יונתן רושפלד מקים מיזם שיספק ארוחות לקשישים

השף גייס עשרות שפים וגופים קמעונאים שיסייעו לספק ארוחות חג ל-1000 קשישים כבר בערב החג הקרוב ומתכנן להרחיב את הפעילות ולהמשיך עד תום בידודי הקורונה

יונתן רושפלד. צילום: איליה מלניקוב
יונתן רושפלד. צילום: איליה מלניקוב
2 באפריל 2020

זה התחיל בקטן ממש אתמול (שלישי) בערב. השף יונתן רושפלד שבר שתיקה של שבעה חודשים בעמוד האינסטגרם שלו ופירסם סרטון שבו הוא קורא לבעלי רשתות השיווק להתגייס ולתרום מצרכים לצורך הכנת ארוחות חג לקשישים. ״לא שזה יפתור שום דבר אבל זה יכול לעשות הרבה טוב. הנה אני יונתן רושפלד פונה אליך רמי לוי ואל כל החברה הטובים של ויקטורי והכל. תתרמו אוכל ונבשל לאנשים שנמצאים בבית, מבוגרים שלא יכולים לצאת לפסח, ארוחת פסח טובה, נורמלית, מזינה, שתשמח אותם קצת ותראה להם שהמדינה הזאת שמה עליהם הרבה מעבר ממה שהם חושבים. אני תורם את עצמי וכל מי שרוצה כמובן מוזמן. אשמח מאוד. הכפפה אצלכם את הטלפון שלי אפשר למצוא בקלות… אני פה בשבילכם״.

זמן קצר לאחר מכן פירסם רושפלד את הפנייה שנעשתה אליו מטעם רמי לוי, והבוקר הוא מספר על עשרות גורמים שהתגייסו להשתתף במיזם, ביניהם רשתות שיווק, מאפיית טלר, הבעלים של מתחם האירועים ריי שתרם את המטבח שלו וכן עשרות שפים מהמסעדות המובילות בארץ שמעוניינים לבוא ולבשל לקשישים, ביניהם השף תומר טל (ג׳ורג׳ וג׳ון), בנצי ארבל (מפגש אושר) אבי קאשי (צ׳יקטי) ורבים אחרים.

״אני מודה שלקח לי זמן לחשוב על הרעיון, זו תקופה קשה לכולם. במסעדות של צביקי עשת שבהן אני עובד כרגע אנחנו מפעילים מערך משלוחים כדי להמשיך להחזיק את העסק אבל לי ולכל השפים יש בימים אלו מספיק זמן פנוי. בעיני, אנשים מוכשרים שיש להם השפעה צריכים בימים כאלה לעשות משהו משמעותי עם החיים שלהם״.

״חשבתי איפה אני יכול לעזור. המטרה שלי הייתה קודם כל לעורר מודעות לקבוצה הזאת של הקשישים שנראה שתהיה סגורה בבית עוד הרבה זמן, ודבר שני לתת אפשרות לרשתות השיווק, שעושות עכשיו הרבה מאוד כסף אבל אין להן פניות להתעסק בלארגן אופרציות כאלה, לתרום משהו בחזרה. לשמחתי ההתגייסות היא עצומה ומרגשת וכבר הצלחנו לבנות התחלה של מנגנון שאני מקווה שימשיך לפעול לא רק לערב החג הקרוב אלא גם לאחריו. אני בקשר עם ארגון שיש לו את כל הדאטה של העיריות לגבי קשישים בודדים שזקוקים לעזרה הזאת, אלו אנשים שנכון שיש להם בבית לחם וגבינה צהובה אבל זה לא מספיק. הרעיון הוא להצליח לספק לאנשים אוכל בריא ומזין וחם״.

בגלל רגישות האוכלוסיה הנחשבת אוכלוסיה בסיכון מקסימלי, רושפלד מתכנן לערוך את הפרוייקט באופן המקצועי והבטוח ביותר: ״כל מי שיבשל יהיו שפים ואנשים מקצועיים שמכירים היטב את כל כללי הבטיחות של המטבח. נעשה את הכל במטבח סטרילי, עם תשומת לב מירבית לכל כללי ההגנה הדרושים כרגע, הבישול, האריזה והשינוע ייעשו כולם באופן סטרילי כדי לא לסכן את הקשישים״.

כבר לערב החג הקרוב בשבוע הבא מתכנן רושפלד לספק ארוחות ל-1000 קשישים באיזור תל אביב, עם תפריט הכולל פילה סלמון צלוי ברוטב אפונה ירוקה ושמיר, שוקי עוף צלויות עם עגבניות וחצילים, תוספת אורז שקדים וצימוקים ואפילו חבילת מצות ובקבוק יין. גם לאחר החג מתכנן השף להמשיך ולתפעל את המיזם באופן שוטף ולספק ארוחות לאוכלוסיית הקשישים שכבר ברור כעת שתצטרך להישאר בהסגר לתקופה ארוכה.

״כל זה אלו צעדים שהמדינה צריכה לעשות, אבל היא לא עושה אותם ולא תעשה את זה בחיים. אז אנחנו נעשה את המעשה הרובין הודי הקטן שלנו, ניקח מהעשירים וניתן לעניים. זה רק צודק״.