השנה היא 2018 וגברים עדיין משדלים לזנות נשים במרחב הציבורי

התופעה שבמסגרתה מציעים גברים לנשים במרחב הציבורי לספק להם שירותי מין עבור תשלום אינה חדשה. אבל, העובדה שהיא עדיין קורית מטרידה לא פחות: מתי ואיך זה ייפסק?

נשים ממשיכות להעיד שלא פעם ולא פעמיים ניגש אליהן גבר ברחוב  והציע להן כסף תמורת שירותי מין מצידן (צילום: shutterstock)
נשים ממשיכות להעיד שלא פעם ולא פעמיים ניגש אליהן גבר ברחוב והציע להן כסף תמורת שירותי מין מצידן (צילום: shutterstock)
26 ביולי 2018

אפשר היה לצפות שבשנת 2018 כבר לא ניתקל בתופעות כאלה ברחוב, שלפחות למרחב הציבורי תחלחל האווירה הנוכחית. אבל נשים ממשיכות להעיד שלא פעם ולא פעמיים ניגש אליהן גבר ברחוב והציע להן כסף תמורת שירותי מין מצידן. זה לא דבר חדש, אבל המימדים של התופעה והעובדה שלא נמצא לכך מענה מחייבת להעלות את הסוגייה למודעות. "ירדתי מהאוטובוס בצהריים ברחוב דיזנגוף כאשר ניגש אלי גבר ושאל אם הוא יכול לדבר איתי לכמה דקות", מספרת ליהי רום (21), מצפון תל אביב.

"הוא אמר לי שהוא מקנדה, ומתגורר בנתניה עם משפחתו ובת זוגו ונסע לתל אביב לטייל. חשבתי שאהיה נחמדה ומסבירת פנים אבל לא יצאתי מגדרי. המשכתי ללכת לאורך הרחוב כשהוא הולך אחרי וזורק משפטים לאוויר שאני עונה עליהם בקצרה. אחרי מספר דקות הוא מלמל 'את רוצה ליהנות איתי?'. לא שמעתי מה היה ההמשך ושאלתי אותו 'מה?', אז הוא אמר שהרבה בנות לא מבינות את השאלה. אמרתי לו שלא הבנתי מה הוא אמר והוא חזר בקול ברור 'רוצה ליהנות איתי הלילה עבור 600 שקלים?'. נבהלתי, עשיתי לא עם הראש והוא נעצר במקום כשהבין שאני לא מעוניינת".

עצרת לזכר ג'סיקה, אישה בת 30 שהועסקה בזנות והתאבדה (צילום: דנה אלמגור)
עצרת לזכר ג'סיקה, אישה בת 30 שהועסקה בזנות והתאבדה (צילום: דנה אלמגור)

זה לא מקרה מיוחד, וכפי שמתארת ליהי גם לא קרה בסמטה חשוכה בשעה מאוחרת, אלא באור יום ברחוב הומה אדם. אורין (28), מתגוררת בשדרות נורדאו, מספרת על מקרה דומה. "הלכתי ביום שבת בצהריים לדירה שלי, כשהבחנתי שנהג מונית עוקב אחרי. הוא נסע באיטיות ופתח את החלון ושאל אם אני צריכה מונית, אמרתי לו שאני בסדר ברגל ושאין צורך. הוא המשיך לנסוע אחרי עם החלון פתוח, הבהרתי לו שנית שאני לא מעוניינת במונית, אבל הוא הפציר בי: 'בואי, אני אסיע אותך חינם אם תעשי לי טובה'. התחלתי ללכת בזריזות כשהוא עדיין בעקבותיי. הוא ראה איפה אני גרה כשברחתי לדירה ואני פחדתי נורא שהוא יגיע לשם וינסה ליצור איתי קשר באיזשהי צורה".

על פי החוק למניעת הטרדה מינית, הצעות לשירותי מין עבור תשלום הן עבירה פלילית. הצעות אלו מוגדרות כ"הטרדות רחוב", ובישראל לא מתבצעת עליהן אכיפה בחוק. "בהטרדות רחוב למיניהן וכמובן בהצעה של שירותי מין, המסר התת קרקעי הוא 'המרחב הציבורי לא שייך לך, את אורחת בו ואנחנו יכולים להשפיל אותך בכל אופן שנבחר בגלל המיניות שלך'. החוק אוסר את זה", מסבירה מרים זלקינד (33), עו"ד ומקדמת המדיניות והחקיקה של שדולת הנשים בישראל. "מדינת ישראל לא השכילה לפתח כלים נגד הטרדות רחוב ובטח נגד שידול לזנות וזה חסרון מאוד בולט מבחינת ההגנה שהמדינה נותנת לנשים".

