הקול אבוד: בלי ג'סטין רוילנד, אין טעם לעוד עונה של "ריק ומורטי"

ריק ומורטי, עונה 6. העונה הקודמת. עכשיו כבר יש עונה חדשה, ידעתם? לא, לא ידעתם, כי אנחנו במלחמה
ריק ומורטי, עונה 6. העונה הקודמת. עכשיו כבר יש עונה חדשה, ידעתם? לא, לא ידעתם, כי אנחנו במלחמה

כשאחד משני היוצרים ומדבב הדמויות הראשיות של סדרת האנימציה הכי מצליחה בעשור האחרון מואשם בתקיפה - זה הזמן לסגור את הבסטה. למרות שהסדרה עקרונית אמורה להימשך לפחות עד העונה העשירית, צריך ללמוד מטעויות ולהבין שבלי רוילנד - זה פשוט לא יהיה זה

26 בינואר 2023

אם אתם מעריצי ריק ומורטי סביר להניח שהשבוע היה לכם לא קל. זה התחיל כשג'סטין רוילנד, שיצר יחד עם דן הרמון את הסדרה, הואשם בסעיף אחד של אלימות במשפחה ובסעיף אחד של כליאת שווא באמצעות איומים, אלימות, הונאה ו/או רמייה (פרטי המעשים עצמם אינם ברורים בשלב זה). בנוסף לזה התפרסמו גם הודעות פרטיות בעלות תוכן מיני ששלח למעריצה קטינה. רוילנד, כצפוי, מכחיש את המקרה, אבל זה לא מנע מכל החברות שבהן עבד לנתק איתו קשר.

ג'סטין רוילנד (מימין) ודן הרמון, יוצרי "ריק ומורטי" (צילום: שאטרסטוק)
ג'סטין רוילנד (מימין) ודן הרמון, יוצרי "ריק ומורטי" (צילום: שאטרסטוק)

עד לפני רגע נדמה היה ששום דבר לא יכול לעצור את רוילנד: הוא ייסד חברת פיתוח של משחקי מחשב והתחיל ליצור עוד סדרות מצוירות, נוסף על זו שהיא סדרת האנימציה המצליחה ביותר של העשור האחרון. מיד עם פרסום ההאשמות, רשת Adult Swim שמשדרת את הסדרה הודיעה שתסיים את היחסים שלה עם רוילנד ושהקולות של ריק ומורטי ילוהקו מחדש. הולו, בעקבותיה, מיהרה להודיע את אותו הדבר לגבי הסדרות "הפכים סולריים" שרוילנד יצר ודיבב, ו"קואלה מן" שהפיק. באותו יום, רוילנד עצמו ההתפטר מתפקידו כמנכ"ל חברת Squanch Games, שיצרה משחקי מציאות מדומה כמו Accounting ו-Trover Saves the Universe, ולאחרונה גם השיקה משחק יריות מגוף ראשון בשם High on Life.

להתפטר מעמדות כוח כשאתה נמצא בלב שערורייה שכזו זה דבר אחד – אבל אם רוילנד יוכח כאשם, בין אם ימצא את עצמו במאסר או סתם בגלות חברתית, היצירות של ג'סטין רוילנד עדיין יהיו שייכות לג'סטין רוילנד. נכון, הזכויות על הסדרות שאותן יצר אכן נמצאות בידיים של האולפנים והם יכולים להמשיך לסחוט אותן כספית כמה שרק ירצו, אבל הלב האמיתי, הדי.אנ.איי של היצירות שלו או שבהן הוא לקח חלק – הוא הדי.אנ.איי של ג'סטין רוילנד. הגישה שלו, האופן שבו הוא מדבר, קווי המחשבה החולניים שגורמים לצופה לחשוב בכמה רבדים ובעיקר הומור חסר מעצורים.

אז נכון, "קואלה מן" יכולה לשרוד, מאחר ורוילנד הוא רק המפיק במקרה שלה, וגם Squanch Games ישרדו – כי פיתוח משחק הוא תהליך קצת אחר. הבעיה היא עם שתי הסדרות – "ריק ומורטי" ו"הפכים סולריים" – שבהן לקח תפקידים מרכזיים הן בהפקה וביצירה והן מבחינת החשיבות שלו כחלק מקאסט המדובבים. שתי הסדרות האלה ימשיכו עם מדובבים אחרים וכותבים אחרים לפחות לבינתיים. אבל זו גם ההזדמנות של האולפנים להפסיק את הפקת הסדרות האלה לפני שהן שוחקות את עצמן. פרט נוסף שצריך להזכיר הוא ש-Adult Swim והולו פיטרו אותו רק ברגע שההאשמות הפכו לפומביות (בגלל שרוילנד התייצב לדיון בבית המשפט). כלומר, הם ככל הנראה ידעו על המקרה הרבה לפני שהתפרסם, אבל רק עכשיו הם ממהרים להתנער ממנו. סביר להניח שהם התכוננו לאירועים האלה מראש, ורוילנד כבר ידע שזה יהיה אבוד במידה ויראו לנכון להגיש כתב אישום נגדו – ובהתאם, כל התגובות של האולפנים היו מתוזמנות באופן מחשיד.

מתוך ריק ומורטי, עונה 6
מתוך ריק ומורטי, עונה 6

ההחלטה של כל החברות לנתק עם רוילנד את הקשרים העסקיים היא נכונה וחשובה. אבל במקביל, השאיפה של האולפנים כרגע היא להמשיך לספק את המעריצים ובעיקר לא לעשות צעדים דרסטיים לפני שברור לאן הסיפור הזה הולך. אבל ההיסטוריה מוכיחה שהשלב שבו הכוכב הראשי עוזב, הוא גם השלב שבו הסדרה הופכת לגרועה. בשתי הסדרות של רוילנד נשארו אמנם אנשים שיכתיבו את הדרך, שותפים יצירתיים שאמורים להפוך כרגע למובילים היחידים: דן הרמון ב"ריק ומורטי" ובמייק מקמהן ב"הפכים סולריים". אבל בסופו של דבר רוילנד היה הכוכב של שתי הסדרות האלה – ולא בטוח שיש לו תחליף. לא רק זה, אלא שתמיד יתייחסו לסדרות האלה בתור הסדרות של ג'סטין רוילנד, ולכן הפתרון הכי הגיוני הוא לעצור את שתיהן אחרי עונה נוספת (שביעית ב"ריק ומורטי" ורביעית ב"הפכים סולריים") ולסגור את הסיפור. פרשת רוילנד כבר עושה טעם מר בפה עכשיו כשמתיישבים לראות אחד מהפרקים שיצר. לא צריך להחמיר את המצב עוד יותר וגם לתת להן להתדרדר אמנותית.