כדור אחרון בקנה: "בארי" מסדרת את כל הכלים לקראת סיום בפרק נהדר

עורב או אולי ציפור שעושה ביפ-ביפ? פיוקס ב"בארי". צילום מסך HBO
עורב או אולי ציפור שעושה ביפ-ביפ? פיוקס ב"בארי". צילום מסך HBO

בפרק הלפני אחרון של הסדרה, "בארי" עסקה בלהכין את השטח לפינאלה הגדול ובעיקר להציג לנו איך סבך החוטים שבארי יצר מתכנס למפגש גורלי אחד. דווקא זה איפשר לה לייצר כמה מהרגעים המצחיקים ביותר בסדרה

24 במאי 2023

*הריקאפ הבא עוסק בפרק השישי בעונה הרביעית והאחרונה של בארי, ולכן כולל ספוילרים משמעותיים מאוד לפרק, כמו גם לפרקים שלפניו. ראו הוזהרתם, כי העורב עשוי לתפוס אותכם*

זה הכל מגיע בסוף לזה, לנקודת האל חזור. המקום שאליו ידענו שזה יגיע, גם אם לא היה לנו מושג איך (או שיעברו 8 שנים עד שזה יגיע), ועכשיו בארי מתכונן לקראת מופע הסיום שלו. כל הדרכים מובילות לקרב ירי מפואר בין בארי לנוהו האנק על משפחתו – מה שכמובן אומר שביל היידר כבר יהפוך את הצפייה הזו על ראשה – ולא משנה לאיזה כיוון תסובבו את זה, זה הולך להיות כואב. אני חייב לומר כבר עכשיו שאני מרגיש שהמחיר שזה יגבה יהיה חייו של ג'ון, הבן של בארי וסאלי. הוא לאו דווקא הולך למות, אבל אני מהמר שהוא לכל הפחות הולך להרוג, ולהמשיך את מעגל האימה שבארי תמיד מייצר סביבו.

בפרק הזה, בכל אופן, הסדרה החלה לצמצם את כל הדרכים לעבר נקודה אחת. זה מתחיל עם קו העלילה של הגיבור – או הנבל, זו הרי הגדרה מטושטשת במכוון – שמתחיל כלוא בחנייה הנודעת לשמצה של ג'ים מוס, משתחרר ממש ממש בקלות, חותך את עצמו בתהליך, מתעלף מאובדן הדם ואז מתעורר בדיוק בזמן כדי לקבל את הקריאה לפעולה שהוא רק חיכה לה. זה מהלך תסריטאי מרושל מדי בשביל שהוא יהיה מקרי – לא הגיוני שג'ים מוס, האדם הכי דקדקן בסדרה, זה שמכסה כל פינה אפשרית, ישאיר את הרוצח המסוכן של הבת שלו קשור לכיסא (עם רגליים חופשיות!) ליד כלי עבודה חדים. זה קל מדי. בדיוק כמו להיכנס לתוך הדלת הפתוחה של מוס כדי לרצוח אותו בסוף העונה הקודמת, בדיוק כמו להיכנס לדלת הפתוחה של קוסנו בפרק הקודם.

מוס, בנתיים, גילה בעזרת שיטת החקירה שלו על הכסף שבארי פחות או יותר הכריח את קוסנו לקחת בעונה קודמת (אוקי, קוסנו קצת הסכים לקחת אותו כ"פיצוי"). אני מודה שקצת התאכזבתי מכמה מינוריוית היו שיטות החקירה של מוס – קשירה לכיסא, עירוי ומשקפיים מונעי חשיפה חושית – אבל זה אפקטיבי. בארי מתחיל בלדמיין את גן העדן שלו (השדה הפתוח), וממשיך בלדמיין את הגיהנום (החוף האפלולי מהעונה שעברה), ומעניין לראות שהם לא נראים כל כך שונים. מוס מרסק את הסו-קולד לידה מחדש של בארי לתוך נצרות, ומבטיח לו בקול האלוהים המורגן פרימני שלו שהוא לא יכול לשנות את המקום אליו הוא הולך, וזה לא יהיה השדה.

