לקראת מסיבת העשור לברזילי: ראיון עם גרנות ממודסלקטור

יש לו גישה מדהימה ללהיטים והוא בכלל לא מתלהב מכסף. הוא משתמש הרבה בהומור אבל גם רוצה שתקחו אותו ברצינות. גרנות ברונסרט, חצי הצמד המיתולוגי מודסלקטור, מגיע להרים את מסיבת העשור לברזילי ומספר על הקשר המיוחד שלו לתל אביב

גרנות ברונסרט. צילום: יח"צ
גרנות ברונסרט. צילום: יח"צ
20 בינואר 2015

"כסף זה נחמד, אבל סטריט קרד שווה הרבה יותר", אומר לי גרנות ברונסרט (37), חצי ממודסלקטור ושליש מ־Moderat, שני הרכבים מופלאים, אך שונים בתכלית, שנעים על קו תפר מורכב במוזיקה האלקטרונית. לברונסרט ולשותפו זה יותר מ־20 שנה, סבסטיאן סזארי, יש זיקה טבעית ללהיטים – במובן האונטולוגי של המילה. אך השניים לא מתאימים את עצמם לקטגוריות בנאליות כמו כמות מכירות, השמעות או מצעדים. הם מצליחים לקלוע באופן אינטואיטיבי לאטום של הפופ ולפצח אותו טוב טוב. במקרה שלהם, כל האמצעים כשרים, גם אם זה כרוך בהתעסקות עם צלילים ועם השפעות מאזורים מוזיקליים שטהרני הטכנו סולדים מהם: אלקטרו, היפ הופ בנגזרותיו הקלאביות, דאבסטפ ועוד.

בשישי הקרוב ישוב ברונסרט לישראל לתקלט בחגיגות העשור לברזילי, מקום שפקד מספר פעמים בגלגוליו השונים. את הראיון פתחנו דווקא בדיון על עיר הנפש התאומה של תל אביב.

כמעט כל כתבה על מודסלקטור מתחילה בתיאור שלכם כ"ג'וקרים של סצנת הטכנו חמורת הסבר של ברלין".

"כן. זה די מעצבן. התיאור הזה מניח שיש בכלל דבר כזה 'הסאונד של ברלין'. הסאונד שמדברים עליו אמנם קיים כאן, אבל הוא מתקיים לצד עוד הרבה דברים אחרים. יש פה יותר מסצנה אחת ולא כל 'הסאונד של ברלין' הוא טכנו אפל ורציני, ואף אחד לא מתייחס אלינו כאן בתור 'הג'וקרים'".

יכול להיות שאלו גלגולים של סטריאוטיפים שקיימים על העיר. הקונספט של "הסאונד של העיר" מושפע, גם אם בעקיפין, מ"טרילוגיית ברלין" של דיוויד בואי או ומ"ברלין" של לו ריד.

"תראה, אני נולדתי וגדלתי בעיר הזאת ואני מתכוון להישאר בה כל חיי. עברתי איתה הכל – מחומות שנפלו עד סצנות שנפלו. אבל בשנים האחרונות השתנו כאן לא מעט דברים. הגיע לעיר דור חדש של מפיקים, יוצרים, אמנים ובליינים, וכל תשומת הלב התקשורתית הזאת מחייבת את המדיה להמציא רעיונות כמו 'הסאונד של ברלין'. כותבים בהתלהבות ובפליאה על מסיבות שאנשים נעלמים אליהן לשלושה ימים, אבל אנחנו חיים פה ככה כבר 20, אם לא 30 שנה. זה מה שהייתי עושה גם בתור נער".

עם זאת, מבין השמות הגדולים באלקטרוניקה – אולי מלבד טוד טרייה – אתם היחידים שמשתמשים באופן פעיל בהומור כחלק מפלטת הצבעים שלהם.

