הכל נשאר אפור ומכוער: "רון" חוזרת לעונה שנייה ומדכדכת לא פחות

בסדרה שנקראת על שמו יצר רון פלדמן יצר עונה ראשונה של טלוויזיה אישית, קטנה, מלנכולית וחריגה לגמרי במונחים מקומיים. כנגד כל הסיכויים, עכשיו הוא חוזר לעונה שנייה ומבטיח להמשיך להתעלל בגיבור שלו. אבל גם בכל שאר הדמויות

רון פלדמן (צילום: בן קלמר)
רון פלדמן (צילום: בן קלמר)
13 בספטמבר 2017

בפתיחת העונה השנייה של "רון", רון יוצא מדירתו הבלויה והולך לקנות בורקסים, ממש כמו בפתיחת העונה הראשונה. כדי לפתוח את העונה החדשה בעליזות טיפוסית, את הפעולה מלוות המילים המושרות "כל מה שרציתי לא קרה, הכל נשאר ממש אותו דבר, ושום דבר לא השתנה, הכל נשאר אפור ומכוער". זהו "כל מה שרציתי", להיט נשכח של להקה צבאית עוד יותר נשכחת – צוות הוויי פיקוד ההדרכה – אשר הורכבה בתחילת שנות ה־70 מחיילים שלא התקבלו ללהקות צבאיות גדולות יותר ופורקה תוך שנה בלבד.

"הרבה מהשירים שבחרנו לסדרה הם שירים ישראליים מהתקופה הזאת. במוזיקה של התקופה הזאת בישראל היה משהו עגמומי שמאוד מדבר עם השיכונים האלה של חולון שבעצמה קצת נראית תקועה בסבנטיז", מסביר רון פלדמן, שיצר את הסדרה עם ענת אורן וגם משחק בתפקיד הראשי. "לא הכרתי את השיר קודם, אבל היו בו משהו מלנכולי ואירוני ומודע לעצמו, זה מדהים שללהקה צבאית היה שיר כזה".

>> 50 סדרות להעביר איתן את יום כיפור

בכל זאת השתנה משהו בין העונה הראשונה לעונה השנייה.

"אנחנו המשכנו באותו קו, אבל התחושה היא שהסדרה עלתה רמה מכל בחינה. זה טוב יותר, זה חלק ואחיד יותר וזה מדויק יותר. גם הדמות קצת נפתחת יותר מבעונה הקודמת, הוא עבר סוג של תהליך". אולי זה קשור גם לתהליך היצירה שלה: אם העונה הקודמת התגלגלה מפרויקט גמר במכללת ספיר בתיווכו הנדיב של מודי בר־און (שגם הפיק) ורון היה סוג של אורח לא צפוי בתעשיית הטלוויזיה המקומית, הרי עכשיו הוא נהנה מחידוש זריז לעונה שנייה. עדיין אאוטסיידר, אבל קצת פחות.

בעונה הקודמת הייתה לפעמים תחושה שלדמות הזאת אין סיכוי להשתנות.

"ניסינו לכתוב ככה שלא ירגישו את התהליך בזמן אמת, רק בסוף העונה אפשר היה לראות את זה בדיעבד. כמו בחיים. הרעיון הוא להכיר את האדם הזה לאט לאט, לפי הדברים שהוא עושה ולפי הרגעים שהוא עובר. תהליך לא נרטיבי בהכרח, אלא יותר רוחבי, תחושתי".

"התחושה היא שהסדרה עלתה רמה מכל בחינה". רון פלדמן (צילום: בן קלמר)
"התחושה היא שהסדרה עלתה רמה מכל בחינה". רון פלדמן (צילום: בן קלמר)

בפתח העונה השנייה, רון הדמות מסיים שנה בעבודה קבועה כמאבטח. הוא דברן ופתוח יותר מכפי שהיה בעונה הקודמת, אבל עדיין לא מצא אהבה, עדיין לא מתלהב מסמארטפונים ורשתות חברתיות ועדיין נגרר אחרי העצות הגרועות של חברו בנצי (לירון רחל אמנו). לואי סי.קיי הוא עדיין מקור השראה, אך העונה החדשה מושפעת פחות מ"לואי" ומזכירה יותר טלוויזיה קיומית ומדכדכת כמו "הוראס ופיט" (גם היא של סי.קיי) וסדרת האנימציה של נטפליקס "בוג'אק הורסמן". כמו קודמתה, גם לעונה זו יהיו 13 פרקים, ונוסף לשידור השבועי היא תעלה לספריית yes Binge במלואה.

