רעש, מהומה: מאבקם של בעלי אולפני ההקלטות להורדת הארנונה נמשך

לפני כשנתיים נאבקו בעלי אולפני ההקלטות וחדרי החזרות בהעלאת מחירי הארנונה. לאחר שהגיעו להסכמה עם העירייה הם נתקלים במכשול חדש – משרד הפנים

אולפן הקלטות. צילום: Shutterstock
אולפן הקלטות. צילום: Shutterstock
4 בפברואר 2015

"חולדאי מבריח את המוזיקה מתל אביב ומנסה לחסל את התרבות. הוא הולך לשמוע מאיתנו הרבה מאוד בזמן הקרוב – יש לנו כוח והגיע הזמן להשתמש בו", אומר אחד הפעילים במחאת הארנונה המתחדשת של אולפני ההקלטות. "אנחנו נלחמים כבר שנתיים על משהו שמגיע לנו על פי חוק. הרשויות עשו לנו סנדול מכל הכיוונים ולמעשה חתמו על גזר דין מוות לאולפנים", מוסיף אורן שרון, בעלים של אולפן הקלטות ומוזיקאי.

כמעט שנתיים חלפו מאז פרסמנו כאן את מאבקם של בעלי אולפני ההקלטות וחדרי החזרות במחירי הארנונה הגבוהים שגובה מהם העירייה. המחאה ההיא אמנם צלחה, אבל הנושא עולה לכותרות בשנית בשל בהחלטה על תעריף גבוה בהרבה ממה שסוכם עם העירייה בזמנו, כך לטענת מובילי המחאה. קבוצת הפייסבוק "המאבק נגד העלאת מחירי הארנונה לאולפני הקלטות וחדרי חזרות בתל אביב" קמה לתחייה עם פנייתו של אייל דיין, ממובילי המחאה: "בימים אלו מתארגנת עתירה מנהלית של אולפני ההקלטות וחדרי החזרות לעיריית תל אביב כדי לבטל את הגזרה שעתידה להשפיע ישירות על כל מי שקשור לתעשיית המוזיקה. לפני שבועיים קיבל משרד הפנים החלטה שיש בה כדי למוטט סופית את תעשיית המוזיקה הגוועת ולהטיל על אולפני ההקלטות וחדרי החזרות תעריף ארנונה היקר ביותר מ־200 אחוז מהתעריף שאותו אישרה מועצת העיר תל אביב, גם הוא בגדר פשרה כואבת לכולנו. אם עד עכשיו חשבתם שהתעריפים שגובים מכם בחדרי בחדרי החזרות ובאולפנים גבוהים, חכו ותראו מה יקרה אם התעריף החדש אכן ייכנס לתוקף. הגיע הזמן לשים סוף לסיפור העצוב הזה".

אותו סיפור עצוב החל לפני כשנתיים. באותה תקופה הוגדרו אולפני ההקלטות כעסקי "תעשייה ומלאכה" ושילמו כ־151 ש"ח לשנה על כל מ"ר. בשנת 2013 ביטלה העירייה את הסיווג ורשמה את האולפנים בקטגוריה "עסקים כללי", ולפיכך אילצה את בעלי האולפנים לשלם ארנונה שנתית של יותר מ־360 ש"ח למ"ר בחלק מהאזורים – יותר מפי שניים מהסכום הקודם.

"ב־2013 ביטלו באופן שרירותי את הסיווג של 'תעשייה ומלאכה' ביחס לאולפנים. העלינו את הנושא בפני מועצת העיר והוחלט ליצור סיווג חדש בשבילנו, בתעריף מעט גבוה יותר. בתחילת 2014 העלתה העירייה את הנושא למשרד הפנים", מסביר דיין, שהוביל גם את המחאה הקודמת. "בסוף דצמבר, ממש לפני חודש, קיבלנו את התעריפים החדשים, ששונים לחלוטין מכל מה שהובטח לנו". על פי הסיווג החדש, נדרשים בעלי האולפנים לשלם 350 ש"ח בשנה למ"ר, כמעט כמו העסקים בקטגוריה "עסקים כללי". התעריף החדש מעלה כמה שאלות – כיצד ייתכן שמשרד הפנים קבע תעריף על דעת עצמו, והאם העירייה המליצה על תעריף שונה מזה שסוכם בעל פה עם בעלי האולפנים?

