חודש ההמבורגרים 2019

הקציצה שבלעה את העולם: 55 הרגעים הגדולים בתולדות ההמבורגר

כך הפך ההמבורגר לסמל תרבות על זמני, כוח כלכלי חוצה יבשות, להיט פאסט פוד עממי, אייקון של קולינריה גבוהה וסייד קיק אהוב בסרטים ובסדרות טלוויזיה: 55 הרגעים הגדולים בהיסטוריה של קציצה בלחמניה שהייתה למושא כל חלומותינו

19 ביוני 2019

1885־1900

אף אחד לא יודע מתי המציאו את ההמבורגר, ומי שאומר אחרת משקר. במאה ה־18 הייתה קציצת בשר גרמנית שאפשר לטעון שממנה הכל התחיל, יש לפחות חמישה אנשים שונים שלהם מיוחסת המצאת ההמבורגר במתכונתו הלחמנייתית בשלהי המאה ה־19 בארצות הברית, ואפילו לגבי מקור השם מתקיימים ויכוחים עזים גם בשעות אלה בין האולד סקול שמייחס אותה לעיר הנמל הגרמנית ובין הניו סקול האמריקאי, שמנופף באחים פרנק וצ'רלס מנצ'ס מהעיירה המבורג במדינת ניו יורק, בעלי דוכן מזון ביריד מקומי הטוענים להמצאת אב הטיפוס של הקציצה האיקונית ב־1885 כתוצאה ממחסור בנקניקיות. ידענו שעוד יצא משהו טוב מנקניקיות.

1921

אחרי שני עשורים בהם כבש ההמבורגר מקום של כבוד על הגריל האמריקאי הביתי ובדוכני מזון בירידים, נפתח בוויצ'יטה קנזס הסניף הראשון של רשת ווייטקאסל. באותו סניף ממציאים למעשה את הקונספט של פאסט פוד נקי, אחיד וזול באופן קיצוני (חמישה סנטים להמבורגר, עשרה סנטים לחמישה המבורגרים בטייק אווי) ועד מהרה הוא משוכפל ומשועתק לסניפים נוספים וזהים ברחבי המיד ווסט. פורמט נולד. באותו מקום הומצא גם הקונספט הגרגרני האהוב של הסליידרים, ששרד 98 שנים עד שהפך לפינגר פוד ומת קצת מבפנים.

(צילום: Getty Images / טוד מורי)
(צילום: Getty Images / טוד מורי)

1929

הפופולריות של ההמבורגר מרקיעה שחקים בקרב ילדים. ווימפי, הסיידקיק חובב ההמבורגרים של פופאי, מגיח אל אוויר עולמות הקומיקס, וחמש שנים אחר כך מככב גם במהדורת האנימציה. רשת מזון מהיר שנושאת את שמו משיקה סניף ראשון ב־1934 והופכת בינלאומית ב־1954, כשהיא מגיעה בשיאה ל־1,500 סניפים (כולל כמה סניפים בישראל בסוף שנות ה־60). הקאץ' פרייז של ווימפי – "אשמח לשלם לך מחר על המבורגר היום" – מצלצל כאמת נצחית גם במאה ה־21.

ווימפי נהנה מהמבורגר
ווימפי נהנה מהמבורגר

1940

האחים דיק ומאק מקדונלד פותחים מסעדת דרייב אין לכל המשפחה בסן ברנדינו, מבנה קטן שנתמך בשתי קשתות צהבהבות. הולך להם לא רע בכלל. שמונה שנים אחר כך הם יחליטו להתמקד בהגשה מהירה מאוד של המבורגרים, צ'יפס ומילקשייק (דקה מרגע ההזמנה). ההחלטה הזאת תשנה את העולם.

מקדונלדס, הסניף המקורי (צילום: Getty Images)
מקדונלדס, הסניף המקורי (צילום: Getty Images)

1948

הסניף הראשון של רשת In-N-Out הלוס אנג'לסית נפתח. בשנות ה־50 התפריט הסודי המפורסם שלו הופך פופולרי בקרב כוכבני הקולנוע של הוליווד, ובשנות האלפיים מתפתח טרנד הוליוודי ומסורת חדשה שלפיה גדולי השחקנים והשחקניות עוצרים לאכול בסניף הקרוב אחרי טקסי הפרסים הגדולים ומעלים תמונה לאינסטוש. כאלה הם, ממש כמו כולנו. עוד נחזור לזה בהמשך.

