בכרמל תומכים בשיפוץ, אך חוששים: "שלא נהפוך לעוד שרונה"

פעם זה היה גן עדן של תפרנים. שוק הכרמל (צילום: shutterstock)
פעם זה היה גן עדן של תפרנים. שוק הכרמל (צילום: shutterstock)

רוב האנשים מהשוק עמם דיברנו בירכו את התכנית המי יודע כמה לשיפוץ, בשלב זה - רק בחלקו הדרומי-מערבי. בוועד הסוחרים טוענים שלא ערבו אותם מספיק, בעלי מסעדות דווקא אומרים שכן

5 בינואר 2022

ראש העיר רון חולדאי הודיע אתמול בחגיגיות על התוכנית לשדרוג ושיפוץ חלקו המערבי של שוק הכרמל. מדובר בפעם המי יודע כמה שהעירייה מנסה להוציא לדרך פרויקט שכזה, כשרק מ-2009 הופקדו לא פחות משלש תוכניות שונות לשיקומו – כולם נגנזו. פנינו לוועד הסוחרים של השוק ולבעלי עסקים לשמוע מהם מה דעתם על התוכנית החדשה.

שוק הכרמל המחודש (הדמיה מתוך עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)
שוק הכרמל המחודש (הדמיה מתוך עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)

"אין שום הסכמה קונקרטית אתנו לגבי השיפוץ", מסר לנו שמעון פדלון, מוועד השוק, שהוא בעל חנות מאפים. "הנציגות המשפטית של הוועד עדיין מחכה למסמכים מהעירייה שעדיין לא הגיעו". לדבריו, "העירייה לוקחת את האדמות מסביב, אבל לא נתנו לנו קניינות או פתרונות. אתמול התכנסה ועדה ואפילו לא הזמינו את הנציגים שלנו".

למען האמת, אם צוללים לתכנית החדשה רואים כי עורק התנועה המרכזי בשוק, רחוב הכרמל, יישאר בשלב זה ללא שינוי. העבודות יתמקדו באזור הדרומי-מערבי של השוק, אלא שעולה השאלה – כיצד יראו השלבים הבאים בפרויקט השיפוץ? החשש העיקרי מצד אנשי השוק ומבקריו הוא מתחם מלאכותי משהו, דומה לשרונה או למתחם התחנה או רחמנא ליצלן, למרכז שוסטר.

השף יהונתן בורוביץ. צילום: יח"צ
השף יהונתן בורוביץ. צילום: יח"צ

שף יונתן בורוביץ', שמסעדתו M25 נמצאת בסביבה שבה מתוכנן השיפוץ, מברך על המהלך. ״השוק הזה לא עומד בסטנדרט של שווקים בעולם כבר מזמן. תל אביב הפכה לעיר בינלאומית והשוק נותר מאחור", הוא אומר, "ברור שיש קשיים, עכשיו חסמו לנו חצי מהישיבה בחוץ אבל כמו שאומרים – 'קשה עכשיו הקלה אחר כך'".

בורוביץ' דווקא מספר שבעירייה הקשיבו לוועד הסוחרים בשוק. "כל השינויים תואמו, והורגש שבעירייה מקשיבים לנו. אנחנו לא רוצים שיהיה פה עוד שרונה או שוק הנמל, והחשיבות לשמור על המרקם הייחודי של השוק ברורה, לכן העירייה והוועד בדיון מתמיד".

גם עידן פיינבורג מפיתה פנדה תומך עקרונית בשדרוג השוק. "אני בעד שינויים ודברים חדשים בגדול", הוא מוסר לנו, "מקווה שיתמקדו בתשתיות ויעשו זאת בצורה חכמה מבלי לפגוע בעבדה. אם יעשו את זה חכם זה מהלך מבורך. בסוף, השוק מציע אוכל עילי והתפאורה באמת לא מתאימה וחבל. לא צריך להיות פה שרונה או מתחם התחנה, אבל אין ספק שאין ולו במעט הלימה בין הנראות לאיכות האוכל".