המלכה פרנסס, טראומת המעטפות וגל גדות: הרגעים הגדולים באוסקר

בזמן שישנתם, טקס האוסקר סיפק לנו כמה רגעים גדולים. מי היינו רוצים שיחליפו את ג'ימי קימל בשנה הבאה, איך השפיעה הפדיחה של שנה שעברה והאם גל גדות סיפקה את הסחורה?

פרנסס מקדורמנד וגל גדות באוסקר 2018 (צילום: gettyimages)
פרנסס מקדורמנד וגל גדות באוסקר 2018 (צילום: gettyimages)
5 במרץ 2018

טקס האוסקר ה-90, אולי כתוצאה מטראומת המעטפות המבולבלות משנה שעברה, היה אירוע יבש, עגמומי וחסר אנרגיה. לפני שנתיים, כשהאוסקר ניסה להרגיע את הרוחות סביב המחאה (המוצדקת) שזכתה להאשטג #Oscars_So_White, זה הפך לתאונת שרשרת של ניסיונות עילגים לצאת נאורים בלי לטרחן. השנה, על רקע #MeToo, נראה שאפילו לא ניסו למצוא את האיזון או סתם לבדר את הצופים – מה שבהחלט לא הביא לקיצור הטקס הארוך.

>> לרשימת הזוכים המלאה

המלכה פרנסס, הראשונה לשמה

מי שהצילה אותנו מכל הצחיחות הזו הייתה פרנסס מקדורמנד, שזכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה ב"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". בשיער קצר, נטולת בוטוקס וכמעט לא מאופרת, מקדורמנד עלתה לבמה נרגשת ודומעת. אחרי רשימת התודות היא הניחה את הפסלון על הרצפה וקראה למועמדות מכל הקטגוריות לקום על רגליהן ולהביט זו בזו. "תסתכלו סביב, גבירותיי ורבותיי, כי לכולנו יש סיפורים לספר ופרויקטים שצריכים תקצוב. אל תדברו איתנו עליהם במסיבות, תזמינו אותנו למשרד שלכם או שתבואו לשלנו, מה שיותר נוח, ונספר לכם הכל עליהם". איפה זה ואיפה אכילת הראשים של הזוכה בפרס השחקן – גארי אולדמן – שדיבר עצמו לדעת עד שכולם נרדמו.

גם אנחנו

הנאום של מקדורמנד לא היה האזכור היחיד לגל החשיפות האחרון של תקיפות והטרדות מיניות בהוליווד, גם אם היה הנחרץ והמרגש שבהם. סנדרה בולוק ואמה סטון עקצו את האקדמיה על היעדר מועמדות, ושלוש נשים מתוך מאות נפגעות הארווי ויינשטיין – סלמה הייק, אשלי ג'אד ואנאבלה שיורה – עלו יחד לבמה והציגו סרטון שהתייחס לצורך הדחוף לשלב יותר נשים ומיעוטים בתעשייה. מהצד השני של הסיפור הזה, קובי בריאנט, שחקן הכדורסל שזכה בפרס הסרט הקצר, הואשם בעבר באונס של עובדת מלון בת 19.

גל גדות

כשמנחה הטקס ג'ימי קימל הזמין את גדות לבמה, הוא עקץ את מארגני הטקס על כך שנתנו לוונדר וומן האחת והיחידה "להגיש את פרסי השיער והאיפור יחד עם גבר חתיך". זה לא כל כך מפתיע, בעצם. מדובר באחד הפרסים הראשונים בערב וכזה שלא ממש מעניין אף אחד, אז באופן מסורתי נותנים אותו לשחקנים מפורסמים וחמודים שיכולים לגרום לקהל להישאר עוד קצת. במקרה הזה גדות וארמי האמר, כוכב "קרא לי בשמך".

פיאסקו המעטפות – שלב הפוסט-טראומה

היו בטקס הזה הרבה פחות בדיחות "לה לה לנד!!!! חחח סתם" ממה שהייתם מצפים, אבל היה ברור שלכולם חשוב להבהיר שזה לא הולך לקרות שוב. וורן בייטי ופיי דאנאווי קיבלו צ'אנס נוסף כמגישי הפרס המרכזי, וניכר כי ידיו של בייטי רעדו כשניגש לפתוח את המעטפה. במעבר לפרסומות, רגע לפני הפרס הגדול, המצלמה התמקמה מול מעטפת הפרס הגדול כאילו היא משגיחה שאף אחד לא ישכח אותה. וכמובן – הדבר הראשון שגיירמו דל טורו עשה כשזכה בפרס הגדול היה לחטוף את המעטפה ולוודא שאכן שמו הוא שכתוב בה.