1951

הטלוויזיה כובשת את ארצות הברית וההמבורגר שם מהרגע הראשון. כוכבת הענק הראשונה של המסך הקטן, לוסיל בול, מנציחה את הפופולריות העממית של ההמבורגר הזול בסצנה קלאסית מהעונה השלישית של "I Love Lucy", ובה מלחמת מחירים בין שני דוכנים סמוכים מובילה אותם למכור המבורגר בסנט אחד ולפשוט רגל תוך דקות.

1954

בדיוק כשכולם התחילו קצת להשתעמם, מגיחה ממיניאפוליס המצאה מופלאה: ג'וסי לוסי – המבורגר ממולא גבינה שנמסה בפנים תוך צלייתו. המצאה זו סוללת את הדרך לשלל שכלולים והגזמות קולינריות קשות בטופינגס ובמילויים שמאפיינים את תרבות ההמבורגר עד לימינו אנו. על הקרדיט להמצאת הג'וסי לוסי מתקוטטים שני ברים במיניאפוליס זה 65 שנים. עד 120.

1954

ברנש עסקי מפולפל בשם ריי קרוק פוגש את האחים מקדונלד, מתרשם מהעסק הקטן והחמוד שלהם ומציע להם שותפות. הוא הוגה את שיטת הזיכיונות, מלטש אותה ויהפוך בעשורים הבאים את מקדונלד'ס לאימפריית הענק הגלובלית שהיא כיום. הוא נפטר ב־1984 כגיבור אמריקאי. ב־1998 בחר בו המגזין טיים כאחד מ־100 האנשים החשובים בהיסטוריה של ארצות הברית.

1957

ארבע שנים אחרי הקמתה הכושלת בפלורידה של רשת אינסטה ברגר קינג ואחרי שהתעשתה והחליפה את שמה לברגר קינג, מוצג לעולם הוופר הראשון – קציצת ענק צלויה על גריל שגורמת לכל ההמבורגרים האחרים להיראות כמיניאטורות. בעקבות ההצלחה האדירה ממהרת מקדונלד'ס להציג את הביג מק והקוורטר פאונדר. זוהי יריית הזינוק במירוץ להמבורגרים גדולים יותר, מירוץ שעדיין ניטש בעוז ויסתיים מן הסתם באסון כבד.

1962

ז'אנר הפופ ארט מזעזע את עולם האמנות, תוך שהוא מאמץ באהבה סמלים ואיקונוגרפיה מעולם הג'אנק פוד והפאסט פוד שמשנים את ארצות הברית מבפנים. אמן הפופ ארט קלאוס אולדנברג מצייר את "שני צ'יזבורגרים עם כל התוספות" וסולל את הדרך להפיכתו של ההמבורגר לאייקון תרבותי.

"שני צ'יזבורגרים עם כל התוספות" של קלאוס אולדנברג (צילום: Getty Images)
"שני צ'יזבורגרים עם כל התוספות" של קלאוס אולדנברג (צילום: Getty Images)

1963

רונלד מקדונלד מופיע לראשונה בפרסומת בטלוויזיה. בניגוד לחוכמה המקובלת שלפיה ליצנים מפחידים ילדים, דמותו האדומה־לבנה (והקריפית ביותר בדיעבד) כובשת את לבבות ילדי ארצות הברית ומובילה אותם לסניפי הרשת במעיין רימייק מודרני של החלילן מהמלין. רק שנים אחר כך יבוא סטיבן קינג ויהרוס לרונלד את הקריירה.

רונלד מקדונלד המקורי
רונלד מקדונלד המקורי

1966

מארי המינגווי, אלמנתו של הסופר ארנסט המינגווי, מפרסמת את המתכון שפיתח להמבורגר בזמן שהותו המפורסמת בקובה, תערובת שכללה תערובות תבלינים אקזוטיים (חלקן הוצאו מאז מחוץ לשימוש עקב מינוני מונסודיום גלוטומט מופרזים) ושליש כוס יין אדום. חברי מערכת שלא יוזכרו בשמם כבר איימו שיבחנו את המתכון. כי כאלה אנחנו, כמו המינגווי.

