אור הירח: 8 שאלות שנשארו לנו עם סיום העונה של "מון נייט"

שנות הירח. "מון נייט". צילום: יח"צ
שנות הירח. "מון נייט". צילום: יח"צ

המיני-סדרה של מארוול על אלים מצריים ואדם אחד שמכיל בתוכו הרבה יותר הגיעה לסיומה אחרי 6 פרקים מעולים שאולי ענו על הרבה שאלות, אבל השאירו גם לא מעט אחרות ללא מענה. למשל: האם בכלל תהיה עונה שניה? אלו סימני השאלה שנשארו באוויר

8 במאי 2022

הרשימה פורסמה במקור באתר המסכים שלנו, הספוילר. תראו תראו

שש פרקים בלבד קיבלנו מאביר הלילה של מארוול. לא, לא באטמן, הוא של די.סי. שש פרקים בהם הכרנו את הדמות, את האוריג'ן סטורי שלו, את אישיותיו המפוצלות, מושא אהבתו ואפילו את חוקי העולם בו אלים מצריים מהלכים עלי אדמות ממש פה מעבר לסיני. ובכל זאת, לא מעט שאלות נותרו באוויר אחרי העונה, ואנחנו כאן עדי לעשות בהן סדר ולהבין מה אנחנו כבר יודעים, ומה נותר להמתין ולגלות. הרשימה, מן הסתם, כוללת לא מעט ספוילרים לסיום העונה הראשונה של "מון נייט", אז אם זה מסוג הדברים שמפריעים לכם, לכו להשלים את העונה, תכרתו ברית עם אל מצרי ואז תחזרו כדי לקרוא, אוקי?

1. האם אמות באמת מתה?

האויב העונתי של מון נייט, מעבר למנהיג הכת/פסיכולוג לארתור הארוו (בגילומו המפתיע של איתן הוק), הייתה האלה המצרית ומפלצת התנין אמות. בסיום העונה אנחנו רואים את מארק ולילה מבצעים כישוף שכולא את האלה בתוך גופו של החסיד שלה, הארוו. על פי אוסיריס, להרוג את הגוף האנושי שכולא את אמות יוביל גם למותה של אמות (וכנראה גם מפגש מביך עם תאורת על הסירה בדואת). אבל גם אחרי סצינת הפוסט קרדיט, בה ג'ק לוקסלי נראה לראשונה ויורה בהארוו, אנחנו לא יודעים בוודאות מה גורלה של אמות, ואפילו לא רואים את הקליע פוגע בהארוו. חוץ מזה, אם מארק/סטיבן יכולים לחזור מן המתים, מה עוצר אותה, או את הארוו?

2. איפה אנוביס?

בהתחשב בכך שהסדרה התאמצה לדבוק במיתולוגיה המצרית באופן די אדוק (כלומר, חוץ מהקטע של גיבורי העל), די מפתיע שלא היתה התייחסות אחת לאנוביס, אל המוות המצרי. למעשה, במיתולוגיה המצרית אנוביס מתואר כמי שלמעשה שוקל על המאזניים את לב המתים, בעוד שתפקידה של אמות הוא רק לטרוף את הנשמות הרעות. במהלך העונה היו ספקולציות שהארוו יתגלה בתור אנוביס, אבל נכון לעכשיו נראה שדמותו נשארה במישור הגשמי. אז איפה האל? הוא לא הופיע יחד עם האלים המצריים האחרים, ובאופן כללי נעלם מהסדרה עד כה.

3. איפה השותף לשעבר של מארק?

אחד השמות שנזרקים לאוויר במהלך העונה הוא שותפו לשעבר של מארק בעסקי שכירות החרב, האדם שהרג את אביה של לילה ופצע את מארק – בושמן. בקומיקס המקורי בושמן , אחרי האירוע שפיצל את השותפות שלהם (הרג הארכאולוגים), הופך לאחד מאויביו של מארק ספקטור ומנסה לחסל אותו לא פעם ולא פעמיים. האם בושמן יחזור בעונה הבאה? לא נהיה מופתעים אם כן.

4. למה מארק לא יודע על ג'ק?

