שבוע האופנה של תל אביב 2014: סיכום היום האחרון

שבוע האופנה של גינדי נחתם אמש לאחר שלושה ימים עמוסים ואירוע גאלה נוצץ אחד. העיתונאים, הפאשניסטות והכוכבים התפזרו הביתה, ולנו לא נותר אלא לפנטז על פריטים של משכית, רימה רומנו ובוגרי שנקר. סיכום היום השלישי והאחרון לאירוע הלוהט של השנה

מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן
מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן

ירון מינקובסקי

התצוגה הראשונה של הבוקר הייתה זו של ירון מינקובסקי שהראה לצופים מהי קפדנות והשוויץ ביכולות טכניות מופלאות. תפירה ידנית של אלפי פיסות בד עגולות לשמלות בסיס שקופות מטול, כשבמרכז כל עלה משי הוצב קריסטל קטנטן שמחבר בין החלקים היא רק דוגמא אחת. למרות היכולות המרהיבות בפן הטכני נראה שהחזון העיצובי נעדר מהתצוגה: פיתוחי הטקסטיל המקסימים לא חידשו או ריגשו את הצופים שמכירים טכניקות קוטור עתיקות והתצוגה לא הציגה קולקציה עם סיפור מקשר או אמירה עיצובית אישית של המעצב. אולי להבא יצליח למצוא את הדרך לשלב בין השראה לבין היצירה על מנת לחבר את כל הדגמים לקולקציה אחידה אחת.

מתוך התצוגה של ירון מינקובסקי בשבוע האופנה גינדי 2014
מתוך התצוגה של ירון מינקובסקי בשבוע האופנה גינדי 2014

רונן פארצ'ה

לצלילי שיר הנושא של משחקי הכס יצאו דוגמניות למסלול התצוגה עם מעט איפור ותסרוקת מתוחה לאחור כאילו בדרכן לקרב, אך נראה שהיה להן סדק בשריון. מעצב בגדי הערב רונן פארצ'ה הציג את קולקציית הערב השנייה באותו הבוקר ולכאורה כל סממני העושר והפאר עלו איתו למסלול. צווארוני פרווה, חגורות מותן רחבות מעור, שילובי תחרה וגם קריסטלים רקומים, אבל מאחר ומשי הוא לא בד סלחני התוצאה הסופית לקתה בחסר. למרות התחלה מבטיחה לתצוגה עם מספר לוקים של מכנסיים צמודים ומעילים בעלי צווארונים רחבים לא הייתה התרוממות אלא להיפך, שמלות סאטן משי הבנויות על מחוכים עם הרבה קווי חיתוך ישבו בחוסר דיוק על הדוגמניות וחשפו קפלים לא מחמיאים, קמטים ותפירה מעט רשלנית.

UPCOMING DESIGNERS

בחסות אתר המכירות האינטרנטי ADIKA נערכה תצוגת המעצבים המבטיחים. לצד ותיקים יותר בעלי סטודיו פעיל כמו האחיות למותג SISTER M או המעצב יואב ריש, גילינו כישרונות חדשים כמו נסטיה ליסנסקי ולירון יצחקוב שמעצבת לחברת TWENTY FOUR SEVEN וזכתה בפרס בלונדון על פיתוחי הטקסטיל בקולקציה שהציגה. הפריטים המפתיעים ביותר היו שייכים למעצבת שני צימרמן שהדגימה סינרגיה מושלמת בין טרנדיות לחדשנות עם קולקציה קיצית, צבעונית ומלאת גרוב. מבין עשרת המעצבים הצעירים זכתה רימה רומנו בפרס הגדול בזכות פריטים שקטים יחסית בהשראות דרמטיות עם הרבה רוכסנים וצביעות גסות לצד שמלות מעט יותר מחויטות באווירה יפנית.  הפרס הוא למעשה מלגה על סך 15,000 ₪ והיכולת למכור את הקולקציה באתר המצליח, נותן החסות.