1971

שני חברים אמריקאים פותחים בלונדון בורגר ג'וינט בשם "הארד רוק קפה". שמונה שנים אחר כך יבקש הלקוח הקבוע אריק קלפטון מבעלי הבית שיתלו גיטרה שלו מעל המקום הקבוע שלו במסעדה, כך שיוכל לטעון לבעלות על הספוט. פיט טאונסנד דורש השוואת תנאים. מאותה נקודה מתפתחת הרשת העולמית שמחברת בין המבורגרים ואוכל של דיינרים ובין ממורביליה של רוקנ'רול, כיום בבעלותה של רשת קזינו אינדיאנית (אירוניה בכל כך הרבה רבדים שמתפוצץ לנו הראש).

1972

בינתיים בישראל יושבים ילדים שעשו את עצמם חולים כדי להישאר בבית ולראות את הטלוויזיה הלימודית בשחור לבן ובוהים בפליאה בדמותם של סקוטרמן ודוקטור האפבייקד, בעיקר בפרק שבו הם ממציאים את ההמבורגר המוזיקלי וחושפים את האומה העברית הרכה לפלא העסיסי בלחמנייה. איט'ס דלישס.

>>כל הספיישלים של חודש ההמבורגרים 2019

1972

תל אביב מגלה בסוף הסיקסטיז את הקוסמופוליטיות ובתחילת הסבנטיז היא כבר לגמרי מוכנה לפאסט פוד משלה. ברחוב בן יהודה פותח בארי סקופ את הסניף הראשון של בורגר ראנץ' וב־1978 הוא ושותפו רון לפיד מתחילים לשכפל סניפים. למרות קשיים וטלטלות מונה היום רשת ההמבורגרים העברית הראשונה 109 סניפים ומיליוני ישראלים נשבעים בספרדי הכפול שלה.

1978

ההמבורגר מתקבע כסמל תרבות אמריקאי. אמן הצ'יז קאנטרי הפופולרי ג'ימי בופה מוציא את אחד מלהיטיו הגדולים, "צ'יזבורגר אין פרדייס". ב־2006 מוקמת בארצתו הברית רשת המבורגריו באותו שם. רשת מרגריטוויל קפה ששייכת לבופה עצמו מגישה מנה בשם זהה. גן עדן.

1981

תנועת הטבעונות זוקפת ראש ובמסעדה טבעונית בשם גארדן האוס באורגון מוגש ההמבורגר הטבעוני הראשון בהיסטוריה. ארבע שנים אחר כך ורחוק מאוד משם, בסנדלרייה של קיבוץ לוחמי הגטאות, יתחיל ד"ר מיכה שמר לפתח את ההמבורגר הצמחוני מסויה שיהפוך את חברת טבעול לסנסציה עולמית.

1982

עוד רגע של אמנות שהתיכה את ההמבורגר לתרבות האמריקאית: אנדי וורהול לועס בדממה המבורגר של ברגר קינג בסרט של JØrgen Leth בשם "66 סצנות מאמריקה". ב־2019 רוכשת ברגר קינג את הזכויות על הקטע כדי לשדר אותו כפרסומת בסופר בול עם ההאשטג #EatLikeAndy. בסדר.

1985

האייטיז מביאים איתן גל צבעוני של סרטי פנטזיה לטינאייג'רים, ההמבורגר מככב כמעט בכולם, אבל רק ב־Better Off Dead מקים ג'ון קיוזאק הצעיר המבורגר לתחייה בהומאז' ל"פרנקנשטיין" ומנצח את העשור כולו.

1985

הסצנה עם ההמבורגר של ברגר קינג הותירה באנדי וורהול את רישומו, ושלוש שנים אחריה הוא מדפיס את יצירת הדיפתיך "Dual Hamburger" ומצרף את הקציצה בלחמנייה לפנתיאון הפופ ארט האישי שלו.

1986

רשתות המזון המהיר מתחזקות כתופעה כלכלית גלובלית. פאם וודוול, עיתונאית במגזין האקונומיסט, ממציאה את הביג מק אינדקס כדרך למדוד את יוקר המחיה סביב הגלובוס, את כוח הקנייה של אזרחים במדינותיהם ואת היחס בין שערי החליפין והשפעותיו על כלכלות מקומיות. מרעיון שהתחיל כמעט כבדיחה הופך האינדקס לאחד מפרויקטי הדגל החשובים ומאירי העיניים של העיתונות הכלכלית.

