זיכרון מטוגן במוזיקה: רייסקינדר על הקו בין תל אביב, ירושלים וברלין

החיים בברלין, התחנה המרכזית של אירופה. רייסקינדר. צילום: נוי פורר
החיים בברלין, התחנה המרכזית של אירופה. רייסקינדר. צילום: נוי פורר

את האלבום החדש שלו "אומץ הומלס" כתב רייסקינדר כשהיה תקוע בברלין במהלך סגרי הקורונה. לרגל הופעת השקה שתתקיים במועדון הגגרין, הוא מספר לנו מדוע חשוב לו להיות בתנועה ולמה הוא מוחמא כשקוראים לו סטלן

10 בספטמבר 2023

הבלוז של מהגר ישראלי בברלין הוא סטייט אוף מיינד פורה מאוד. כשגרתי בירושלים הרגשתי מנוכר מהחומות. כשעברתי לתל אביב וגיליתי שיש גם חומות שקופות. אחר כך בברלין – הלכתי על איפה שפעם היתה חומה. את החומה בברלין הפילו, ואומרים שזה היה דרמטי. לפעמים אפשר להרגיש את הדרמה, או את מה שנשאר ממנה, עולה מהמדרכה ומתערבבת עם השמיים.

ברלין בעיניי היא התחנה המרכזית של יבשת אירופה, ואני דווקא אוהב תחנות מרכזיות. אני מוצא את זה מרגיע לעמוד בתוך המון של אנשים שהולכים ובאים ממקומות שונים. זה נוטע בי תחושת יציבות. אני אוהב לקרוא בלוח הרכבות את כל השמות של כל היעדים. אולי יום אחד אתחתן עם מישהי מפוזנן ואסע לשם כל יום ברכבת? זה לא רעיון כזה מופרך.

לא מזמן התפרסמה ביקורת על האלבום החדש שלי "אומץ הומלס" במגזין הגרמני Jungle World. היא היתה חיובית, אבל בסאבטקסט נטען שאני סטלן. סטלן זו מילה שיש לה קונוטציות חיוביות ושליליות במידה שווה, ולכן אני מחבב אותה. אתם יודעים איך אומרים סטלן בגרמנית? כי לי אין מושג.

זה לא סתם שתחנות מרכזיות מקושרות לסמים. הסמים הם האלים הקטנים של התחנה. הרבה אנרגיה וכסף נוצרים מתוך תנועה בין מקומות. זה מה שנקרא "טראפיק", וזה נכון גם לגבי אנרגיה יצירתית. לא סתם הלהיטים הכי גדולים נכתבו ברכבות ובאוטובסים. בחודשים האחרונים אני מזגזג בטירוף במשולש של ברלין, ירושלים ותל אביב כמו ילד שעושה פארקור. נראה לי שאני מנסה לצבור אנרגיה ככה, לעלות גבוהה לאנשהו.

כשאתה זז ממקום למקום אתה מקבל את כל מה שהשארת מאחור בתור זיכרונות. אם תיקח זיכרון, תטבול אותו בהווה ותטגן אותו עם מוזיקה – אתה עלול לקבל שיר. ואם יש לך שיר – סימן שאתה בדרך לאנשהו. לפחות ככה נראה לי.

האלבום החדש "אומץ הומלס" של רייסקינדר. צילום: קלרה ג'והנה מישל
האלבום החדש "אומץ הומלס" של רייסקינדר. צילום: קלרה ג'והנה מישל

"אומץ הומלס" הוא אלבומו החדש (השביעי במספר) של יוצר הרוק האלקטרוני רייסקינדר (הידוע גם כאסף עדן). כשהוא תקוע בברלין מוכת הקורונה, בלי יכולת לחזור לישראל, ללא בית ואחרי התפרקות מערכת יחסים של 7 שנים, יצר עדן את "אומץ הומלס" באחת התקופות המאתגרות של חייו. בהפקת האלבום לקחו חלק גם רם אוריון והמוזיקאית היפנית מיהו שימומורה. האלבום יושק במופע מיוחד ב-23.9 במועדון הגגרין, עם מופע להקה חד פעמי ואורחים. להזמנת כרטיסים