בן אדם אחרי קוף: ראיון עם השחקן שהפך את טכנולוגיית לכידת התנועה לאמנות

כשהוא חמוש בחליפת לייקרה, הפך אנדי סרקיס את טכנולוגיית לכידת התנועה לדבר הכי לוהט בהוליווד. בעקבות יציאת "כוכב הקופים: השחר" הוא מדבר על "מלחמת הכוכבים" ועל היטלר

אנדי סרקיס. צילום: Getty Images
אנדי סרקיס. צילום: Getty Images

מעטים השחקנים שהצליחו לעשות מהפכה של ממש בקולנוע כמו אנדי סרקיס. בזמן שהוא לובש בגד גוף מגוחך בצבע ירוק זרחני, הכוכב הבלתי נראה של “כוכב הקופים", “שר הטבעות" ו"קינג קונג" הפך את טכנולוגיית לכידת התנועה לאמנות של ממש. עד לא מזמן הופעה כזאת הייתה נחשבת לחלטורה לעומת משחק אמיתי, אבל הלונדוני בן ה־50 הפך למלך לכידת התנועה, שבה תנועותיו של שחקן מוקלטות דיגיטלית ומתורגמות להדמיית מחשב. סרקיס אפילו הקים בלונדון אולפן מיוחד המוקדש לטכנולוגיה הזו. ב“כוכב קופים: השחר" סרקיס מגלם את מנהיג הקופים, סיזר, תפקיד שצולם כולו בעודו זוחל ועושה תנועות משונות בחליפה צמודה.

אתה מרגיש כמו הנביא של לכידת התנועה?

"קידמתי את הטכנולוגיה הזאת כי אני באמת מאמין בה. זה כלי מאוד משחרר עבור שחקן".

אתה עוסק בזה כבר שנים. קורה שאתה עדיין מרגיש מגוחך בחליפת הלייקרה הזאת?

"בהחלט כן. צילמנו סצנה שבה 2,000 קופים צועדים לקראת מושבת בני האדם. צילמנו את זה רק עם תשעת השחקנים הראשיים. כולנו רכבנו על סוסים, שמצדם לא ממש אהבו את זה. ברגע שצעקתי 'קופים לא רוצים מלחמות!' הסוסה שלי לגמרי התחרפנה. בסופו של דבר זה הסתיים בתשעה שחקנים שיושבים על סולמות מאוד גבוהים. זה בטח נראה מצחיק מהצד".

בילית הרבה עם קופים לקראת הסרט. אתה מרגיש קרבה מיוחדת אליהם?

"ברגע שחקרתי אותם לעומק, למדתי להכיר את האישיויות שלהם. הם כל כך דומים לבני האדם. לפני כמה שבועות פגשתי פרימטולוג שעוסק בקמפיין אקטיבי להשגת זכויות לקופים, בדומה לזכויות אדם. אני חושב שזה רעיון נהדר".

איך מתקדם "ספר הג'ונגל", הסרט הראשון שלך כבמאי?

"אנחנו בתהליכי הליהוק, מנסים ליצור את האסתטיקה. מלבד הסרט שלנו עובדים כרגע על 'ספר הג'ונגל' נוסף, בבימויו של ג'ון פברו. אני חושב שיש מקום לשני הסרטים. הפרויקט שלנו יותר קרוב לסיפורים של רודיארד קיפלינג. הוא מאוד אפל".

ליהקו אותך ל"מלחמת הכוכבים" החדש ול"הנוקמים 2". אתה מנסה לשבור שיא ולהופיע בכל סדרת סרטים גדולה שנעשית בהוליווד?

"בעיקרון אמרתי לעצמי שעד שאגיע לגיל 50, אנשים לא יוכלו להתחמק ממני. סתם, זה בעיקר כי החֶברה שלי מעורבת בלכידת התנועה בשני הפרויקטים, אז אני מופיע בתפקידי אורח".

כשלכידת התנועה הופיעה לראשונה, היו כאלה שדאגו שמפיקים יעלו מן האוב כוכבים ישנים ויגרמו להם לעשות דברים מוזרים. היית רוצה לשחק את המפרי בוגרט למשל?

"אם הפרויקט נכון, וזה מתאים, לא הייתי פוסל את זה. החייאה דיגיטלית היא כמו סימפול במוזיקה: אתה לוקח קטע ישן של מוזיקאי ג'אז ומוסיף לו קצב עדכני. זה נכון במיוחד לגבי דמויות מההיסטוריה כמו ווינסטון צ'רצ'יל למשל. זה יכול להיות מרתק".

בסוף עוד תגלם את היטלר.

"הא! תודה רבה. האמת היא שאנחנו חולקים את אותו יום הולדת, אז אולי".