שבוע האופנה בחולון יוציא אתכם מתל אביב

שבוע האופנה של חולון מצליח שנה אחר שנה לגרור את התעשייה אל הפריפריה. השנה הוא יתנהל עם רשימת אורחים בינלאומיים רזה במיוחד ויכלול תערוכה שווה של המעצבת האוונגרדית איריס ואן הרפן

בגדים תלת מימדים בעיצוב איריס ואן הרפן. צילום: Getty Images
בגדים תלת מימדים בעיצוב איריס ואן הרפן. צילום: Getty Images
6 בנובמבר 2014

לאירוע המתרחש בפריפריה, בעיקר בתחום האופנה – דרוש מומנטום מיוחד כדי שיהפוך למגדיר סצנה ויעודד את התעשייה “להגר" אליו זמנית מתל אביב. כזה הוא שבוע האופנה של חולון, שבגיבוי מוזיאון העיצוב המקומי הצליח לבסס עצמו תוך ארבע שנים בלבד ככנס מקצועי וכאירוע גאלה מרכזי. אם בראשיתו גררה הכותרת שלו הרמת גבה, היום איש לא מתייחס אליה בציניות.

בניגוד לאירועים קודמים – שבהם רשימת האורחים מחו"ל כללה כוכב אחד לפחות – השנה, קבוצת האורחים היא צנועה יותר ומורכבת מאנשי “אחורי הקלעים" של התעשייה הבינלאומית. נעדרים ממנה כוכבים בינלאומיים בסדר הגודל של אורחים משנים קודמות, אשר מילאו את אולם ההרצאות עד אפס מקום דוגמת המעצבים זאק פוזן, דמיר דומה וסטפן ג'ונס, אושיות אופנה כשאלה מונרוק ואנשי תקשורת בולטים כאימרן אמד מאתר האופנה BOF.

אף שהדבר לא נאמר רשמית – נראה שהרשימה הדלה בכוכבים נובעת ממבצע צוק איתן, שגרר תגובות חמורות מן הצפוי של אנשי תרבות ועיצוב ברחבי אירופה. רבים מהם חתמו על עצומות כמו זו שיזם המוזיקאי והאמן הוויזואלי בראיין אינו, אשר קוראת להימנע מכל השתתפות באירוע הממומן על ידי גופים ישראליים ממשלתיים.

בכל זאת נענו להזמנות דמיאן ויטמור, מנכ"ל קשרי החוץ של מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון במשך כעשור וייעץ לבתי אופנה מובילים כמו פראדה; יזם האופנה הפריזאי מייקל חדידה; יוג'ין רבקין – מייסד ועורך המגזין “סטיילגייסט" הניו יורקי. הם עשויים ליצור תוכן מעניין בפסטיבל, דווקא בגלל היעדר ציפיות שמעוררים פרסונה מוכרת או פרויקט גדול וראוותני.

על אבק הכוכבים הבינלאומי אמונה בלעדית מעצבת הקוטור האוונגרדית איריס ואן הרפן. השתתפותה באירוע בוטלה, אך עבודותיה יעמדו במרכזה של תערוכת המוזיאון החדשה שתיפתח בערב הגאלה.

המעצבת ההולנדית הצעירה נחשבת לפורצת דרך בינלאומית, בעיקר באופן שבו היא משלבת טכנולוגיה מתקדמת עם מלאכת יד ליצירת אופנה עילית. בעבודותיה המרשימות נמנות שמלת השלד שנוצרה בהדפסה תלת ממדית (כמו רבות מעבודותיה של ואן הרפן), מערכת לבוש שהורכבה תוך המרה של נוזלים לקריסטלים מוצקים וצלליות אורגניות מרהיבות שפוסלו בסיליקון, עץ ומתכות שונות.

נוסף לימי העיון יתקיים השנה האירוע MUSE – השראה באופנה העכשווית. חברי צוות המוזיאון מקווים שאירוע זה יעניק השראה לאנשי התעשייה ולסטודנטים שישתתפו בו, ויקרב את המתעניינים בענף לתהליכים ולעולם הפנימי המורכב שמסתתרים מאחורי הבגדים שכולנו לובשים או חולמים עליהם.