ראייה חברתית

קלוד סמואל בקמפיין משקפיים מבריק, אמיץ ואנושי

קלוד סמואל
קלוד סמואל
23 בספטמבר 2013

קלוד סמואל מוכר כאחד ממעצבי המשקפיים הבולטים במחוזותינו, אמן בתחומו שאינו חושש לשלב צבעוניות עזה, או להתנסות ביציקת צורות יוצאות דופן לטובת המשקפיים הייחודיים שהוא מייצר. עובדה ידועה פחות היא שסמואל אינו רק מעצב אלא גם אופטומטריסט יסודי שמצליח לפטור בעיות ראייה במקומות בהם אחרים הרימו ידיים. אך גם אלו המכירים את שתי תחומי פעולתו, לרוב אינם מודעים לעבודת הקודש החברתית שהוא עושה תוך שימוש בהתמחויותיו, כשהוא מטפל באופן שוטף בבעיות ראייה של מהגרי עבודה ופליטים שאינם זוכים לטיפול רפואי ציבורי, ומתקין עבורם לא אחת משקפיים מהקולקציות היוקרתיות שלו, ללא תמורה כספית.

את הרעיון שמאחורי הקמפיין האהוב עלינו (שייצג את קולקציית קיץ 2012 של המעצב ובכל זאת אקטואלי ובועט גם בימים אלה), שבו בחר לצלם כמה ממהגרי העבודה המטופלים על ידיו, רואה סמואל כסוג של בדיקת מציאות אופטומטריסטית שהוא מעוניין להעניק לציבור הרחב: "רציתי לעזור לקהל הישראלי לראות את היופי האנושי, שקיים בקהילייה שנרדפת על ידי השלטונות במדינת הולדתם, ואפילו על ידי החברה הישראלית. מעבר לרצון להבהיר את החובה המוסרית של החברה הישראלית לדאוג לקהילה הזאת ולפליטים שגזר דינם הוא מוות אם יישארו בארצם, חשוב לי להבהיר שגם עסק כלכלי יכול להיות מונע על ידי ערכים חברתיים, ושתרומה לחברה אינה רק זכות גדולה אלא גם חובה מוסרית".

תסתכלו להם בעיניים. מתוך הקמפיין
תסתכלו להם בעיניים. מתוך הקמפיין

אין כמעט צורך לציין עד כמה בדיקת הראייה הקולקטיבית שסמואל מציע היא נחוצה בישראל. אף שצילומי הקמפיין הסתיימו בטרם החלה הסערה הפוליטית והאזרחית הנוכחית, המבקשת להלביש בצורה עיוורת את כל תחלואי המדינה על האוכלוסייה הנזקקת הזו, מדובר באחד הקמפיינים האמיצים שנראו כאן בשנים האחרונות, שרק מדגיש כמה נקיטת עמדה חסרה בתחום האופנה המקומית, הבוחרת להתמקד בשנים האחרונות בתחום האסקפיזם הלא מלוכלך. מי ייתן והמשקפיים של סמואל יאפשרו לנו לראות את הדברים בצורה בהירה ואנושית יותר, וחשיפת היוזמה המבורכת הזו תעודד עוד עסקים ללכת בדרכו.

ועד כמה שזה קיטשי, לא יכלנו שלא לזמזם את השיר הזה:

קלוד סמואל, דיזנגוף 17 תל אביב, claudesamuel.co.il