטוגנת (32 ש"ח), פיש אנד צ'יפס – ברבוניות מטוגנות ואיולי חרדלי (42 ש"ח); אויסטרים (30 ש"ח ליחידה). בימים גשומים תתקיים קבלת השבת בחלק העליון והמקורה של המסעדה.

קבלת שבת ב־Jajo, דוד אלעזר 27 מתחם שרונה, 5225822־03, שישי 12:00־18:00

קרוסטיני מולים, קרם שאלוט ויין לבן,כ וסברה וצנוניות. ז'אז'ו. צילום: בועז לביא
קרוסטיני מולים, קרם שאלוט ויין לבן,כ וסברה וצנוניות. ז'אז'ו. צילום: בועז לביא

מופע שנות ה־70

כמו סניפי קופיקס אחרי הגשם, גם רשת גולדות הזולה והפופולרית מתרחבת בשלושה סניפי זכיינות חדשים (פלורנטין, רמת השרון וחולון). מכאן נדמה כי הקהל רעב לאווירה ולמחירים של שנות ה־70. רשת הטוסט־נקניק שמציעה טוסטים בשריים, טבעוניים ומתוקים בצד בירה וגזוז במחירים עממיים הצליחה להפוך את גימיק הסבנטיז להצלחה קולינרית. ההיצע מינימלי, פשוט וזול: גולדה קלאסית – טוסט נקניק עם רטבים שונים (10 ש"ח), גולדה טבעונית – טוסט מנקניק סייטן עם רטבים טבעונים שונים (10 ש"ח), גולדה מתוקה – טוסט משוקולד פרווה עם תוספות (10 ש"ח), גולדה מתגלגלת – נקניקייה לנשנוש בזמן ההמתנה בתור (5 ש"ח). גם במחלקת השתייה המחירים נשארים נמוכים עם לימונדה קרה, גזוז בטעמים של פעם וגולדסטאר ב־10 ש"ח ובירת גולדות שמיוצרת על ידי מבשלת הנגב ב־15 ש"ח. כיאה לרשת שחרטה על דגלה את מהפכת הנקניק החברתי – חיילים במדים נהנים מטוסט גולדה חינם.

גולדות, אבן גבירול 61, שד' וושינגטון 15 פינת פלורנטין, ביאליק 60 רמת גן, ראשון־חמישי 10:00־24:00, שישי 10:00־שעה לפני כניסת השבת, שבת שעה אחרי צאת השבת־24:00

טוסט נקניק בגולדות
טוסט נקניק בגולדות

שעון חורף

הימים מתקצרים ומחייבים תגובה הולמת בשעות הערב המוקדמות. הרסטו־בר האיטלקי צ'יקטי משיק אפיריטיבו (הפי האוור איטלקי): מתכנסים משעות אחר הצהריים, שותים כוסית של אפרול שפרץ או פרוסקו ומנשנשים כמה צ'יקטי (צלחות קטנות). לפעמים זה רק המפגש החברתי שלפני ארוחת הערב ולפעמים זו הארוחה עצמה, אבל התחושה תמיד אותה התחושה – פשוט, טרי, אותנטי וטעים. באפריטיבו של צ'יקטי תינתן 30 אחוז הנחה על כל תפריט האלכוהול והאוכל, שיותקן על ידי השף מיכאל גרטופסקי (מיכאל בלימן). תאכלו לאכול בהנחה צלחת טעימות מאיטליה (78 ש"ח לצלחת זוגית), ריזוטו אל גרנצ'יו – ריזווטו עם גרעיני תירס, בשר סרטנים, מסקרפונה וצ'וריסו (58 ש"ח), קלמרי בפלנצ'ה עם ארטישוקים, סלצ'יצ'ה וסלסה ורדה (43 ש"ח) ועוד. סאלוטה.

אפרטיבו בצ'יקטי, יהודה הלוי 58, 6853499־03, ראשון־חמישי 17:30־19:30

מסעדת צ'יקטי. צילום: תמוז רחמן
מסעדת צ'יקטי. צילום: תמוז רחמן

טעים מוות

קרנבל יום המתים המקסיקני (Dia de los muertos) מגיע לתל אביב. לפי האמונה המקסיקנית, בתחילת נובמבר מגיעות נשמות המתים לבקר את יקיריהם החיים. בהזדמנות זאת, כיוון שכולם בסביבה, חוגגים יחד המתים והחיים פיאסטה שמחה עם המון אוכל, טקילה, תחפושת וגולגולות סוכר. בצ'אנגוס הפלורנטינית יציינו את האירוע עם ספיישלים מסורתיים: מרק פוזולה עם בשר לחי משביע ומחמם במיוחד, עשוי גרעיני תירס, בשר וירקות נוספים (42 ש"ח), שרימפס דה לוס מוארטוס במרינדת טקילה, דבש וליים, על הגריל, מוגש עם עגבניות שרי צרובות, כרוב, גרעיני רימון ושלישיית טאקוס  (49  ש"ח). כדי להרים את האווירה יציעו בלאדי מריה על טקילה עם מיץ עגבניות בתיבול ביתי (38 ש"ח) ודולסה מוארטה – כלומר המוות המתוק – שעשוי טקילה, קלואה, מיץ אננס, שוקולד וג'ינג'ר (38 ש"ח). למסעדה תגיע מאפרת כדי להפוך את הסועדים לחלק מהקרנבל.

צ'אנגוס. צילום: אנטולי מיכאלו
צ'אנגוס. צילום: אנטולי מיכאלו

קרנבל יום המתים בצ'אנגוס, שד' וושינגטון 25, 2.11־4.11, 12:00־24:00