הדמויות הקבועות מהעונה הקודמת ישובו?

"חלקן. ההורים יופיעו קצת, גם אח שלי ניר, שהוא באמת אח שלי ניר, יחזור. החברים משתתפים וגם אורי החבר מקורס הכתיבה, שהוא דמות שאני אוהב מאוד, יחזור. אנחנו גם נותנים הפעם קצת יותר מקום לדמויות אחרות, חד פעמיות. יש בעונה כמה סיפורים שפתאום, בלי שנשים לב, רון הופך בהם לדמות שולית והסיפור הוא על מי שנמצא איתו".

הקהל וגם הדמויות נוטים לתפוס את רון כלוזר עם חיים נורא עלובים, אבל בעצם אין מישהו בסדרה שגם החיים שלו אינם קצת עלובים.

"זה קושי שיש לי עם היחס לסדרה לפעמים. נוטים להתייחס לדמות של רון בתור 'הלוזר הזה', אבל מי שמבין את הסדרה באמת רואה שזה לא הוא ספציפית, אלא הקונטקסט, הקיום. זה כל מה שהיה יכול לצאת ממנו במצב הזה – הוא קם בבוקר ומראש התנאים נגדו. שואלים אותי לפעמים למה אני נכנס בו כל כך, למה אני לא נותן לו ברייק, אבל זה לא אני, זה החיים האלה. הם מעייפים, מזיעים בהם הרבה".

"הוא קם בבוקר ומראש התנאים נגדו". מתוך פרק הבכורה של עונה 2
"הוא קם בבוקר ומראש התנאים נגדו". מתוך פרק הבכורה של עונה 2

לאנשים קשה ודאי להבין מתי הדמות נגמרת ואתה מתחיל.

"גם אני עדיין מנסה להבין כיוצר איך מפרידים את הדברים. המצב של רון הוא הקצנה של הסטייט אוף מיינד שלי, כשאני בדמות אני במצב פסיבי ומתבונן יותר. בעונה הזאת הוא מדבר יותר, פתוח יותר. חלק ממה שקורה לו בסדרה קרה לי במציאות או מורכב מכמה דברים שחוויתי, חלק סיפורים של חברים ולפעמים אלה המצאות".

ההורים שלך הרגישו בנוח עם ההורים של רון בסדרה?

"בעונה הראשונה הם לא נפגעו, אבל בעונה החדשה אני כבר מתחיל לדגדג את הגבול. בעיקרון הם זורמים. אנשים שמכירים את ההורים שלי אמרו לי 'וואו, איך קלעת בול'. לדמות שלי מתייחסים פחות בהקשר של 'קלעתי' או 'לא קלעתי', כי רואים את מה שאני מנסה לומר מתחת ללוזריות. רוב החברים שלי לא אוהבים כל כך את הסדרה".

הם לא רואים אותה?

"כשיש הם רואים והם גאים בי וכל זה, אבל הם לא יראו את זה לבד בבית".

למקרה שתהיתם כמה זוהרים חייו של יוצר טלוויזיה בישראל, פלדמן מרגיע שהחיים שלו נשארו פחות או יותר אותו הדבר: "לאף אחד לא באמת אכפת, חוץ מזה שפעם־פעמיים בשבוע מישהו עוצר אותך ברחוב ואומר לך 'בואנה, אתה אחלה'. זה נחמד, אנחנו צריכים להגיד כך יותר זה לזה".

"רון", ימי חמישי (החל מ־ 14.9) 22:00 ב־yes Comedy וכן ב־yes Binge