אימפריה: ביקרנו בשוק החדש של גרקו שנפתח במקום מסעדת גרינברג

גרקו שוק אוכל יווני (צילום אנטולי מיכאלו)
גרקו שוק אוכל יווני (צילום אנטולי מיכאלו)

צביקי עשת מבסס באופן לא רשמי את מעמד הרשת שלו כנציגת יוון בישראל עם מקום נוסף שהוא שילוב של מעדנייה, אוזריה ועוד. וזה לא הכל: בקרוב גרקו צפוי לרדת לאילת. יש לנו גם המלצות ל-5 דברים שכדאי לכם לקנות שם

אחת לכמה זמן לצביקי עשת משעמם. היזם שכבר פתח וסגר מסעדת טקס־מקס ומסעדה־מעדנייה אסיאתית החליט להתרכז במה שהוא יודע לעשות הכי טוב – להביא את יוון לארץ. על יסודות גרינברג ז"ל נפתח כעת השוק היווני של גרקו, אוסף דליקטסים ואקססוריז ממדינת האיים.

מייד אין אתונה. גרקו אוזריה (צילום אנטולי מיכאלו)
מייד אין אתונה. גרקו אוזריה (צילום אנטולי מיכאלו)

שוק האוכל היווני בנוי במתכונת המקיפה שמאפיינת את עסקיו של עשת – מסעדה, בית קפה ובייקרי, מעדניית אוכל מוכן, כלים, חפצי נוי, תבלינים, אלכוהול וליין אופנה מקורי בכחול־לבן בשיתוף עם המעצב יוסי קצב, לכל חופשה שלא תבוא. העושר בחלל המשופץ תוקף את כל החושים. מוזיקה יוונית מתנגנת ברקע, צנצנות, פחיות וקופסאות נערמות על מדפים בערבוביה אסתטית וניחוחות מאפים מזכירים נשכחות.

"גרקו התחילה לפני עשר שנים כפנטזיה שלי על מסעדה יוונית", הוא מסביר. "גרקו המקורית היא טברנה, מקום משפחתי שמגיש תבשילים ואוכל ביתי. בגרקו ביץ' הבאנו את העולם היווני עד לקצה – בר, מעדניה, גלידריה וסופלאקי. המקום החדש יהיה מעודן יותר, אוזריה שבאים אליה לשבת בשקט, לשתות ולאכול משהו קטן ולשמוע מוזיקה, סוג של חמארה קטנה. לקחנו על עצמנו להיות שגרירים של התרבות היוונית כולה".

פתיחת שולחן בגרקו אוזריה (צילום אנטולי מיכאלו)
פתיחת שולחן בגרקו אוזריה (צילום אנטולי מיכאלו)

הניסיון להביא את יוון האותנטית מרשים. עשת מצביע על כיסאות קש כמו בטברנות באיים, מפות נייר שמיוצרות במפעל משפחתי בן מאות שנים ומכונת לטחינת קפה מהשוק בסלוניקי. כולם משקפים התעמקות מעוררת הערכה בקולינריה ובתרבות היוונית. סלטים, מאפים קפואים, גלידות ושאר מוצרים שנמכרים במעדניה מגיעים ממטבח מרכזי שהוקם לפני חודשים ספורים בכפר סבא. "אנחנו מייצרים חמישה טון צזיקי ו־2,000 מגשי מוסקה בשבוע, לפי המתכון של אותה סבתא שאליאב (גולדברג, שף הקבוצה – ש.ב.ד.) ואני נסענו ללמוד ממנה לפני יותר מעשור. לצד R2M אנחנו היחידים שיודעים לתת מסות אוכל מדויקות ומבושלות נכון".

גרקו שוק אוכל יווני (צילום אנטולי מיכאלו)
גרקו שוק אוכל יווני (צילום אנטולי מיכאלו)

לפני שניגש לרשימת קניות מומלצת, כדאי לשים לב למספר דברים מעניינים באוזריה. למשל קפה יווני מבושל בשיטה מסורתית על גבי חול לוהט, מאפים מלוחים ומתוקים, בייגלעך עם שומשום (קולורי) ומאפה בוגאצה בבייקרי, ולוקומדס – הגרסה היוונית לסופגניות ברוטב שוקולד או דבש בטיגון במקום.

תפריט חדש שיצר גולדנברג מציע מנות יווניות מודרניות שאינן חלק מהתפריט הנוכחי של מסעדות גרקו, לחלוקה ואכילה משותפת. לדוגמה: מולים קלויים ברוטב כורכום ויין לבן עם פלפלים קלויים; קישואים ועלי חורטה בשמן זית, חומץ יין לבן וזיתים; פילה קוד מטוגן עם סקורדליה; וכריך בשר יווני בפיתה קלויה ממולאת בריסקט מעושן, סקורדליה ופלפל חריף מוחמץ, טייק אוף על כריך קורנדביף שהיה מנת דגל בגרינברג.

מחירי המנות כ־50 ש"ח בממוצע, כך שלחלוטין לא מתבקשת השוואה למה ששילמתם בקיץ האחרון. וטיפ אחרון לנוסעים לאילת: בעוד כשבועיים ייפתח בטיילת רויאל ביץ' מתחם גרקו בשיתוף עם רשת ישרוטל. החוף יהפוך להיות חוף ים יווני עם 600 מקומות ישיבה, קוקטיילים ומזאטים ודוכן סופלאקי וגירוס לטייק אוויי. גם בתל אביב חוף הים הופך להיות חלק מגרקו ביץ' ו"אפשר יהיה לאכול גירוס עם הרגליים במים". ומי שלא ניסה מפסיד.

מעדניה, בייקרי ודלי. גרקו (צילום אנטולי מיכאלו)
מעדניה, בייקרי ודלי. גרקו (צילום אנטולי מיכאלו)

וכעת להמלצות:

  1. חומץ אורגנו פרא – אורי עשת, הבן של שעבד במסעדת נומה, משרה בחומץ אורגנו בר שמלוקט ביוון. התוצאה עדינה וארומטית ומשדרגת כל סלט (32-68 ש"ח).
  2. קוקטייל נגרוני יווני עשבוני ונותן בראש. להמתין ליום חם במיוחד, להוסיף קוביית קרח, לשתות במרפסת ולחלום על סנטוריני (54/98 ש"ח).
  3. זיתי טאסוס יבשים בוואקום (25 ש"ח) וצנצנות זיתים ממולאים בצ'ילי ירוק ואדום, לימון, גמבה ועוד (48 ש"ח). הולכים מצוין עם נגרוני הנ"ל וכל אלכוהול יווני שנמכר במקום, מבירה מיתוס ועד צ'יפורו.
  4. ממרח סקורדליה משום, שקדים ושמן זית (24/48 ש"ח) למריחה על דאקוס (טוסט יווני) או חלת שמש מתוצרת בית.
  5. כתר יווני מוזהב כי תכף פורים ועוד לא התארגנתם על תחפושת (44 ש"ח).

אורי צבי גרינברג 25, תל אביב, 03-6703626, ראשון-חמישי 11:00 – חצות, שישי-שבת 10:00 – חצות