עם סוף עונה שכזה, איך לעזאזל "בארי" אמור להמשיך את זה מפה?

על הברכיים כורע ומרים ידיים. "בארי". צילום מסך/ HBO
על הברכיים כורע ומרים ידיים. "בארי". צילום מסך/ HBO

העונה השלישית, המדהימה, האפלה והאכזרית מכולן, הסתיימה בשילוב מוזר, ואופייני ל"בארי", של שיברון לב, התעלות רוחנית והפתעות מבערך כל אחת מהדמויות. הריקאפ שלא יפגע בזבוב אבל ישחרר עליכם פנתר מסכם עונה. ספוילרים לעונה 3 של בארי, מן הסתם

14 ביוני 2022

ובכן, זה נגמר, לפחות לעת עתה. כפי שכבר צויין בריקאפים קודמים, שני סופי העונה הקודמים של "בארי" היו הפוכים לחלוטין: הסוף הסגור המושלם של העונה הראשונה היה החלטה מודעת מצד ביל היידר לאור העובדה שהוא לא היה בטוח שהסדרה תזכה לעונה השניה, ולעומתו – הקליפהאנגר האכזרי של העונה השנייה, שנותר תלוי באוויר שנתיים יותר מהמתוכנן לאור העובדה שהעונה הקודמת הסתיימה חודשים ספורים לפני שהקורונה שיבשה, בין היתר, גם את רוב הפקות הטלוויזיה בעולם.

לאור שתי העובדות האלו, סוף העונה השלישית הוא חיה מוזרה במיוחד. מדובר שוב בסוף סגור מוחלט המסיים בפועל את העלילות של כל הדמויות הראשיות, בשילוב מוזר, ואופייני ל"בארי", של שיברון לב והתעלות רוחנית. נוהו האנק מתאחד עם אהובו כריסטובל, אבל במחיר קשה ועם עתיד לא ברור. הקרבה הלא מודעת של סאלי לאלימות של בארי גרמה לה לחצות סף נורא כשהיא הרגה (לחלוטין בהגנה עצמית, ובכל זאת) פושע שרדף אחרי בארי. פיוקס נכנס לכלא ומאמץ את הזהות של "העורב", המתנקש הצ'צ'ני הנורא, בניסיון להשיג לעצמו סוף סוף קצת כבוד והערכה. מר קוזנו סוגר, סוף סוף, מעגל מסוים כשהוא מפיל את בארי בפח כנקמה על הרצח של ג'ניס בעונה הראשונה – ובארי מוצא את עצמו אזוק ומובל לניידת.

אלא שאנחנו יודעים שתהיה עונה רביעית. הידיעה הזאת, שפורסמה באמצע שידור העונה השלישית ולא, למשל, קצת אחריה, נותנת כבר עכשיו לכל הדברים האלו הקשר אחר לחלוטין מזה שיש להם בפרק הסיום. בפרק עצמו אין שום רמז להמשכיות; אפשר רק לשער האם רוב הקהל של "בארי" עוקב אחרי חדשות טלוויזיה או לא. אבל עצם הידיעה על עונה רביעית מרחפת מעל הפרק הזה, שעסוק, רוב הזמן, בעשיית צדק – ולו חלקי – כמו אות מבשר רעות. אין לי ספק שזו החלטה מודעת מצד היידר ו-HBO, ושזהו מסר: הצדק בעולם של "בארי" הוא זמני מאוד. כל מה שנראה הוגן כרגע, אנחנו נשבור לכם בהזדמנות הראשונה בעוד שנה, פחות או יותר.

בתוך כך, בלב הפרק הזה – בדיוק בנקודת האמצע שלו – יש גם סצינה שאי אפשר לתאר בשום צורה חוץ מבעייתית מאוד. אלברט, סוכן ה-FBI ששירת עם בארי בעיראק תופס אותו על חם, כשהוא קובר את הגופה (למרבה האירוניה, מרצח שביצעה סאלי ולא הוא) באתר הקבוע שלו, עם העץ הבודד. בארי הלכוד (בפעם הראשונה מתוך שתיים בפרק זה) קורס על הברכיים, הוא בוכה וחופר בבוץ. אפשר לראות את הסצינה הזאת ככזו בה אנחנו רואים, למעשה, לראשונה, את הפחדנות מאחורי יצר ההישרדות חסר המעצורים של בארי. אבל זו תהיה פרשנות חלקית. אם כבר, מה שיותר מעניין בסצינה הזאת היא שאלברט מעמת את בארי עם הרצח היחיד בו הוא באמת מתבייש – של כריס, שגם הוא שירת איתם בעיראק ושבארי נאלץ לחסל בעונה הראשונה אחרי כדי שלא ילשין עליו למשטרה.