1987

ג'ון קוגר מלנקאמפ מוציא את "Hotdogs and Hamburgers", קלאסיקת מחאה על יחסם של האמריקאים הלבנים לאמריקאים הילידים, על רקע תחילתה של הביקורת החברתית נגד תעשיית המזון המהיר. שמאלני.

ג'ון קוגר מלנקמפ (צילום: Getty Images)
ג'ון קוגר מלנקמפ (צילום: Getty Images)

1988

אדי מרפי בשיא תהילתו והצלחתו מביא אל מסך הכסף את הלהיט "מגלה את אמריקה", שם הוא מגלם נסיך אפריקאי שמגיע אל ארצות הברית ומוצא עצמו עובד כאחד האדם השחור ברשת ההמבורגרים מקדאוולס (כולל סצנה מרהיבה שבה שחקן אלמוני בשם סמואל ל' ג'קסון שודד את הסניף) – פארודיה על רשת שכולכם מכירים וסרט שבמבט לאחור הכיל הרבה יותר ביקורת חברתית מכפי שנקלט במקור. בשנה הבאה צפוי מרפי לככב בסיקוול. ניפגש אחריו ב"מקדאוולס".

1990

מקדונלד'ס כובשת את מוסקבה. תורים ארוכים לחלום האמריקאי בקופסת קלקר פולשים אל הכיכר האדומה. הסימבול המושלם לניצחון המערב על הגוש הסובייטי המתפורר, שני אולי רק לנפילת חומת ברלין.

(צילום: Getty Images)
(צילום: Getty Images)

1991

הסימפסונס הם הדבר הכי לוהט ומדויק בטלוויזיה ובפרק ה־21 של העונה השנייה נחשף לצופים עולמה הנורא של רשת קראסטי בורגר המפוקפקת, ממפעלותיו של קראסטי הליצן, ומשם שימשה את כותבי הסדרה כמטרת דמה לביקורת אנטי תאגידית במשך שנים. ב־2013 נפתחה באטרקציית התיירים של אולפני יוניברסל מסעדת קראסטי בורגר אמיתית, ובניגוד לזו של המיתולוגיה הסימפסונית היא אינה מתמחה באוכל שמסכן את בריאות הציבור. המבקרים של Eater אפילו נהנו בה.

1993

עם תחילתו של תהליך השלום בהסכמי אוסלו הוסר החרם הערבי על ישראל וחברות שנכנעו לו החלו בעלייה המונית. לשיאה הגיעה ההתרגשות עם הפתיחה החגיגית בקניון איילון לסניף הראשון של מקדונלד'ס בישראל, ורבבות ישראלים עם דגלי אמריקה בעיניים הסתערו על המקום בתאוות צ'יזבורגר־צ'יפס־קולה שהשנים לא כילו. כיום מתגאה הרשת ב־186 סניפים בישראל, אפס מתוכם מעבר לקו הירוק.

פתיחת הסניף הראשון של מקדונלדס בישראל, קניון איילון, 1993 (צילום: סיון פרג)
פתיחת הסניף הראשון של מקדונלדס בישראל, קניון איילון, 1993 (צילום: סיון פרג)
פתיחת הסניף הראשון של מקדונלדס בישראל, קניון איילון, 1993 (צילום: סיון פרג')
פתיחת הסניף הראשון של מקדונלדס בישראל, קניון איילון, 1993 (צילום: סיון פרג')

1993

מייקל דאגלס מתחיל את מסע ההידרדרות העל זמני שלו בקלאסיקה האמריקאית "בדרך למטה" כשהוא מגיע לרשת ההמבורגרים הפיקטיבית Whammy Burger, שם הוא מכריח באיומי נשק חם את אחד העובדים להכין לו המבורגר ולגמרי מאבד את זה כשההמבורגר שוב לא נראה אפילו קרוב לתמונה שבתפריט. קרה לכולנו.

1994

הקולנוע האמריקאי אהב תמיד את ההמבורגר, אבל איש מעולם לא אהב המבורגר כמו שקוונטין טרנטינו אהב אותו ב"פאלפ פיקשן". ההמבורגר מככב בסרט בשתי סצנות שבמידה רבה מגדירות אותו: דיאלוג ה"Royal With Cheese" בין ג'ון טרבולטה וסמואל ל' ג'קסון ומונולוג הזעם של ג'קסון שבמהלכו הוא לועס ביג קאהונה בורגר משובח (רשת המבורגריות פיקטיבית שמככבת ברבים מסרטי טרנטינו ורוברט רודריגז).