"אנחנו שואלים את עצמנו איך קרה שמשרד הפנים החליט על משהו שלא הומלץ לו. הרי העירייה אישרה משהו אחד והמשרד משהו אחר. הטענה שלנו היא שהעירייה הגישה למשרד הפנים תעריף גבוה יותר מזה שנקבע בעבר בבית משפט. אנחנו חושדים שהעירייה ביקשה ממשרד הפנים לעשות לנו הנחה על תעריף 'עסקים כללי' – הנחה שבפועל מייקרת את ההוצאות שלנו על ארנונה במאות אחוזים", מוסיף דיין.

על פי טענותיהם של בעלי האולפנים, למחירי הארנונה הגבוהים יש השפעה קריטית על תרבות המוזיקה בעיר. "אולפן הקלטות שגובה היום 160־170 ש"ח לשעה יצטרך להעלות את המחיר ל־250־300 ש"ח לשעה על מנת לעמוד בהוצאות", אומר אורן שרון. בעל אולפן הקלטות נוסף מחזק את הטענה ומוסיף: "כדי לשרוד, חדרי החזרות ואולפני ההקלטות מעלים מחירים ולכן המוזיקאים נאלצים לעשות פחות חזרות ולהקליט פחות אלבומים". אייל דיין מצביע על בעיה גדולה יותר שעשויה להשפיע על צעירים ששואפים לעסוק במוזיקה: "העניין הכי אבסורדי הוא שלמוזיקאים אין הגדרה מול עיריית תל אביב. אם ילד בן 18 רוצה לנגן עם חברים בשביל הכיף ובצורה לא מסחרית, מבחינת העירייה הוא צריך לשלם את התעריף הגבוה בטענה שמדובר באולפן הקלטות. אנחנו ניזונים מאותם צעירים שהתאמנו כל החיים, אבל הם מצדם מפחדים לפתוח לעצמם מקום להתאמן כי אם יגיע פקח של העירייה הוא יטיל עליהם את התעריף של אולפן הקלטות מסחרי".

גם בקרב המוזיקאים ישנו חשש מתעריפי הארנונה שהאולפנים נאלצים לשלם. "למוזיקאי בישראל גם ככה קשה כלכלית. לפני כמה שנים עברה רפורמת הרעש, שפחות או יותר אסרה על מוזיקאים לנגן בביתם או ברחוב בווליום שהוא לא ווליום 'סביר'. עם עליית הארנונה של חדרי החזרות והאולפנים יעלו המחירים של שעות החזרה וההקלטה, וזה ייפגע גם באולפנים וגם במוזיקאים שייאלצו לשלם יותר. העירייה לא חושבת על זה שהעיר תל אביב, שהיא בירת התרבות של ישראל, תיפגע מהמצב הזה", אומר אילון פרי, מוזיקאי וטכנאי הקלטות.

כעת מתכננים אנשי המחאה להגיש עתירה מנהלית כנגד העירייה, ועליה חתומים כמעט 30 אולפני הקלטות וחדרי חזרות. שרון מפרט: "בשבועיים הקרובים תוגש עתירה מנהלית לעירייה בטענה שמועצת העיר הטעתה את משרד הפנים. כרגע חתומים על העתירה כמעט 30 אולפנים אך חשוב להבין שלא כולם מודעים לעניין הסיווג החדש. המצב הזה ישפיע על כולנו – יש בערך 100 אולפנים שהולכים להיפגע מהתעריפים האלו". לטענת דיין מדובר בסוג של ניצול: "זה סיפור קלאסי של רשות שמנצלת חוסר כוח של עסקים קטנים ועושה מה שהיא רוצה. אני רואה בטלוויזיה ילדים קטנים שרוצים להיות מוזיקאים ואין להם מושג כמה זה קשה ואיך כל זה ישפיע עליהם. חוץ מזה שיש לי מקום אני גם מוזיקאי ומצוי בקשר עם המון אולפנים, בסופו של דבר אני בטח שנגיע לכולם". אם תדחה העתירה, מתכננים הפעילים לעלות שלב ולעתור לבג"ץ.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "אנו מצרים על כך שמשרד הפנים שוב מתערב בהחלטות מועצת העיר, ולא אישר את החלטתה להפחית באופן משמעותי את תעריף הארנונה של אולפני ההקלטות. על פי חוק, החלטת משרד הפנים היא זו המחייבת, ולכן על פיה נקבע התעריף בצו הארנונה לשנת 2014 ".