ואז אלברט משחרר אותו, בתנאי שהוא יפסיק להרוג. כי הוא חב לו את חייו, בגלל שיש לו ילדה בת שמונה. ולמען האמת, זה פשוט לא עובד. מבחינה עלילתית, זהו הרגע החלש ביותר של הסדרה עד כה, רגע בו דמות פשוט מפנה עורף לכל מי ומה שהיא בלי שום סיבה טובה. ועם כמה שזה אקורד צורם, קשה לפסול את הסצינה לגמרי: היא מצולמת נהדר, ביל היידר וג'יימס הירוקי ליאו משחקים נפלא – אבל זה פשוט לא הגיוני. הפרק ממשיך משם לתפניות נוספות שסוג של שומטות את כל העלילה של אלברט בצד, ואין ברירה אלא להישאר עם שאלות מעצבנות: למה היה צריך את כל זה? אם ככה נגמר קו העלילה של אלברט, למה היינו צריכים אותו מלכתחילה?

אפשר לחשוב על סיבות תמאטיות (ו"בארי" זו סדרה שחצתה העונה באופן סופי את הגבול אל עבר הסימבוליזם), כמו זה שסצינת הלכידה הזאת שם בשביל להקדים למעשה את הסצינה בה הוא נעצר על אמת, או עלילתיות – האם עכשיו כשבארי נלכד בכל זאת, אלברט הולך להסתבך ומאוד? האם שניהם באיזשהו מסלול התנגשות, אולי אפילו עם פיוקס, אולי אפילו באותו כלא? אבל אלו הן ספקולציות פרועות לחלוטין, נסיון להצדיק מעידה עלילתית שהיא פשוט לא באופי של הסדרה.

ובכל זאת, הפרק עובד. הפרק עובד בגלל המלכודת שקוזנו וג'ים מוס, אביה של ג'ניס, טומנים לבארי – הסוף האמיתי והלא צפוי של "צבא הנקמה" המופרע של פיוקס. בגלל החצי חיוך של קוזנו לבארי כשהוא מובל מהבית של מוס באזיקים. בגלל החיבוק של האנק וכריסטובל הקטטוני אחרי שזה עבר טיפולי המרה אלימים מצד אשתו המאפיונרית. בגלל שלסיים את העונה, אם לא את הסדרה, במעצר של בארי, זה לא פחות ממבריק – היו כל כך הרבה פעמים בהן נראה הגיוני לגמרי שבארי ימות או יעלם, אבל השוטרים בסדרה תמיד היו כל כך חסרי מעוף ויכולת שמעולם לא היה נראה הגיוני שהוא ייעצר. הפרק עובד בגלל ששוב "בארי" מסיימת עונה עם רגע של "אלוהים אדירים, איך לעזאזל הם מתכוונים להמשיך את זה מפה?", סוף עונה שמרגיש כמו סוף סדרה, עד שבעוד שנה אנחנו נראה אותם ממציאים את עצמם מחדש שוב. אם זה יהיה אפילו יותר אפל אני לא יודע איך נעמוד בזה.

  • מאמרות נוהו האנק: הפעם השקט שלו הוא מחריש אוזניים. בלי בדיחות, בלי התנחמדויות. זו הפעם הראשונה שאנחנו פוגשים את האנק הגנגסטר, זה שהגיע למעמד של מנהל ביניים במאפיה הצ'צ'נית. זה גם הרצח הראשון (והכפול!) שאנחנו רואים אותו מבצע בסדרה, ומסתבר שהוא יורה מצוין
  • המיתולוגיה הצ'צנית: החיה שרוצחת את החברים של נוהו האנק היא פנתר. איפה עוד היה פנתר בעונה הזאת? נכון מאוד, ב"צבא הנקמה" מהאגדה הצ'צ'נית שנתנה השראה למזימה של פיוקס.
  • שוב ושוב ושוב: "מ-עכ-שיו!", השם של הפרק ("Starting Now"), הצרחה של אלברט על בארי ליד עץ המוות שלו, וכמובן – ההבטחה של בארי לעצמו להפסיק להרוג אחרי שרצח את ג'ניס, הרפליקה האחרונה של העונה הראשונה.
  • נשימה ארוכה: עם כמה שהפרק הזה דחוס, מדהים איך בכל זאת הבימוי כל פעם לוקח את הזמן ומשתהה: סצינת העינויים של כריסטובל (כולה בספרדית!) והחיבוק הארוך שלו עם האנק בסוף, המעצר של בארי.
  • מעגל הדמים: בתחילת הפרק בארי חולם את סאלי וקוזנו על החוף יחד עם כל שאר הקורבנות שלו; הם גם השניים שהוא פינטז על להרוג בפרק הראשון של העונה.

העונה השלישית של "בארי" זמינה במלואה בשירותי ה-VOD של yes וסלקום TV.