"זה נכון שזה פחות מקובל בברלין. אני מאוד אוהב את המוזיקה של חבורת Innervisions למשל, ואני חבר מאוד טוב שלהם – אבל האסתטיקה שלהם באמת אחרת מאוד משלנו. הם יותר רציניים ויותר אמנותיים. זה תקף בכל התחומים של יצירת המוזיקה והתקלוט, לא רק בשמות שנותנים לקטעים ובמה שמופיע על העטיפה של האלבום. זה גם עניין של איך בונים סט, כמה זמן מחזיקים כל קטע באוויר ואיך ממקססים קטע לקטע".

אולי אפשר לומר שהצד האינטלקטואלי של העשייה שלהם יותר גלוי, בעוד אצלכם הוא יחסית מוסתר. זו הסיבה שיזמתם פרויקט כמו Moderat?

"בהחלט. באלבומים של מודרט (הרכב נוסף של גרנות וסזארי בהשתתפות סאשה רינג, הוא Apparat – ע"ק), אנחנו באמת מנסים להתחבר לאווירה שונה, שמתכתבת עם הסצנה הזאת באופן מובהק יותר. למעשה הפרויקט הוקם כדי שיהיה לנו מה לעשות עם הקטעים שלנו שלא נשמעים כמו מודסלקטור".

למה אפשר לצפות קודם – לאלבום נוסף של מודסלקטור או של מודרט?

"מודרט. זה בהחלט יקרה קודם, כבר צברנו כמה שעות אולפן עם סאשה בדרך לקטעים חדשים".

זה יהיה הביקור "הרביעי או החמישי" שלו בארץ, ברונסרט מאשר, ונחמד לשמוע שהוא הפסיק לספור. הפעם הוא יגיע למסיבת העשור למועדון הברזילי המיתולוגי (שם יתקלט בגפו תחת השם Gernot), שעם אנשיו הוא מנהל יחסי עבודה וחברות כבר שנים. מלבד ברונסרט יתקלטו במסיבה גם קני לרקין, דאסטי קיד ושורה מרשימה של די.ג'ייז מקומיים. "זה יהיה סוף שבוע מעניין, יותר מסתם עוד טור במערב אירופה. באותו סוף שבוע נהיה בבולגריה, בתל אביב ובאיסטנבול".

איך הסצנה באיסטנבול?

"מדהימה. יש שם סצנת גייז מאוד חזקה, וזה מצוין לסצנת הטכנו מכיוון שהשתיים הולכות יחד. חיי הלילה בתורכיה במצב הרבה יותר טוב משהיית מצפה ממדינה מוסלמית עם נשיא מאוד שמרן, למרות שבזמן האחרון הוא עושה להם בעיות. אבל הם נותנים פייט".

אם הייתם צריכים לכתוב קטע שנקרא "Tel Aviv", כמו הלהיט שלכם "Berlin" מ־2011, איך הוא היה נשמע?

"קודם כל מאוד שמח, אבל גם אינטנסיבי ורועש. קטע שיאפשר לאנשים לפרוק את כל העצבים והרגשות שלהם בכמה שפחות זמן. יש לנו מערכת יחסים ארוכה עם העיר ועם ברזילי. אני כבר מחכה לפגוש שוב את ירון (דנוך, שהיה מבעלי המועדון בגלגוליו השונים – ע"ק). אנחנו קוראים לו ד"ר ז'יוואגו".

מה? למה ד"ר ז'יוואגו? הוא דומה לעומר שריף? יש לו נפש של משורר? הוא טיפוס חלוצי?

"לא, זה לא קשור לאיך שהוא נראה. הוא פשוט ד"ר ז'יוואגו וזהו. ירון יודע טוב מאוד איך לחגוג. השם הזה מתאים לו".

ד"ר ז'יוואגו ידע איך לחגוג?

"אני לא יכול לגלות לך. אתה עוד תכתוב את זה בעיתון".

מסיבת העשור לברזילי, דופלקס, שישי 23:00