"בית הדרקון", עונה 2 פרק 2: בית ספר לכאוס. והבלאגן רק התחיל

"בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
"בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

הפרק השני של "בית הדרקון" סיפק את כל הדרמה והתככים שהיו חסרים בפרק הראשון, ועכשיו כשהבתים מתפרקים מבפנים ואי אפשר לדעת מי נגד מי, אפשר להתחיל: מי עשה את טעות חייו, מי מזיין במקום לעשות את העבודה שלו, מי התגלה כגאון אסטרטגי והכי חשוב: מי מת? // הריקאפ שחיכיתם לו יורק אש

25 ביוני 2024

העונה הראשונה של "בית הדרקון", כבר אמרנו בשבוע שעבר, הסתיימה באקורד די סתמי. ידענו שככה זה לא יכול להימשך ואנחנו בהחלט מתקרבים לרגע שבו נקודות המפנה של הסדרה עומדות להיות הרבה יותר משמעותיות. הכל לגמרי הולך לשם. קיבלנו פרק שני שמערבב לנו את כל הקלפים בסדרה, וכבר אי אפשר לדעת מי עומד לצד מי. אף אחד חשוב לא מת עדיין, אבל כל מערכות היחסים בסדרה משתנות מן היסוד, והדמויות נבנות היטב לקראת הבלאגן בהמשך העונה.

>> תקציר הפרק הקודם: האם "בית הדרקון" הולכת לנצח את "משחקי הכס"?

את הפרק הקודם סיימנו עם סצינת הרצח של ג'האריס הקטן, בנו הבכור של המלך אאיגון ואחותו-אשתו הליינה. הפרק ממשיך מהנקודה בה הפסקנו ועל מעלה המלך עובר לילה לא פשוט, הממלכה כמרקחה ואפופת אבל. אנחנו עוברים לאאיגון שהורס את הדגם שהמלך וייסריז, אבא שלו, כל כך אהב. הדגם הוא של ולריה הישנה והטובה, האומה שאביו נשא אליה את עיניו. ריסוק הדגם מייצג את האופן בו ההנהגה של אאיגון עומדת בניגוד מוחלט להנהגה של אביו, ותוך כדי התקף הוונדליזם אאיגון צועק שהוא יהרוג את כולם. מזכיר לכם מישהו? אתם זוכרים נכון, צעקה דומה נשמעה מפי המלך המשוגע שראינו בעונה השלישית של "משחקי הכס" צועק בפלאשבק של בראן: "שרפו את כולם!". הניסוח הדומה מייצר קשר בין דורי חשוב בין שתי הדמויות האלה. 

יהרוג את כולם? המלך אאיגון, "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
יהרוג את כולם? המלך אאיגון, "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

אנחנו עוברים הלאה לאוטו ואליסנט. בפרק הזה אוטו מתגלה לא רק כאסטרטג מבריק, מה שכבר חשדנו בו, אלא גם כדמות מורכבת מלאת סתירות פנימיות. התגובה של אוטו היא שיכול לצאת מזה גם טוב, ומאותו הרגע לשם הוא מנסה לכוון. הוא לא נותן לרגש שלו להוביל ומעדיף לעשות מלחמה בתחבולות. כשאאיגון נכנס שוב הוא מלא זעם ומאשים את כולם במוות של בנו, כולל את סר קריסטון קול שבמקום לשמור על משפחת המלוכה היה עסוק בלזיין אותה. דוגמה נוספת לכך שאוטו גאון אסטרטגי היא ההצעה שלו להשתמש בגופה של ג'האריס כדי לרתום את העם נגד ראינירה, שעליה נופלת כל האשמה.

ה-MVP של הפרק. אוטו ואליסנט, "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
ה-MVP של הפרק. אוטו ואליסנט, "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

סצנת תהלוכת המוות של ג'האריס מראה באופן מעורר חלחלה איך הגופה של הילד הופכת לכלי תעמולה ומזכירה את תהלוכת הבושה של המלכה סרסיי בעונה החמישית של "משחקי הכס", רק שהפעם אנחנו מקבלים זווית אחרת – במקום לבייש את ראינירה ולהשליך עליה זבל, מביישים את שמה של ראינירה על רצח שהיא לא אשמה בו.

בינתיים ראינירה מתמודדת גם עם חשדות מבית, כשיועציה חוקרים אותה על הרצח של ג'האריס, עד שהיא מבינה שמי ששלח את דם וגבינה, שני הרוצחים מהפרק הקודם, הוא בעלה ודודה דאמון, שאמור בכל רגע לצאת להרנהול לגייס צבא. הזוג המלכותי מתווכח ביניהם עד שלדאמון לא נותר מה להגיד. הוא עולה על הדרקון שלו וטס להרנהול. אי אפשר לדעת מה המטרה האמיתית שלו – האם הוא באמת יגייס צבא? האם ינסה לטעון לכתר בעצמו? אחרי הכל, ראינו כמה הוא רוצה להיות מלך בעונה הקודמת.