אני, מריל

את פרס השחקנית הראשית מגיש באופן מסורתי השחקן הזוכה מהשנה הקודמת. הפעם, כמה לא נעים, מדובר בקייסי אפלק, שנתבע על ידי שתי נשים שעבדו לצדו בגין תקיפה והטרדה מינית (התביעה נחתמה בעסקת טיעון המחייבת את התובעות שלא לדבר על הנושא). אפלק עצמו החליט לא להגיע לטקס (ספק באופן עצמאי, ספק כי מארגני הטקס דרשו שיעשה זאת) ובמקומו הוגש הפרס על ידי ג'ניפר לורנס וג'ודי פוסטר. האחרונה עלתה לבמה כשהיא נעזרת בקביים וללא עקבים, מה שיצר הפרש גבהים קומי בינה לבין לורנס. כשזו שאלה אותה מה קרה לה, היא הצביעה אל השורה הראשונה בקהל, ואמרה, במחווה לסרט בכיכובה של מרגו רובי: "סטריפ. She I, Tonya'd Me". לורנס הנהנה בהסכמה ובמחווה לנפילה של עצמה במדרגות כשזכתה בפרס לפני כמה שנים הוסיפה "אה כן, היא שמה לי רגל פעם".

קשישים ומקסיקנים

הניצחון של "צורת המים" הפך את גיירמו דל טורו לאחד מכוכבי הטקס. תוסיפו לזה את סלמה הייק, גאל גרסיה ברנאל והזכייה הכפולה של "קוקו" – וקיבלתם טקס בסימן ויוה מקסיקו. כמעט. המנצחים האמיתיים של הערב היו ותיקי הוליווד, שאת נוכחותם המוגברת אפשר לייחס לעובדה שמדובר בטקס ה-90. ריטה מורנו המעולה דפקה את הכניסה הדרמטית המצטיינת של הערב בשמלה שכבר לבשה לטקס אוסקר בעבר; אנייס ורדה אמנם הפסידה את הפרס התיעודי ל"איקרוס" אבל לפחות הגיעה הפעם לטקס בעצמה (אחרי ששותפה לסרט, JR, גרר בובת קרטון שלה לטקסים לאורך כל העונה); ג'יין פונדה והלן מירן הגישו פרס יחד; סגמנטים קצרים הצדיעו לזוכי עבר ולסרטי מלחמה כמחווה לווטרנים של צבא ארה"ב (מירי רגב מאץ'?) ועוד. גולת הכותרת: תסריטאי "קרא לי בשמך", ג'יימס אייבורי, הפך בגיל 89 לזוכה המבוגר בתולדות האוסקר. הוא הגיע לטקס לבוש בחולצה שאוירה בדמותו של כוכב הסרט.

 

ג'ימי קימל שכח להצחיק

קימל, שהנחה את הטקס בפעם השנייה ברציפות, כנראה שכח שהוא קומיקאי. הטקס היה נטול הומור ברמה נפשעת, ואחת הבדיחות היחידות שהצליחה להעלות חיוך מוחזרה למוות לכל אורכו: קימל הודיע שיעניק אופנוע ים לזוכה שייתן את נאום הזכייה הקצר ביותר.

הפרס הוענק לבסוף למעצב התלבושות של "חוטים נסתרים", שנאם במשך כחצי דקה בלבד. הנה הוא והלן מירן על האופנוע:

בהזדמנות אחרת קימל מחזר עוד בדיחה מהטקס הקודם – אז הוא לקח תיירים בסיור בהוליווד ישר לתוך הטקס בלי להודיע להם, הפעם הוא אסף כמה כוכבים לאולם קולנוע סמוך, שם הוקרן בטרום בכורה הסרט "קמט בזמן". גל גדות, מרגו רובי, גיירמו דל טורו ואחרים נכנסו לאולם במפתיע כדי לחלק ממתקים וכריכים עצומים בגודלם, להביך את הקהל ולירות נקניקיות מתותח (באמת). הסגמנט התמוה הזה הסתיים כשצופה אקראי מהקהל עם זקן מפואר קיבל צ'אנס להציג את טיפאני האדיש ומיה רודולף.

