רכבת ישראל: "לא ניתן להיכנס לתחנות עם אמצעי הפגנה מכל סוג"

אזרחים לבושים בחולצות תקניות ממתינים לפקודות נוספות. תחנת רכבת השלום (צילום: דינוזאאורה)
אזרחים לבושים בחולצות תקניות ממתינים לפקודות נוספות. תחנת רכבת השלום (צילום: דינוזאאורה)

בפעם השנייה בתוך חודשיים מעוכבת נוסעת בתחנת רכבת השלום בגלל חולצת מחאה פוליטית. ברכבת ישראל מבהירים כי האירוע אינו תואם את הנהלים ואלה יחודדו, אך מדגישים כי חל איסור על פי חוק להפגין בשטחי הרכבת והאיסור כולל אמצעי הפגנה שעשויים לשמש לכך

מאבטחי רכבת ישראל מגלים עמידה פוליטית נחושה מול מפגינים נגד הממשלה, ובפעם השנייה בתוך פחות מחצי שנה עוכבה נוסעת שלבשה חולצה עם מסרים מחאתיים. טלי אוסטרובסקי, מפגינה שהגיעה לתל אביב במוצ"ש כדי למחות נגד ניסיון ההפיכה המשטרית של הממשלה החדשה, נעצרה על יד מאבטחת בגלל שלבשה קפוצ'ון ורוד עם המילה "קומי", מרצ'נדייז של ארגון המחאה "קומי ישראל". המאבטחת עכבה את אוסטרובסקי בטענה ש"זו חולצה מעוררת פרובוקציות" ומאבטח נוסף אישר כי אין להיכנס לשטח התחנה עם חולצות שעשויות לפגוע בשלום הציבור.

תחנת השלום,כמעט עשר וחצי בלילה. רכבת אחרונה עומדת לצאתמאבטחת- את באה מההפגנה ?אני-כןמאבטחת-ומה זו החולצה הזו? אני -…

Posted by Tali Ostrowsky on Monday, January 9, 2023

התערבותו של מנהל התחנה בתקרית אפשרה לבסוף את הגעתה של אוסטרובסקי לרכבת האחרונה סמוך לחצות, ובפוסט בפייסבוק כתבה אוסטרובסקי כי "התלבטתי אם להעלות, בכל זאת מדובר בפרנסה של אנשים. אבל: היום זו אני, בת חמישים ותשע שיכולה לענות ושיכולה לקחת מונית אם ימנעו ממנה לנסוע ברכבת. מחר זה אדם בצבע או בלאום שלא בא למאבטחים טוב בעיניים". כאמור, זו הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה חורגים מאבטחי הרכבת מסמכותם ומונעים כניסה ממפגינים: בחודש אוגוסט עוכבה מפגינה בכניסה לתחנה בגלל חולצה ועליה הכיתוב "מסתכלים לכיבוש בעיניים". באותו אירוע הייתה התגובה הרשמית של רכבת ישראל כי "האירוע אינו תואם את תפיסת השירות שלנו", אבל מסתמן שמאבטחי תחנת השלום סבורים שדווקא כן.

בעקבות האירוע שהתרחש במוצ"ש פנו אזרחים מודאגים ברשתות החברתיות לרכבת ישראל, בבקשה שתבהיר למאבטחים כיצד עובד העניין הזה של חופש הביטוי, והתגובה המדהימה של רכבת ישראל לא איחרה לבוא. על פי תגובתה הרשמית של הרכבת "לא ניתן להיכנס לתחנות הרכבת עם אמצעי וחומרי הפגנה מכל סוג שהוא", אמירה שעומדת לכאורה בניגוד חמור לחופש הביטוי וחופש ההפגנה, ומעידה כי הנהלת רכבת ישראל נטלה לעצמה אוטונומיה שיפוטית ואכיפתית בנוגע לזכויותיהם החוקיות של אזרחים בישראל.

גורמים ברכבת ישראל הבהירו כי על פי חוק אכן חל איסור לקיים הפגנות בשטחי הרכבת, אך מצביעים על כך כי נוסעים רבים הגיעו במוצ"ש לתל אביב עם אמצעי ההפגנה שלהם ללא כל בעיה (כיוון שלא ניסו להפגין בשטח הרכבת). פנינו לדוברות רכבת ישראל בשאלה האם זו אכן המדיניות הרשמית בתחנות הרכבת בארץ, וכיצד היא מתיישבת עם חוקי המדינה שעדיין מגינים על חופש הביטוי וזכות ההפגנה.

תגובת רכבת ישראל: "רכבת ישראל אחראית להסעת מיליוני אזרחים בשנה ברחבי הארץ, ובשים לב לכך פועלת לשמירה על בטיחותם ובטחונם מבלי לקחת חלק בכל דיון פוליטי לצד זה או אחר. לשם כך, מאבטחי הרכבת מוצבים בתחנות במטרה לשמור על הסדר הציבורי ובטחון ציבור הנוסעים והנוסעות. לא ניתן להפגין או להיכנס לתחנות הרכבת עם אמצעי וחומרי הפגנה מכל סוג שהוא (לרבות שילוט, דגלים וכיוצב), ולכן התבקשה הנוסעת להמתין מספר רגעים להתייעצות של המאבטחת עם צוות התחנה, שאישר את כניסתה בתום הבדיקה. האירוע המתואר אינו תואם את נהלי הרכבת ואת ההנחיות לצוותי האבטחה. הנהלים חודדו על מנת שמקרים מסוג זה לא יישנו בעתיד".