מכונת הרעל של אאיגון בכושר שיא. הלוויית ג'האריס, "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
מכונת הרעל של אאיגון בכושר שיא. הלוויית ג'האריס, "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

הרנהול היא נקודה אסטרטגית חשובה. מי ששולט שם בשלב זה הוא בית סטרונג, הבית ממנו הגיע המאהב הקודם של ראינירה ואב לשלושת ילדיה. הרומן הזה היה די ידוע לכל וייתכן שיזקפו את זה לזכותה (או שלא). בנוסף, הרנהול היא נקודה די מרכזית במפה שגובלת עם המון שטחים, כולל מעלה המלך. אם דאמון ייתן אותה לראינירה, זה ייתן לה יתרון משמעותי מול אליסנט, אך אם דאמון ייקח את הרנהול לעצמו יהיה לו די כוח לטעון לכתר וליצור עוד מכשולים בדרכה של ראינירה. בינתיים ראינירה ממשיכה לגייס כוחות והפעם זאת ארוסתו לשעבר של דאמון, מיסריה, שמחזיקה ברשת מרגלים שיכולה לשמש את הטוענת לכתר בהמשך. 

הליינה או ראינירה, זאת השאלה. "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
הליינה או ראינירה, זאת השאלה. "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

אנחנו גם רואים הקבלה מסקרנת בין ראינירה להליינה. שתי הנשים איבדו ילד במלחמה הזאת, ויוצרי הסדרה דואגים להדגיש את זה בקומפוזיציות זהות בפריימים מסוימים. זה ממש מוזר שהיא גם הבת של אליסנט, גם אשתו של אאיגון וגם האחות למחצה של ראינירה, אבל מה אני אגיד – ידענו כבר שעץ השורשים של משפחת טאראגריין רקוב מהשורש. הליינה היא חולמת, מעין נביאה כמו קסנדרה שאיש לא הקשיב לה בעונה הקודמת. בעונה הזאת נדמה שמכוונים אותה לאותו גורל כמו בספר, שם היא לא החלימה ומסתגרת בחדרה, לא אוכלת ולא מתקלחת בזמן שאאיגון מסתובב בארמון שיכור וזועם.

הפרק הזה הופך גם את קריסטן קול לדמות מעניינת, בעיקר כי הוא די מצליח למרות שהוא ממש לא טוב בתפקיד שלו. ברצינות, הוא היה יכול למנוע את הרצח של ג'האריס אבל במקום זה הוא היה עסוק בלזיין את אליסנט, ואחר כך הוא עוד מאשים את סר אריק במוות של ג'האריס. בנוסף לזה הוא גם מכתים את כבוד הטאראגריינים בכך שאחיו התאום, סר אריק (כן יש להם את אותו השם באותיות שונות) תמך בראינירה. כדי להשיב את הכבוד האבוד, הוא שולח את סר אריק לרצוח את ראינירה. זה נגמר כמובן באסון כשתאום אחד הורג את השני ואז נופל על חרבו באופן תנ"כי משהו. בספרים הקרב הזה משמעותית יותר מדמם ונגמר בתיקו. רגע שיא מפוספס.

אל תדברו על אריק. "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
אל תדברו על אריק. "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

ובכל זאת קיבלנו סצנה לפנתאון: את הוויכוח בין אוטו לאאיגון אתם הולכי לזכור. הניצנים שלו כבר הגיעו בפרק הקודם כשאאיגון משבח את אחיו אאמונד לעומת סבא אוטו הנרגן, ומגיע לשיא כשאאיגון מחליט לתלות את כל לוכדי העכברושים כי לא ידעו מי הרוצח השני, לאחר שהמלך הצעיר הרג את הרוצח הראשון לפני שהוציא ממנו את המידע. ברגע שאאיגון פולט בזעם שאבא שלו בחר בו כיורש, אוטו מיד מערער על זה במשפט קצר. ששותל ספק ארוך טווח בראשו של אאיגון. הוא כמובן מדבר על זה שאוטו מלכתחילה זמם להניח את הכתר על ראשו של אאיגון ולהגביר את השפעתו הפוליטית.

הביאו את הכאוס. "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
הביאו את הכאוס. "בית הדרקון" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

בסוף אאיגון עושה טעות פטאלית שברור לכולם איך היא תיגמר, ומפטר את אוטו מתפקידו כימין המלך. במקומו הוא ממנה את סר קול חסר הנסיון והידע. ההחלטה הזאת יכולה להשפיע בשלוש דרכים: א. סר קול יעשה מלא טעויות שיכשילו את אאיגון. ב. אליסנט תשתמש בקול כדי להשפיע על אאיגון. ג. גם וגם. למען הכאוס שבדבר אני מקווה שזה יהיה גם וגם. הפרק השני של "בית הדרקון" נתן וייבים חזקים של פתיחת עונה סוערת, הרבה יותר מהפרק הקודם. שני הבתים מתחילים להתפורר מבפנים וכל הקלפים מתערבבים. מי שקרא את הספרים יודע איך זה אמור להיגמר, אבל נראה שקיבלו כאן כמה החלטות שונות ואולי גם הקוראים הנאמנים יופתעו.
רשימת מתים: דם, התאומים אריק ואריק, שמונה לוכדי עכברושים. רשימה די מכובדת, יש לומר, אבל חסרות עדיין דמויות מרכזיות.