טוב, אנחנו מניחים שיש הסבר די פשוט לזה, אבל השאלה בכל זאת עומדת בעינה. מארק ספקטור – האישיות הדומיננטית – הרי ידע על קיומו של סטיבן. הוא השתמש בו באופן מודע ואפילו ידע להסביר מה בדיוק היה הרגע בו נולד (בעוד אימו דופקת בדלת), ומה הרגע בו הקירות בין השניים התפוררו (מחוץ לשבעה של אימו). אבל ג'ק? על ג'ק לא היה לו מושג. מסטיבן אנחנו לא מצפים שידע כלום, אבל מארק דווקא נראה (יחסית) בשליטה. ובכל זאת, ג'ק – האישיות האלימה ביותר מבין החבר'ה – צץ העונה בכמה רגעי המפתח, ורק בקרב האחרון, כשג'ק מציל את כולם מבלי שהסדרה מראה איך, מארק מבין לראשונה שיש עוד מישהו בחדר הזה שהוא מכנה ראש.

5. למה ג'ק לוקסלי מדבר ספרדית?

טוב זו שאלה בלתי חשובה, ואפילו יש לה תשובה טכנית, אבל מאוד מסקרן מה יעשו עם זה במארוול: בימאי הסדרה מוחמד דיאב סיפר כי הבחירה לגלם את ג'ק לוקסלי בתור דובר ספרדית היתה של אוסקר אייזיק הנפלא, שרצה לבדל אותו משאר הדמויות באופן דומה בו סטיבן גרנט זכה למבטא בריטי ייחודי. בקומיקס דמותו של לוקסלי היא של נהג מונית ניו יורקי, בעוד שכאן הוא מזמזם שיר עם גוואטמלי ומדבר בספרדית בלבד.

6. מה קרה ויקרה עם לילה?

בפרק השישי לילה, שעד כה היתה מושא אהבתו של מארק וביתו של הארכאולוג המצרי שנרצח, הפכה בפרק השישי לאווטאר של תאורת ולגיבורת העל המצרית הראשונה, סקארלט סקארב (אגב, בתרגום לעברית זה "חרפושית השני", אז עדיף שלא יתורגם שמה). אבל סיום הפרק עוסק רק בגורלם של מארק/סטיבן/ג'ק, וזה של הארוו. על לילה, לעומת זאת, אפילו לא נרמז מה קרה  – היא לא חזרה עם מארק לדירתו המצ'וקמקת של סטיבן, היא הופיע שוב במשרדו של דוקטור הארוו ואפילו אין לנו מושג אם שמרה על התחפושת המגניבה שלה, כי כמו שטרחה להדגיש, היא היתה מוכנה להיות האווטאר של תאורת רק באופן זמני.

7. האם תהיה עונה שניה?

את השאלה הזו אנשי מארוול השאירו פתוחה באופן די מכוון, ונראה שלא דחוף להם לענות עליה בהקדם. ראשית הסדרה הוזמנה כסדרה מוגבלת, כלומר עונה אחת בלבד בדומה ל-"וונדהוויז'ן", אבל השאירה מספיק קצוות פתוחים כדי להמשיך, והשאלות שברשימה הזו הן רק חלק ממה שעוד נשאר לחקור על מון נייט. בכל אופן, למרות שהחוזה של אוסקר אייזיק נגמר אחרי העונה הבודדת הזו, הוא כבר הביע נכונות להמשיך עם הסדרה והדמות לעתיד, ולמרות שלא מדובר בסדרה המצליחה ביותר בראן הנוכחי של מארוול, החיבה לדמות החדשה לא מובנת מאליו ועשויה להמשיך לעוד עונה, או לעוד חלקים ביקום של מארוול. מה שמעלה את השאלה הבאה:

8. איך זה יתחבר ל-MCU?

שאלת מיליון הדולר. בעצם, בטח כמה מיליונים. כי חלק מהקסם של מארוול נמצא ביקום המשולב שלהם, זה שמאחד מדיומים שונים ליצירת שמיכת תלאים סיפורית מרהיבה. מכיוון שבשלב הזה לא ברור אפילו אם מון נייט ימשיך לעוד עונה, קשה לנחש איך ואם בכלל הוא ישתלב בשאר המותגים של מארוול, אבל ראוי לציין שלאורך כל העונה היו ספקולציות שבמהלך סיום הסדרה, ובאופן ספציפי בסצינת הפוסט-קרדיט, הולך להופיע לראשונה נבל הסרט הבא של מארוול, "תור: אהבה ורעם". הנבל המדובר, שמגולם על ידיד כריסטיאן בייל, הוא גור שוחט האלים, שעצם שמו אמור לרמוז על הסיבה שאנשים חשבו שיצוץ במון נייט, עם זאת ההפתעה היחידה שקיבלנו בסיום היתה ג'ק לנגסלי. כך או כך, בין אם מארק ספקטור יפגוש את חברי האוונג'רס, מעניין יהיה לראות לאן יקחו אותו מכאן.