שואה ביזנס: מי מת והפך את האח הגדול לאלוהי המוסר?

כן, גם אנחנו שותים מים ומגלגלים עיניים. דיאן. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
כן, גם אנחנו שותים מים ומגלגלים עיניים. דיאן. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

שתפו כדי שיראו את הצביעות: הפרשייה הנוכחית בבית האח הגדול היתה מפגן מביך של "ללכת עם ולהרגיש בלי" - אתם לא יכולים לעשות נו נו נו על אלימות ואז לנזוף בדיירים על בדיחת שואה. האח החורג מתעסק בהסחות הדעת

31 ביולי 2022

העונה הזו של "האח הגדול" מכילה בתוכה דיסוננס מתמיד: מצד אחד, מדובר בעונה מאוד אסקפיסטית – היומרה לייצג את המחלוקות הגדולות שיש בחברה הישראלית, או "לשקף את המציאות" בעולם שבחוץ, נרגעה טיפה. הדיירת היחידה בכל העונה שהיתה צבועה באיזשהם גוון פוליטי היתה שרין, וגם היא ברחה מהתדמית "הימנית המתלהמת" שניסו להדביק לה בתעודת הזהות של אירוע הפתיחה.

ומצד שני, מדובר בעונה מאוד אלימה וקשוחה – כולם פחות או יותר רבו עם כולם, אין טראומה שלא נשלפה במהלך ויכוח (מהילדות העצובה של אופק ועד סיפור האימהות של בר), מילים חדות שנשלפו בתור נשק שוב ושוב ושוב. והרגע שבו המציאות הזו עלתה על גדותיה היה אירוע הכמעט אגבי, ששינה את התכניות (תרתי משמע) של "האח הגדול".

באמת? זה מה שהעליב אתכם? רגע המחלוקת של נתנאל. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
באמת? זה מה שהעליב אתכם? רגע המחלוקת של נתנאל. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

הכותרת המרכזית של הפרק היא מה שלא קרה – לא היתה הדחה (למרות רשימת מודחים עסיסית וחזקה במיוחד), גם לא כניסה של דייר חדש (שהיה אמור להיכנס ביום ראשון האחרון, אבל חלה בקורונה והחלים רק עכשיו). כל העסק נדחה להיום בשל אירוע כמעט אגבי שהסעיר את הרשתות: נתנאל הצדיע במועל יד נאצי כסוג של בדיחה במהלך שיחה רגועה לגמרי עם דיאן. מאוחר יותר התגלה שמוקדם יותר (ובאופן מפתיע) גם שחף השתמש באותה התנועה כבדיחה. והעסק, כפי שאפשר לנחש, התפוצץ.

הפקת "האח הגדול" ניצלו את ההזדמנות להרצין, להוציא הודעת גינוי לתקשורת ואפילו לגרור לבית את אורנה בן דור שתסביר להם על השואה. אני חייב לומר שפחות התרשמתי. קודם כל, כי זו עונה שבה גבולות רבים אחרים נחצו – בריונות (נתנאל/שחף), הצפת טראומות (אופק/קאזם), ולפעמים אלימות של ממש, כמו בתקרית בין קאזם לאופק. אבל זה תמיד נגמר ב"אזהרה חמורה". נתנאל חטף שלוש כאלה, ושום דבר ממשי לא נעשה. כלומר, היתה כאן מדיניות של "ללכת עם ולהרגיש בלי". האח גם נהנה מהפרובוקציה, מהעיניים שנמשכות למסך בזכות האירועים הסוערים, וגם מצליח להרגיש צודק ומוסרי עם גינויים נזפניים. להוציא את נתנאל מהבית (כפי שנעשה במקרים קודמים) היה יכול להיות אמירה הרבה יותר משמעותית מאשר לעשות לו "נו נו נו" פעם נוספת.

