שאול אייזנברג על חשיפת פרשת השחיתות באיגוד הכדורסל

שאול אייזנברג, עסקן ותיק בספורט הישראלי, מדבר על השחיתות שחשף יחד עם צביקה שרף והציתה את פרשיית ישראל ביתנו

שאול אייזנברג
שאול אייזנברג
4 בינואר 2015

אהלן שאול אייזנברג. יכול להיות שאתה וצביקה שרף התראיינתם ל"אולפן שישי" בתור חושפי פרשת השחיתות בישראל ביתנו, בעקבות העברת כספים חשודה מאיגוד הכדורסל לאשתו של בכיר במפלגה שעליה התלוננתם במשטרה?

"זה לא יכול להיות, זו המציאות".

זה אומר שידעת על חקירת המשטרה הרבה לפני שהיא התפרסמה?

"בטח. הגשנו תלונה במשטרה על פשעים, גנבות ושוחד באיגוד הכדורסל, ואני מתאר לעצמי שהתלונה הזו הייתה אחד הטריגרים העיקריים לחקירה הענקית שכולנו מכירים היום. שתדע לך שבאיגוד הכדורסל קורים דברים גרועים מזה, אנשים מקבלים שוחד וגוזרים קופונים על ימין ועל שמאל, והכל בחסותם של שומרי הסף – היועץ המשפטי של האיגוד ורואה החשבון. שתדע לך שבכל מקום שבו הייתי תמיד עצרתי אנשים מלגנוב".

לפני שאתה עף על עצמך, איפה היית בזמן שמוני פנאן ניהל בנק השקעות בשיטת פונזי?

"תבין, פנאן זה לא האיגוד, פנאן זה מכבי".

אבל הרבה שחקנים ומאמנים בליגה שאינם ממכבי תל אביב היו מושקעים אצלו. זה הופך את הליגה למושחתת ומכורה – חושילינג עסק של האיגוד.

"אני התלוננתי רק על מה שידעתי, לא על מה ששמעתי עליו בלבד".

הזרים של הפועל תל אביב בתקופתך לא היו מושקעים אצל פנאן?

"למיטב ידיעתי לא, אבל עזוב, אם שמעון מזרחי לא שמע על זה, איך אני אשמע? שמע סיפור, סקופ עולמי אני מביא לך פה עכשיו: לפני שנתיים היינו אני וצביקה שרף במשרד של שמעון לפני ראש השנה. אמרנו לו שיש לנו עדויות על שחיתויות באיגוד ושמעון נחרד, תפס את הראש ואמר 'הרסתם לי את החג!'. מאז לא שמענו ממנו והוא לא עשה עם זה כלום".

אני רואה אתה וצביקה נהייתם BFF'S. אתם חברים גם מחוץ לשעות שבהן אתם מנכשים מושחתים ביחד?

"כן, אנחנו יושבים לקפה והכל. צביקה הוא אמנם מכביסט, אבל מהאנשים ההגונים שאני מכיר. ב־1986 הוא אימן את הנבחרת באליפות העולם, ואני הייתי שם וסיקרתי עבור עיתון 'חדשות הספורט'. הוא התרגז שביקרתי אותו וככה הסתכסכנו. שלוש שנים אחר כך עשינו סולחה באיטליה, ואז גם החתמתי אותו בהפועל תל אביב".

אז אם אחרי ה"שסרוסי יזדיין" באליפות אירופה בספרד ב־1997 היה אלי סהר מציע לצביקה ג'וב, היום הם היו אחרי סולחה ולא בברוגז בן 17 שנה?

"תדע לך שאם צביקה היה יו"ר איגוד הכדורסל היום, הוא היה עושה עבודה מצוינת".

אתה מגזים. נבחרת ישראל בקדנציה האחרונה שלו הייתה על הפנים, יש מוחות כדורסל צעירים ומעודכנים ממנו.

"הוא טוב הרבה יותר מעמירם הלוי שיודע לגדל עזים ומדן חלוץ שיודע להטיס מטוסים. הם לא מבינים בכדורסל חצי ממה שהוא מבין".

טוב, זה לא כזה קשה. שאול, ממה אתה מתפרנס בימים אלה?

"אני כבר בגיל פנסיה חביבי, חי מקצבה ומכל מיני דברים אחרים שעושה, משתדל לשמור על הבריאות. אני יודע שאני נראה צב"ר – צעיר, בריא ורענן – אבל אלה החיים".