שוברים את השוק: חניון המריבה שהסעיר את סוחרי שוק הכרמל

לפני כשבועיים התעוררו הסוחרים בשוק הכרמל לניידות ולשוטרים שחסמו וגידרו את החניון הצמוד. הקונים התרחקו והסוחרים התרעמו ופרצו את הגדר. רק לאחר מכן, נפתח החניון מחדש. אז מה בכלל קרה שם?

שוק הכרמל. צילום: מרב סריג
שוק הכרמל. צילום: מרב סריג
11 בנובמבר 2015

לפני כשבועיים וחצי, ללא כל התרעה ובלי שידעו למה, גילו הסוחרים ששוטרים ומאבטחים חוסמים את החניון הסמוך לשוק הכרמל. בשבועיים שחלפו הסוחרים מדווחים על ירידה דרמטית במספר המבקרים.

החניון נמצא בבעלותם של רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב. רשות מקרקעי ישראל היא שהחליטה, לדברי הסוחרים, לחסום, לגדר ולשלט את החניון. "אנשי הרשות הגיעו וסגרו את החניון בלי שום התרעה מוקדמת", מספר רפי מזרחי, יו"ר ועד הסוחרים בשוק. "הם חסמו את המקום בליווי ניידות יס"מ כאילו אנחנו נמצאים במזרח ירושלים. במשך שעות הם מנעו מאנשים להתקרב. מדובר בחניון המרכזי של השוק עם 700 מקומות חניה. איפה הלקוחות שלנו יחנו עכשיו?".

החניון נמצא מצפון למסוף כרמלית וסמוך לרחוב הכובשים, והוא משרת מדי שבוע אלפי לקוחות. "70 אחוז מהלקוחות שלי פשוט נעלמו מאז שסגרו את החניון", אומר בעל דוכן הזיתים נשאת חוסיין, היו"ר הקודם של ועד הסוחרים. "לקחו מאיתנו את אחת התשתיות הבסיסיות שלנו. אנחנו לא יכולים לעמוד ולחכות שהבעיות ייפתרו מעצמן, אנחנו יוצאים להילחם על הפרנסה שלנו".

פרצו את הגדר

בסוף השבוע האחרון פרצו אלמונים את הגדר אשר חסמה את הכניסה לחניון והשחיתו את השילוט האוסר על החניה במקום.
"מדובר בעבריינות לכל דבר", אומר חוסיין, "המאבק הזה הוא מאבק חשוב, אבל אסור שהוא יהיה מאבק אלים. בסופו של דבר המטרה של כולנו היא להבטיח את הפרנסה ולקדם שיח והבנה עם הרשויות והבהרנו את זה בפגישה שערכנו בעירייה עם עוזריו של ראש העיר חולדאי". המגעים בין ועד הסוחרים לעירייה הניבו פירות במהירות, החל מיום ראשון האחרון, העירייה החלה להפעיל במקום חניון ציבורי בניהול חברת אחוזות החוף. "העירייה לקחת את עצמה בידיים והבינה שהיא לא יכולה להפקיר את השוק ואת הסוחרים", אומר מזרחי. "כעת כשהחניון נפתח מחדש, הקונים מוזמנים לחזור ולבקר בנוחות. אני רק לא מבין למה היינו צריכים לעבור את כל התקרית המיותרת הזאת, למה מראש לא דאגו לעניין הזה? מי יפצה אותנו על השבועיים האלה שבהם הייתה לנו ירידה כל כך גדולה בלקוחות? את הפגיעה בכיס שלנו נצטרך לספוג בעצמנו".

שוק הכרמל בימים טובים יותר. צילום: Shutterstock
שוק הכרמל בימים טובים יותר. צילום: Shutterstock

כובשים את המגרש

מעיריית תל אביב־יפו נמסרו הדברים הבאים: "החניון נסגר על ידי רשות מקרקעי ישראל לאחר סיום התקשרות עם המפעיל. העירייה פעלה להגיע להבנות עם הרשות לצורך פתיחתו מחדש, ואכן השבוע הביאה לפתיחתו מחדש של החניון באמצעות חברת אחוזות החוף". עוד הוסיפה העירייה בתגובתה: "בכוונת עיריית תל אביב־יפו להשקיע משאבים רבים בשיפוץ שוק הכרמל לטובת מבקרי השוק וסוחריה. תוכנית השיפוץ כוללת גם התייחסות להיבטים תנועתיים, כפי שמוגדר בתב"ע, ונמצאת כעת בשלבי עבודה. זאת בשיתוף ותיאום עם הסוחרים. כאשר תוצג התוכנית לוועדה המקומית, ייקבעו לוחות הזמנים לפרויקט".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "המגרש המשמש כיום חניון מיועד למגורים ולמבני ציבור.

הבעלות בקרקע משותפת, חלקה של הרשות וחלקה של עיריית תל אביב־יפו. לאחרונה הסתיימה ההרשאה שנתנה הרשות ליזם לנהל במקום חניון. בכוונתנו להגיע לסיכום עם עיריית תל אביב־יפו על הפעלת החניון באופן זמני עד לסיום הליכי השיווק של המגרש המיועד למגורים. מדיניות הרשות היא להגדיל את היצע יחידות הדיור באזורי הביקוש, והיא אינה מקבלת את עמדת הוועד שלפיה יש להותיר את המגרש כחניון".