בביה"ס שבח מופת נלחמים על השם המקורי לאחר העתקתו לנווה עופר

הורי ותלמידי תיכון שבח מופת כבר הסכינו עם המעבר הכפוי של בית הספר לשכונת נווה עופר. כעת נותר להם להיאבק על הדבר החשוב באמת: השמירה על המוסד תחת שמו המקורי

הורי ותלמידי בית הספר "שבח מופת" בהפגנה על שמם (צילום: שלומי יוסף)
הורי ותלמידי בית הספר "שבח מופת" בהפגנה על שמם (צילום: שלומי יוסף)
30 בינואר 2019

כבר כמעט 70 שנה שבית הספר התיכון "שבח מופת" שוכן במקומו הנוכחי, ברחוב המסגר 7. מבחינה ראשונית של ההיסטוריה שלו ניכר שלא מדובר בבית ספר רגיל בנוף. במשך השנים הוא עבר שינויים דרסטיים, התמודד עם טרגדיית הפיגוע בדולפינריום ומשך אליו תלמידים מכל הארץ. תחילה נקרא בית הספר "שבח" בלבד, על שם טייס בריטי שהיה דודו של אחד מהמייסדים. בשנות ה־90 התווספה המילה "מופת" כדי להדגיש את השאיפה למצוינות. בשנות ה־90 משך אליו בית הספר בעיקר עולים חדשים מברית המועצות וכונה "רוסיה הקטנה". היום לומדים שם תלמידים מכל האוכלוסיות.

>> תיקים למזרון יוגה עם פרצופיהם של חולדאי, הראל וזמיר? יש דבר כזה

החל מ־2016 ההורים, התלמידים והמורים נעים ממאבק למאבק. בקיץ של אותה שנה החליט חולדאי לסגור את שבח מופת ולהפוך את המבנה לבית ספר לילדי מבקשי המקלט. אחרי רעש גדול שעשינו ניתנה ארכה ובסופה סוכם שבית הספר יעבור למקום חדש", מספר נחום דונציה, אב לתלמיד בכיתה ט' בבית הספר. "אנחנו מאוד לא מאושרים מהמהלך הזה, אבל בעניין הזה אין כבר מה לעשות".

בית הספר צפוי לעבור החל משנת הלימודים הבאה למבנה חדשה בשכונת נווה עופר. "בית הספר יהיה מוכן ככל הנראה בעוד כמה חודשים וכולנו אמורים לנדוד לשם. כאמור, השלמנו עם המעבר, אבל יש דבר אחד שאנחנו לא מוכנים לוותר עליו – שם בית הספר", אומר דונציה. "העירייה פשוט החליטה והולכת איתנו ראש בראש ואין לזה שום הסבר. למה מפריע לעירייה שלבית הספר ימשיכו לקרוא ככה? זה מותג, זה מודל חינוכי שמשמש כמודל לחיקוי והשם נושא איתו היסטוריה". ההיסטוריה אינה כוללת רק מצוינות והישגים. בפיגוע במועדון הדולפינריום ב־2001 שבו נרצחו 21 ישראלים, שבעה מתוכם היו תלמידי בית הספר. "כשמעבירים את בית הספר, צריך להעביר גם את האנדרטה שהוקמה לזכרם. אני לא מבין איך אפשר שלא להמשיך לקרוא לבית הספר ככה".

הורי ותלמידי בית הספר "שבח מופת" בהפגנה על שמם (צילום: שלומי יוסף)
הורי ותלמידי בית הספר "שבח מופת" בהפגנה על שמם (צילום: שלומי יוסף)
הורי ותלמידי בית הספר "שבח מופת" בהפגנה על שמם (צילום: שלומי יוסף)
הורי ותלמידי בית הספר "שבח מופת" בהפגנה על שמם (צילום: שלומי יוסף)

בתו בת ה־16 של יושב ראש ועד ההורים, עמיקם בן יתח, גרה בכלל בפתח תקווה אבל קמה כל בוקר בחמש וחצי ועולה על אוטובוס לכיוון העיר. "הילדה שלי הייתה בת 12 ומצאה את בית הספר לבד, באינטרנט. כמה ילדים כאלה אנחנו מכירים? בית הספר הזה הוא לא 'עוד אחד'". לפי בן יתח הוצב תחילה באתר בניית בית הספר החדש שלט שנשא את השם שבח מופת. "כשביקשתי לקבל את ההחלטה להשאיר את השם על כנו במסמך כתוב, התברר פתאום שההחלטה שונתה והוצב שלט אחר עם השם 'נווה עופר'". לפי בן יתח לא הייתה העירייה סגורה על עצמה בעניין. "כל יום אפשר לקבל מעיריית תל אביב־יפו תשובה אחרת לגמרי. בהתחלה נאמר לנו שאין בעיה להמשיך עם השם ויום לאחר מכן ההחלטה השתנתה".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "מעונו החדש של בית הספר אינו ממוקם ברחוב שבח ואין שום חבירה עם עמותת מופת כפי שהיה בעבר. משכך השם שבח מופת אינו נכון לבית הספר במתכונתו העתידית. בניגוד לנטען, הדבר נעשה גם בהתאם להסכם עם רשת עמל ועם משרד החינוך, שבמסגרתו בית הספר הופך להיות בית ספר עירוני משותף, בעל אזור רישום מסודר מטעם העירייה, כך שינותבו אליו תלמידים מבתי הספר העירוניים בשכונות הסמוכות לבית הספר. אנו סמוכים ובטוחים כי בית הספר החדש בנווה עופר ימשיך להוות מודל למצוינות, יזמות וחדשנות, בהובלה מקצועית ובטוחה של מנהל בית הספר וצוות המורות והמורים".