כמו לשים פלסטר על יד קטועה. אורנה בן דור. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
כמו לשים פלסטר על יד קטועה. אורנה בן דור. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

הדבר השני, והחשוב יותר, הוא שהרכבת הזאת יצאה מהתחנה. אנחנו חיים במציאות בה השואה כבר מזמן עברה את שלב הטריוויאליזציה, רחוק מאוד מהתקופה שבה היה מדובר בנושא מקודש שאסור לגעת בו. ביציעי הכדורגל והכדורסל המונח "שתהיה שואה ל…" עובר כלאחר יד, מילים כמו "היטלר" או "שואה" או "נאצי" עברו סוג של הוזלה והומור שואה הפך לאקט יומיומי. אז קצת קשה להאשים אנשים שכלואים בתוך הבועה של האח הגדול בכך שנתנו למציאות שבחוץ לדלוף לתוך בית האח.

זה השתלב בתוך המגמה המרכזית של הימים האחרונים בבית "האח" – ההתבודדות המוחלטת של דיאן ונתנאל מיתר הבית. זה התחיל כבר בהחלטה שנויה במחלוקת במהלך "משימת הזוגות", כאשר דיאן ונתנאל החליטו להעניק את המכתב מהבית לקאזם ומרינה, ולא לבר. בר הרגישה נבגדת, במידה של צדק, והעסק בינה לבין הזוג המלכותי התפוצץ. תוסיפו לזה את הסכסוך הקשה של דיאן עם לירן, את המשקעים שנוצרו עם דינה וריוואה, ותקבלו מצב בו השניים כמעט חיים בעולם משלהם (עד לרגע שבו דיאן ממש מציעה לנתנאל לצאת ביחד מהבית). הצד הקונספירטיבי שבי תוהה האם זריקת הביטוי "הייל היטלר" לא נועדה פשוט להוביל להדחה, ולפוצץ את האווירה המתוחה שיש בבית, אבל זו, בשלב זה, רק תיאוריית קשר. בינתיים, זה שוב דיאן ונתנאל נגד העולם (ועוד נראה איך זה ישתקף בהדחה, שתתרחש מחר).

המשולש החדש. דניאל ואילנה. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
המשולש החדש. דניאל ואילנה. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

חוץ מזה דינמיקה חדשה נוצרה, משולש אהבים חדש – אילנה ודניאל, אחד הזוגות החזקים בעונה הזאת, נפרדים. זו היתה פרידה מאוד פתאומית, שהגיעה (בבירור) לאחר הכניסה של דנה אמסלם לבית – מי שבאה מתוך מטרה מוצהרת "לדוג" את דניאל. כעת השטח התפנה וכנראה שנראה את שניהם מתקרבים בזמן הקרוב. זוג שחווה רטרו די מפתיע הוא אופק וטליה, שחזרו אחרי נתק ושוב נראים צמוד צמוד (כמובן, תוך היתממות מוחלטת של טליה – אבל זה לא חדש).

ולסיום, היה גם משה קוגמן שנכנס לבית אחרי ששרין אמרה "כן" באופן סופי, וקיבלנו עוד זוג לעונה הרומנטית הזו. זו, אם תרצו, עוד דרך של "האח הגדול" להקליל קצת את הכבדות האיומה שהבית נמצא בה בשבוע האחרון. האווירה הרעילה התפוגגה מעט עם סיפור "פיל גוד" קלאסי, עם שני אנשים שקל מאוד להתאהב בהם. ולמרות זאת, ולמרות הנוכחות המקסימה של מרינה, קשה להשתחרר מהמועקה של העונה הזו.

לא יאמן היא אמרה לו כן, אח שלנו מכניס דייר לבית. משה ושרין. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
לא יאמן היא אמרה לו כן, אח שלנו מכניס דייר לבית. משה ושרין. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

הערב שוב יידלקו האורות על הרחבה. הקהל ימלא את המבואות, ונחווה עוד הדחה: דייר אחד מהרשימה הדי לוהטת שנוצרה שם (אופק, בר, דיאן, נתנאל, דנה, לירן ושחף) – חמישה דיירים חזקים ופופולריים מאוד ועוד שתי "חדשות" – אחת שכמעט ולא הותירה רושם, והשנייה שעוררה הררים של אנטגוניזם. לכאורה הכל מוליך להדחה של לירן מהבית, אבל אחרי הפרקים האחרונים, לא אתפלא אם דווקא דיאן או נתנאל יודחו.