הגילוי מוביל את מוס לרדת בדרך אחרת, ולעשות את הטעות האמתית הראשונה שלו – לאבד את האמון בקוסנו. המהלך הזה נבנה לאורך שתי העונות האחרונות, עם הכיסוי הראשוני של קוסנו על בארי, וחוסר היכולת שלו לסתום את הפה. אבל חוסר האמון הזה הוא מה שגורם למוס לפתח תאוריה (שגויה, כמובן) שקוסנו הוא הראש מאחורי כל הרציחות של בארי. ופייר, קוסנו חפר לעצמו את הקבר הזה. הוא כבר התחיל לצעוד בדרך הנכונה, לכפר על מה שיכל, עם ההתנגדות לסרט על "בארי". אבל כמו שכתבתי בריקאפ הקודם, הוא לא יכול להשתנות. הפידבק החיובי שהוא מקבל עם השקת הקמפיין לעצירת הסרט לא משנה את העובדה שהאגו שלו הוא עדיין זה של שחקן כושל. זה בדיוק מה שמפיל אותו בפח הברור שטמנו לו.

הוא נענה לבקשת ה"סוכן" כי הוא זרק את השם של דניאל דיי לואיס – קנאת השחקנים ושם שכל סרט בכיכובו יהפוך למרכז העניינים, בטח אם זה סרט שעבורו הוא חוזר מהפרישה. כשהסוכן מדבר איתו בפארק (בסצינה מצוינת עם הנרי ווינקלר בשיאו), הוא גם ממשיך לפתות אותו עם מארק וולברג, וגם בוחן אותו על איך הוא מוכן שימסגרו את בארי בסרט העתידי – "בארי בחור מורכב מאוד, אבל נשמה טובה", הוא אומר לו. ולמרות שהוא אומר את זה כדי שדניאל דיי לואיס יגלם אותו ויגשים את חלומותיו, אבל אני קצת מאמין שהוא באמת מרגיש ככה עמוק בפנים, למרות כל הכעס והשנאה לאדם שהרס את חייו.

בכל מקרה, הזגזוג המאכזב של קוסנו מוביל אותו לגוב האריות בהובלת מוס, שגילה את הסוד שלו (הכסף שלקח), אבל תפר סביבו סיפור שגוי. "אתה באמת שחקן מצוין", אומר לו מוס כשהוא מנסה להכחיש שהוא הוביל את ברי לרצוח את בת הזוג שלו. וזה מאוד עצוב כי: א. זה הדבר שג'ין הכי רצה לשמוע בעולם, פשוט לא כשהוא מנסה להתגונן מהאשמה כזו. ב. מוס נהדר בלקרוא בני אדם, אבל שוגה לחשוב שהכנות של ג'ין היא משחק. הוא חושב שהוא שחקן טוב כי הוא רואה אדם שאומר אמת. אבל האמת היא, כפי שלמדנו שוב ושוב בסדרה, שג'ין פשוט לא שחקן מספיק טוב כדי לשקר על זה. אבל כרגע זה פשוט לא משנה, כי על חטא הגאווה שלו (ועל 250 אלף דולר) הוא עומד לשלם.

מי שכבר משלם על טעויות עבר הוא נוהו האנק, שמקבל את קו העלילה הכי קומי במובהק שראינו לאורך כל העונה. זה עלילה מאוד פשוטה: האנק מנסה לחסל את פיוקס, ונכשל באופן נחרץ. למעשה, זה קו עלילה כל כך קומי עד שהוא מרגיש שנלקח מסרט מצויר. וזה לא במקרה – כשהאנק פוגש את "ארבעת הרוצים הקשוחים המושלמים" (פובא"קס), הוא מציע למומחה חומרי הנפץ לקשור דינמיט לפיוקס. "כמו ווייל-אי קיוטי", אומר העוזר שלו, וזה מדויק – כי גם ווייל-אי קיוטי נכשל כל פעם מחדש לתפוס את הציפור. ובנתיים העורב יושב בקן שלו עם חבורת הגנגסטרים האקראית שאסף בכלא, ומחסל את המחסלים אחד אחד, ואז מחזיר אותם (או לפחות חלק מהם) ארוזים בקופסה.

