שאיפות גבוהות: סטארטאפ ישראלי רוצה לממן את הלגליזציה

שלושה יזמים צעירים הקימו חברה למכירת מוצרי עישון, למימון מאבק למען לגליזציה של קנאביס

אייל אקרמן. צילום: ניקי טרוק
אייל אקרמן. צילום: ניקי טרוק
22 באפריל 2015

הקלישאה המתבקשת היא שהמיזם הזה נולד בישיבה של חברים שנטלו סם מסוג קל, שגורם לכל רעיון שעולה להישמע ממש גאוני, בלי קשר לגאוניותו בפועל. הסיבה האמיתית ללידת המיזם היא הסתבכות עם החוק נגד סמים קלים. "הסיפור של הלגליזציה הוא סיפור אישי. אני כנער צעיר נפגעתי מהחוק הזה", אומר אייל אקרמן, ממייסדי ונקו, חברה למכירת מוצרי עישון נפוצים, שהדיבידנדים שלה יממנו מאבקים למען לגליזציה של קנאביס בישראל. ונקו מבקשת לגייס בקמפיין מימון־קהל,  120,000 אלף ש"ח למימון הקמתה, ובתשורות לתורמים תמצאו מציתים, ניירות גלגול, גריינדר ושאר מוצרי עישון ואפילו דייט עם הבדרן גדי וילצ'רסקי או עם חברת הכנסת תמר זנדברג.

"אנחנו שלושה יזמים צעירים שמגיעים מהעולם הפוליטי והעסקי ועושים את הדבר הזה מתוך אידיאולוגיה", מספר אקרמן. השלושה הם יניב אפרים, סמנכ"ל, שהיה מנכ"ל ומייסד מערכת ניהול לעסקים קטנים ובינוניים בשם Officeguy, מייסד בית החיבוקים בירושלים והמנכ"ל הראשון של תנועת התעוררות בירושלים; אלעד וולף, סמנכ"ל גם הוא, שהיה ממייסדי ארגון ישראל חופשית לחופש דת וניהל קמפיינים פוליטיים ומאבקים ציבוריים בנושאי שוויון, חירות וזכויות אדם; ואקרמן עצמו, המנכ"ל, ממייסדי ישראל חופשית, מראשוני תנועת התעוררות בירושלים ומתמודד מטעם מרצ למועצת עיריית ירושלים.

"מיליון צרכנים הם לא עבריינים, הם אנשים נורמטיביים, ואני רואה שהשיח שמייצגים היום סביב זה הוא שיח שסובל מסטיגמות ולא מצליח לקדם את הנושא", אומר אקרמן. הבחירה במודל הייחודי של עסק שמממן מאבק פוליטי נולדה מצורך: "הבנו שמה שחסר במאבק למען הלגליזציה, וזה בולט במיוחד מול המתנגדים של הלגליזציה בישראל, זה כסף. למתנגדים יש הרבה מאוד כסף, יש כל מיני גורמים כלכליים שמתנגדים ללגליזציה, ולנו אין. באנו כדי לאזן את המצב, לנצל את הכוח הכלכלי שכבר קיים היום אצל קהילת צרכני הקנאביס, ולהפנות אותו, במקום לכיס של בעלי הון כאלה ואחרים, לטובת המאבק ללגליזציה".

אתם מקבלים משכורות?

"כרגע אנחנו עובדים בהתנדבות לחלוטין, ואני מאמין שנעבוד בהתנדבות עוד הרבה זמן. מובן שאם החברה תצליח כמו שאנחנו מקווים, נעזוב את העבודות שלנו, נעבור לעבוד במשרה מלאה בחברה ונקבל משכורת כמו כל עובד אחר. אחד המנגנונים שהתחייבנו אליהם הוא שתהיה שקיפות מלאה של הכנסות והוצאות החברה באתר שלנו, כל אחד יוכל להיכנס ולראות כמה כסף נכנס וכמה כסף הוצאנו על משכורות, אין חשש שאנחנו לוקחים דיבידנדים באמצעות משכורות".

את ונקו תלווה ועדת היגוי, שתפקידה לבקר את פעילות החברה ולבחור לאן יופנה המימון. הפעילויות העיקריות יהיו קמפיינים ציבוריים לשינוי המודעות, מחקרים עצמאיים על השפעות הקנאביס ופעילות שתדלנות בכנסת, עם אופציה למימון הפגנות, פעילות ציבורית של ארגונים ציבוריים וסיוע משפטי לצרכני קנאביס. הוועדה מוקמת בימים אלו וכוללת נציגי ארגונים אזרחיים למען לגליזציה ודמויות ציבוריות שמזוהות עם המאבק, ובהם סילביה שיינבאום, החולה הראשונה בישראל שקיבלה קנאביס רפואי ומייסדת תנועת חשיש לקשיש; גדי וילצ'רסקי; ג'ובאנה קליימרמן, מפעילת דפי הפייסבוק "יוצאים מהארון הירוק" ו"אימהות בעד קנאביס בישראל"; שלומית שמש, מטופלת בקנאביס רפואי, פעילה במאבק למען לגליזציה וממארגנות ההפגנות בנושא; ויש מגעים לצירוף ד"ר ברקת שיף, רופאה המטפלת בכאב ומנפיקה לחוליה המלצות לשימוש בקנאביס רפואי, שניצבה בבחירות האחרונות במקום השני ברשימת עלה ירוק לכנסת.

Freevenko