מתוך התצוגה של Upcoming Designers בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן ומעוז דהאן
מתוך התצוגה של Upcoming Designers בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן ומעוז דהאן

בוטיק אמור

אחד הבוטיקים הותיקים בכיכר המדינה שחגג 20 שנים להיווסדו בתצוגה של הדגמים שימכרו בחנות בקיץ הקרוב הפגין יכולות קניינות משובחות. לצד הפריטים, שיובאו לצורך מכירה בבוטיק ממעצבי על כמו רוברטו קוואלי ואיזבל מארה נשלחו במיוחד לתצוגה דגמים של דולצ'ה וגבאנה ואמיליו פוצ'י  שהשלימו את הקולקציה היוקרתית. בוטיק אמור מייצגים באופן בלעדי למעלה מ-40 מותגי יוקרה וביניהם מיסוני שהציגו אף הם השבוע בתצוגת הפתיחה של אירועי שבוע האופנה ולמרות החשש שהמותגים הזרים יעפילו על יכולת הייצור המקומי נראה שהשנה הישראלים הוכיחו את מקומם בזירת האופנה העולמית.

שנקר

בכל יוני מציגים בשנקר את קולקציות הבוגרים בתצוגת הגמר השנתית אבל רובנו לא זוכים לראות מה הסטודנטים יצרו בדרך. בתצוגה של שנקר בשבוע האופנה הראו לנו במכוון מכלול שונה מהקונספטואליות השולטת בקולקציות סיום של סטודנטים ודווקא התמקדו בבגדים לבישים שמייצגים את הרחוב התל אביבי, או לפחות את איך שהמוחות היצירתיים של הסטודנטים היו רוצים לראות אותו. בזכות עריכה מדויקת זכינו לצפות באחת התצוגות המרתקות בשבוע ואף לחמוד בלא מעט פריטים מהמסלול. האחידות שבין הדגמים השונים נעשתה בעזרת סטיילינג צעיר ומעט מחוספס בניצוחו של הסטייליסט אביב אברמוב שבחר לכסות את ראשי הדוגמנים והדוגמניות בכובעי ים של ספידו ולאחד את נעלי הגברים והנשים עם מגפי דר' מרטינס.

מתוך התצוגה של שנקר בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן
מתוך התצוגה של שנקר בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן

גדעון וקארן אוברזון

המפעל המשפחתי הוותיק שלמעשה כולל שני מותגים תחת קורת גג אחת פתח את התצוגה עם מופע מחול, בדומה לתצוגה אשתקד, אך למרות כשרון הרקדנים לא השתווה למופע המרהיב של השנה שעברה בו נשטפה רקדנית בזרם של חול שנפל מהשמיים. הדגמים שהוצגו על המסלול, שלשמחת הקהל כללו גם הרבה בגדי ים, הראו צד צעיר וצבעוני לבית האופנה שדווקא מזוהה עם קהל בוגר ביותר. צבעוניות תוססת של לבן, אדום, צהוב וירוק שולבה עם הדפסים של האמן ערן שקין במחווה לפיקאסו ולצד הגזרות הקלאסיות והקונסטרוקטיביות שאוברזון כה מיומן בהן יצרו מספר אאוטפיטים שכל פאשניסטה תתגאה להתהדר בהם.

מתוך התצוגה של אוברזון בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: רפי דלויה
מתוך התצוגה של אוברזון בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: רפי דלויה

משכית

אין ספק שהרגע המרגש ביותר בשבוע האופנה היה כשקהל של למעלה מאלף חובבי אופנה עמד על רגליו והריע לרות דיין שחגגה יום הולדת 97 בערב שבו הוצגה לראשונה על המסלול קולקציית ההומאז' לבית האופנה שלה שנסגר בשנות ה-90 אחרי 40 שנות פעילות. חלקה הראשון של התצוגה כלל אירוע התרמה למען מחלקת הפגייה בבית החולים שיבא ועל המסלול עלו נשים כמו ליהיא לפיד ואורנה דץ בפריטי וינטאג' של המותג. בחלקה השני הוצגה הקולקציה החדשה שיצרה המעצבת שרון טל. לאחר מחקר בן שנתיים נולדה קולקציית מחווה לפועלו של בית האופנה כשעל כל תווית חתומה בכתב ידה רות דיין. חידושים לפריטים נצחיים כמו מעיל המדבר המפורסם, שמלת הטוגה ורקמות תימניות שולבו עם דגמים חדשים שכללו הדפסים על משי, גלביות רקומות ומבחר שמלות כלה מרשימות בפשטותן. ניתן רק לצפות בשקיקה לקולקציה הבאה שכבר לא תוגדר כמחווה אלא כקולקציה עצמאית של בית האופנה החדש ישן.

מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן
מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי 2014. צילום: אבי ולדמן