"ספרות זולה"
"ספרות זולה"

1997

אופוריית הניינטיז בישראל מתקרבת לשיאה ובתל אביב נפתח בורגר־בר צנוע ראשון שמתיימר להביא את בשורת הקציצה המשודרגת לישראל. יש בו כ־15 מקומות ישיבה בקושי, הוא פתוח עד ארבע בבוקר ומציע גם אלכוהול ובעיקר קציצות ענק מרובות תוספות. לתל אביבים לוקח קצת זמן לקלוט אותו, אך עד מהרה הוא הופך לקונצנזוס המאחד של כל חיות הלילה בעיר. קוראים לו אגאדיר.

אגאדיר. צילום: כפיר זיו
אגאדיר. צילום: כפיר זיו

1999

סדרת אנימציה משונה ביותר לילדים בשם "בובספוג" עולה לשידור ברשת ניקלודיאון בארצות הברית. ספוג הים המרובע עובד ברשת קראסטי קראב, המפורסמת בעיקר בהמבורגר הסרטנים שלה, הלוא הוא ההמבורגר המצויר הכי מעורר תיאבון בתולדות ההיסטוריה כולה. העובדה שרשת ההמבורגר סרטנים היא בבעלותו של סרטן אינה מעוררת חשד באיש או ברכיכה.

2001

שף דניאל בולו מרעיד את עולמן של האליטות הגסטרונומיות עם ה־DB בורגר שלו, מחלוצי הגורמה בורגר אם לא המשמעותי שבהם: המבורגר מבשר סינטה ממולא בפואה גרא, בשר צלעות מזוגגות ופטריות כמהין שחורות שמוגש בלחמניית פרמזן. ההמבורגר פורץ הדרך נמכר אז ב־27 דולר, מחיר שנחשב שערורייתי באותם ימים והיינו משלמים ללא היסוס כיום.

ה-DB בורגר של שף דניאל בולו (צילום: Getty Images)
ה-DB בורגר של שף דניאל בולו (צילום: Getty Images)

2001

צללים מתעבים מעל תעשיית המזון המהיר בארצות הברית ובעולם. העיתונאי החוקר אריק שלוסר מפרסם את ספרו התחקירי "אומת הפאסט פוד: הצד האפל של הארוחה הכל אמריקאית", וכולם מתחילים לדבר על המחיר הכלכלי־חברתי־אקולוגי הכבד שגובה המזון המהיר והמתועש. ב־2006 יוצא גם סרט אינדי הוליוודי כושל בבימויו של ריצ'רד לינקלייטר שמבוסס על התחקיר.

2004

הסליידרים המיתולוגיים של וויט קאסל מקבלים את מקום הכבוד הראוי להם בתרבות האמריקאית בסרט הקאלט הנושא את שם הרשת, Harold & Kumar go to White Castle – סרט שכולו מסע אל עבר הקרייב הטוטאלי להמבורגר ספציפי – חוויה שמגדירה כעת דור שלם.

Harold and Kumar Go To White Castle
Harold and Kumar Go To White Castle

2004

ההתעוררות החברתית של תחילת האלף וראשית הוויראליות באינטרנט הופכות את סרט הדוקו אקטיביזם "Super Size Me" ללהיט בינלאומי. עשרות מיליוני אנשים בעולם רואים את מורגן ספרלוק מתעד את עצמו כשהוא ניזון חודש שלם ממקדונלד'ס בלבד, ואת מצבו הבריאותי המידרדר במקביל. כל רשתות ההמבורגרים נכנסות למוד חירום ומגיבות בשלל יוזמות וקמפיינים ירוקים וניסיונות מגוונים להציע מזון מהיר מזין ובריא יותר.

2007

המירוץ אל החלל לא היה לחינם – האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית מכינים ואוכלים את המבורגר החלל הראשון בהיסטוריה. מאותו רגע אנחנו מוכנים לכבוש את היקום.