2 דופ קווינז

זה רק הולם שאת טיפאני האדיש, שהצליחה לטעות בהגייה של כ-60 אחוז מהשמות כמנחה של הכרזת המועמדים לאוסקר, הציג בחור מזוקן שהתקשה לבטא את שמה כראוי. האדיש הצטרפה למיה רודולף בהגשת פרסים כשהיא נועלת נעלי בית, ושתיהן מחזיקות בידיים את נעלי העקב המפלצתיות שלהן ("ממתי את עם הנעליים האלה?", "בערך מטקס פרסי המבקרים"). השילוב הזה גרם ללא מעט צופים לייחל לטקס עתידי בהנחייתן. אנחנו זורמים.

ומה מקולי קאלקין עשה בינתיים?

שאלה שאני בטוחה שאף אחד מכם לא שאל את עצמו, אבל מסתבר שהוא עשה לייב-טוויטינג ממש מצחיק.

הרפתקאות אוסקר בטקס האוסקר

כדי להזכיר שוב שהוא המושלם שבגברים, אוסקר אייזק הצטרף לחבריו לקאסט של "אחרוני הג'דיי" בהגשת שני פרסים. כולל BB-8, ברור שכולל. הצעה לטקס הבא: אוסקר בתור מנחה. אפשר לצד מארק האמיל.

 

ופרס חמוד השנה ל-2018 הולך ל…

גאל גרסיה ברנאל, שלא ויתר על ההזדמנות להשתתף בביצוע של "Remember Me" מתוך "קוקו", שבהמשך הערב זכה בפרס השיר המקורי. היי, זה שאתה לא מגיע לגבהים שהשיר מצריך, לא אומר שאתה לא יכול להיות חלק מההופעה! מקום שני וצמוד: טימותי שאלומיי ("קרא לי בשמך" ו"ליידי בירד").

היפסטרים בעורף האויב

ההופעה המוזיקלית המצטיינת של הערב הייתה גם הצנועה שבהן – בלי גשמים מלאכותיים, מקהלות ענק וירידות לקהל: סופיאן סטיבנס, שביצע את שירו מתוך "קרא לי בשמך", עם כמה חברים (בהם סנט וינסנט המעולה) וכשהוא לבוש בג'קט מוגזם בקטע מעולה.

ג'ימי קימל פוגש את עצמו בן ה-9

מילא שהקטע הזה היה כל כך לא מצחיק – למה קימל בן ה-9 מסתובב עם גרביים עד הברך ומקל? האם הוא דמות בסדרת ילדים מהסבנטיז? הוא בדרך לטפס על הר? לא יכולתם לתת לו איזה לייטסייבר כמו ילד נורמלי?

דניאלה וגה

תזכרו את השם – כוכבת הסרט הזוכה בקטגוריית הסרט הזר, "אישה פנטסטית", היא הטרנסג'נדרית הראשונה שהשתתפה בטקס האוסקר עד היום (הסרט עצמו עשה היסטוריה בכך שליהק טרנסית לתפקיד של טרנסית). בסרט היא מתגלה כשחקנית וזמרת נפלאה, ואפשר רק לקוות שהערב הזה יהיה נקודת ההזנקה שלה לכוכבות בינלאומית.

הסבלנות משתלמת

זה לקח לו רק 14 ניסיונות, אבל רוג'ר דיקינס, מהצלמים הגדולים בתולדות הוליווד, סוף סוף זכה באוסקר. דיקינס הוא השותף הקבוע של האחים כהן, אבל את הפרס הוא קיבל דווקא על סרט של במאי אחר – "בלייד ראנר 2049" של דניס וילנב. הזכייה הכה-מצופה הזו גרמה לקהל לקום על רגליו ולהריע, ולצופים בקהל לתהות אם השיער של דיקינס בעצם עשוי מצמר גפן מתוק.

ולסיום, טיפ לחיים

אם אתן צריכות להגיש פרס וללכת כמה צעדים על הבמה כדי לעשות זאת, תלמדו מוויולה דיוויס ואל תלבשו שמלה שלא מאפשרת לכן ללכת. איך נפיל את הפטריארכיה כשאנחנו אפילו לא יכולות לקחת צעדים באורך של יותר ממילימטר? ואם כבר, בואו נרגע עם הבוטוקס קצת, בחייאת.