קו העלילה הפשוט הזה נועד פשוט לגרום להאנק להיכנע לפיוקס, אבל מרגיש לי הוא גם נועד לתת לאנתוני קוריגן הזדמנות אחרונה לקרוע אותנו מצחוק, והוא מנצל כל רגע. החל מהפלרטוט הבוטה עם המחסל החתיך איזייאה ("500 הריגות מאומתות", אומר העוזר. האנק לא מבזבז שניה ועונה "תעשה את זה 501"), דרך הפתיחה הלא נפסקת של קופסאות הראשים, פספוס של הטיל היחיד (הכי ווייל-אי קיוטי) ועד לרגע שבו הוא יוצא מהבית של גברת פיבי החביבה עם פחית קולה שהוא לא רוצה ופנים מפיוחות כמו דמות מצוירת שהתפוצץ עליה טיל של אקמה. הפרק האחרון כנראה יפנה לצד האכזרי באישיות שלו (או לפחות, לצד שרוצה להיות אכזרי), כך שאני שמח שקיבלנו הזדמנות אחרונה לצחוק עם נוהו האנק. אה, וגם פיוקס מקבל רגע קומי פשוט מושלם, עם חבורת הפושעים שמנסה להחליט מההם יעשו עם הבריסטה שהפכה לאישתו והבת הסטודנטית שלה בזמן שהם עורפים ראשים. זה "בארי" בשיאה – הפשע הגרוטסקי פוגש את היומיומיות של החיים.

נוהו האנק הוא גם בסוף האדם שמוביל את קו האלילה האפל ביותר בסדרה (כן, אפילו בסדרה כמו "בארי") – זה של סאלי וג'ון. אחרי שראינו אותה פחות או יותר מאבדת את שפיותה בבית הקטן בערבה, סאלי ובנה מגיעים ללוס אנג'לס כדי למצוא את בארי, והדרך שלה לעשות זאת היא להתקשר לקוסנו, מי שהיה אמור להיות הקורבן של בארי. שניהם מופתעים לגלות שהשני חי, ועבור שניהם זה אומר שיש פתח להגיע לבארי. אבל בזמן שקוסנו עסוק בחלומות הדיי לואיס שלו, היא מגיעה לביתו ומגלה שהכיוון היחיד שלה לבעלה (ובהתאם, למסתור) לא בבית. הלחץ שלה ניכר, אבל רק ברגע שהיא מבטיחה לג'ון שהם יחזרו להיות משפחה, והוא שואל "ומה נעשה אז?" היא מבינה עד כמה עמוק היא בבור. "ואז פשוט נמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים", היא עונה בחטף, ואז מבינה מה היא אמרה ונתקפת בעצב ופחד עמוק (בעוד הופעת משחק מופתית של שרה גולדברג, אחת מני אינספור).

זה ממש שובר לב לראות אותה צועדת לעבר השוטר במטרה להסגיר את עצמה, רק כדי לגלות את הרוח של האדם שהיא הרגה עדיין רודפת אחריה, ומתחרטת. כבר זמן מה שסאלי פועלת מתוך פחד, וזה בדיוק מה שהוביל לסיום הצפוי-אך-כואב. השוטר נוסע לדרכו בדיוק כשהבריונים של האנק אוספים את משפחתו של בארי, מה שמוביל אותנו לשוט הסיום היפה – בארי עומד בביתו של מוס, שומע את בנו (וסאלי, בסדר) קוראים לעזרה, מוריד את הטלפון ונטען. המצלמה מצלמת את העורף, אבל אפשר לראות את הזעם שבארי תמיד החזיק בפנים נבנה ומתעצם, כי נוהו האנק לחץ על הכפתור האחרון שלו. בפרק הבא נראה שוב את בארי המפלצתי, אותו אחד שחיסל מנזר שלם של גנגסטרים. ואם למדנו משהו מבארי, זה שהמפלצת הזו היא בדיוק מי שיהרוס לו הכל. מופע הסיום של בארי מתקרב, והוא חייב לתת חתיכת שואו. קדימה, הוילון עולה, והכדור האחרון כבר בקנה.

"בארי", עונה 4 משודרת ב-yes, הוט, סלקום טיוי וסטינג טיוי. הריקאפ מתפרסם מדי יום שלישי