2007

לא לגמרי ברור איך היא הפכה לסיטקום המצליחה של העשור, אבל מיד בתחילת עונתה הראשונה הציגה המפץ הגדול את הפרק "תיאוריית ההמבורגר", בשיאו מצטרף שלדון אל משפחת העמים ומפגין תאווה אובססיבית ביותר להמבורגר של הצ'יזקייק פקטורי, סצנה המספקת לגיטימציה נרחבת ל־OCD המבורגרי שמאפיין את פני הדור.

2008

הדגמה טלוויזיונית מופתית נוספת של האובססיה להמבורגר הנכון הגיעה בעונה הרביעית של "איך פגשתי את אמא", בפרק שנקרא "The Best Burger In New York" המוקדש כולו לחיפושיו הקדחניים והפסיכוטים מעט של מרשל אחר ההמבורגר המושלם שאכל ביומו הראשון בניו יורק. אז חשבנו שזה מצחיק. היום כולנו מרשל.

2008

שף בובי פליי פותח את ה"Burger Palace" הראשון שלו ומסמן לסלבריט -שפים אחרים ללכת בעקבותיו ולפתוח מסעדות גורמה בורגר בתמחור יוקרתי בלי למצמץ. האבולוציה של כתיתת הבשר בלחמניה מביאה אותה אחרי 100 שנה אל הטופ של הגסטרונומיה העולמית. כולם רוצים להמציא את ההמבורגר מחדש ולהביא אותו לשיאים חדשים.

2009

פריצת דרך דרמטית: אדם פליישמן ממציא את האוממי בורגר, המבורגר על בסיס 100 אחוז בשר וואגיו שכל מטרתו היא להפציץ בטעמי אוממי, מכוסה באבקת אוממי מפטריות פורצ'יני ודגים מיובשים, רוטב אוממי מבוסס סויה, עגבניות אוממי, פטריות שיטאקי ופרמזן קריספי. זה לא אמור לעבוד, אבל פליישמן מגיע ל־30 סניפים תוך עשור ומוכיח שיש בפנינו עוד יקום שלם של אפשרויות בין שני חלקי הלחמנייה.

אדם פליישמן והאוממי בורגר (צילום: Getty Images)
אדם פליישמן והאוממי בורגר (צילום: Getty Images)

2009

הסרט "גשם של פלאפל" מגיע לרגע של אקסטזה בסצנה שבה, כמו בחלומות שלנו, יורד מהשמים גשם של המבורגרים מושלמים למראה. תרבות שמצמיחה סצנה כזאת היא תרבות בריאה ושפויה ונורמלית שפשוט אוהבת מאוד מאוד מאוד מאוד המבורגרים.

2010

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה דאז אנדריי מדבדב הולכים לאכול המבורגר ב־The Ray's Hell Burger. רגע כל כך קולי שהוא נראה כמו פרק מאוד לא אמין בסדרת טלוויזיה. אובמה הזמין המבורגר עם צ'דר ופינק את עמיתו הרוסי גם בחלפיניו ופטריות. לפוטין וטראמפ זה לא יקרה.

(צילום: Getty Images)
(צילום: Getty Images)

2011

טרנד ההגזמות מגיע לשיאו: מסעדת יומנגוס עושה באזז מרעיש ברחבי ישראל עם ההמבורגרים המוגזמים שלה ומשיקה אתגר שמבעית גם את גדולי הקרניבורים: מגדל המבורגרים ששוקל כ־2.5 ק"ג + עשרות תוספות + צ'יפס + מילקשייק, שאת כולם צריך לסיים תוך שעה כדי לקבלם חינם. רק מעטים שורדים כדי לקבל את הטי שירט.

צילום: טל בכר
צילום: טל בכר

2011

במסעדה הלאס וגאסית שלו Fleur משיק שף יוברט קלר את ההמבורגר היקר בעולם. הפלרבורגר 5000, כפי שהוא קרוי, מכיל פואה גרה, כמות מפגרת של כמהין שחור ובשר קובה איכותי, ומוגש עם בקבוק נדיר של יין פטרוס וכוסות אישנדורף ברונלו לקחת הביתה. כל זה יכול להיות שלכם תמורת 5,000 דולר בלבד.

2011

גם יוצרי "סאות'פארק" אינם אדישים לקדחת ההמצאות והפיתוחים בענף הבורגר. בפרק מושלם במיוחד פותח קארטמן בעיירה השלווה את רשת קארטמן בורגר, שם הוא מגיש את התחת בורגר המפורסם שלו שמכיל רכיב סודי – פלוץ קארטמני רועש ועסיסי.

2012

הצחוקים אינם פוסקים – "מחלקת גנים ונוף" המעולה נכנסת ברשתות הפאסט פוד בפרק שמוקדש ל־Paunch Burger, מסעדת המבורגרים דמיונית שמגישה מנות לא הגיוניות של כולסטרול רווי ברוטב שומן טרנס. רון סוונסון אוהב להזמין שם המבורגר כפול עם בייקון גרנדה דלוקס, האש בראונס, צ'יפס גבינה וצ'ילי־קון־קרנה וביצה עלומה. היינו הולכים על זה.

2013

קייזו שימאמוטו ממציא את הראמן בורגר בשוק האוכל סמורגסבורד בברוקלין. את מקומה של הלחמניה מחליפות שתי יציקות ראמן עדינות. וזה דבר מושלם.

(צילום: Getty Images)
(צילום: Getty Images)

2013

העתיד מגיע. באוניברסיטת מאסטריכט שבהולנד מציג מארק פוסט את ההמבורגר הראשון מבשר אדום ש"גדל" במעבדה ולא היה חלק משום יצור חי מעולם. מחירו של ההמבורגר עמד על 325 אלף דולר ומבקרים שטעמו גרסאות מאוחרות יותר שלו התרשמו שהוא אכן קרוב מאוד לדבר האמיתי. הדיון הציבורי המתחזק על הקיימות של תעשיית הבשר מאיץ מאז את ניסיונות הפיתוח של בשר מלאכותי שיוכל לספק את הקרייב של האנושות להמבורגר מבלי שתשמיד את עצמה.

(צילום: Getty Images)
(צילום: Getty Images)

2014

פיטר גרגורי – המיליארדר האקצנטרי שהיה הסיבה המרכזית לצפות בסיטקום הסטארטאפים ב"סיליקון ואלי" – מזמין למשרדו בסצנה מושלמת את כל סוגי ההמבורגרים של ברגר קינג, מסדר אותם באופן מופתי על שולחנו ומהרהר על ההבדלים ביניהם. רגע של זן.

2015

פגי אולסן ממציאה את ארוחת הבורגר המשפחתית ב"מד מן". הפיץ' המושלם שלה סולל את הדרך לעולם שלם של ארוחות קפואות בעלות ערך תזונתי שלילי כסמל לגרעין משפחתי מתפקד.

2016

סיפור האהבה של רשת אין־אנ־אאוט עם הוליווד מגיע לשיאו: פוד טראק של אין־אנ־אאוט כיכב באפטר פארטי עתיר הכוכבים של "ואניטי פייר" אחרי טקס פרסי האוסקר. יותר מ־1,400 המבורגרים חולקו לזוכים המאושרים, כמחווה למסורת שהתפתחה במסגרתה גדולי הסלבז אוכלים  באין־אנ־אאוט אחרי טקסי פרסים. כן, כבר דיברנו על זה קודם, אתם ממש בפוקוס.

2017

עוד יגיע יום ובו המבורגר גדול מדי ישמיד את כדור הארץ, אבל לא היום הזה. ההמבורגר הגדול בהיסטוריה מוצג ומוגש בעיירה פילסטינג שבגרמניה. משקלו הכולל היה 1,164 ק"ג והוא הכיל שלוש קציצות ענק שנצרבו על גריל עצום שנבנה בתוך קונטיינר, לחמנייה מפלצתית וכמויות מבעיתות של רוטב, מלפפונים, עגבניות, בצל וחסה. חשוב לאכול ירקות.

2019

רואים את הסוף? ביונד מיט, יצרנית המבורגר טבעוני מוצלח מאוד מחלבון אפונה, מתקשה לעמוד בדרישה המטורפת של רשתות המזון המהיר לקציצה שלה. בברגר קינג מפיצים באפריל האחרון ברחבי ארצות הברית את הוופר הבלתי אפשרי המתבסס על ה"בשר" של ביונד מיט וטענה לעלייה של כ־20 אחוז במספר המבקרים בסניפיה. צעד קטן לסביבה, צעד ענקי להמבורגר.

ביונד מיט
ביונד מיט