>> חברות מערכת Time Out מספרות על ההטרדות והתקיפות שחוו

לדבריה, מדינות אחרות בעולם דוגמת צרפת השכילו לעגן בחוק איסור נגד הטרדות רחוב, עבירה שעליה יקבל אדם קנס בגובה מינימלי של 90 יורו ויכול להגיע עד 750 יורו לעבריינים חוזרים. "יותר קשה להוכיח הטרדות רנדומליות אבל זה לא צריך להיות מחסום לנסות להגן על נשים, והעובדה שאפשר לקנות אישה בכסף גורמת נזק חמור ונותנת לגיטמציה להצעות מסוג זה לנשים", אומרת עו"ד זלקינד. "מכיוון שכל אישה בחברה היא אישה פוטנציאלית בזנות, גברים לא חוששים להציע זאת. המדינה צריכה לצאת בהצהרה ברורה: אי אפשר לקנות אף אישה בכסף. כי אם אפשר לקנות אישה אחת אז לכל אישה יש מחיר". לטענתה, שילוב של הפללת לקוחות בזנות ופיתוח כלים נגד "הטרדות רחוב" הם הדרך היחידה להילחם בתופעה המכוערת שנשים פוגשות יום יום במרחב הציבורי.

ההטרדות הללו, מעידות נשים, מגיעות לשיאים יצירתיים. "יצאתי מהאוטו שלי בים ומישהו ניגש אלי ואמר שיש לו כמה שאלות לשאול אותי, ושלא אלחץ", מספרת מאיה קנת (21), צפון העיר. "הוא שאל בת כמה אני ובמה אני עובדת, אמרתי לו שאני מלצרית. הוא שאל אם אני אוהבת להרוויח הרבה כסף ואם אני ליברלית ובראש פתוח בכל מה שנוגע לסקס, סמים ואלכוהול ומסיבות מהסוג הזה. אמרתי לו שאני מאוד משוחררת בנושא. הוא שאל אם אני מעוניינת להיות מארחת במסיבות של אנשים מפורסמים בווילות בארץ, אז הבנתי שהוא רוצה שאהיה מארחת במסיבות חשק. הוא אמר 'כן, זה לבוא מסביבות 10 בערב עד 3 בבוקר, בין 600 ל-800 ש"ח בערב' ואז ציין ש'זו מסיבה של חילופי זוגות, אנשים שרוצים להתפרק בסופ"ש ולהשתחרר באים לשם. אם את רוצה את יכולה להיכנס אחרי שאת מסיימת את האירוח ולהיות חלק מהמסיבה'".

מאיה מתארת כי האדם שניגש אליה לא היה בעל חזות חשודה או מאיימת ולכן לא התנגדה לנהל איתו שיחה עד שהבינה כי הוא מנסה לשדל אותה לשירותי מין. "אחרי שסירבתי לארח במסיבות שלו הוא אמר: 'יש לי עוד הצעה – אני מכיר הרבה אנשים שישלמו הרבה כסף אם תצאי איתם לפגישות עסקים'. אמרתי בתקיפות שזה לא מתאים לי והוא הוסיף: 'למה לא? זה הרבה כסף, רק תבואי ותהיי יפה'. הוא ניסה לשכנע אותי עוד ואמרתי לו שאני לא רוצה ושזה עובר את הגבול. בניסיון נוסף הוא הציע: 'אם את מעוניינת אני מכיר אנשים שישמחו שתצאי איתם לדייט ולא תהיי חייבת לשכב איתם, אם תרצי לשכב איתם תקבלי עוד כסף באזור ה-10,000 ללילה'".

"נכנסתי לחנות בגדים מעבר לכביש והתחלתי לבחון את הבנות סביבי. לקח לי כמה זמן להבין שהבעיה היא לא בי ולא באיך שאני לבושה או במה שאני משדרת" (צילום: shutterstock)
"נכנסתי לחנות בגדים מעבר לכביש והתחלתי לבחון את הבנות סביבי. לקח לי כמה זמן להבין שהבעיה היא לא בי ולא באיך שאני לבושה או במה שאני משדרת" (צילום: shutterstock)

חומרת המעשה עצמו, של הצעה מגונה אשר משפילה בצורה כזו אישה, היא גדולה מאוד. אך היא לא נגמרת בסיום ההטרדה אלא מלווה את הנפגעות גם לאחריה. "מיד כשהתרחקתי ממנו סידרתי את החצאית שלבשתי והנמכתי אותה על הרגליים, פתאום חשבתי שאיך שהתלבשתי אולי נתן לו לגיטימציה לפנות אלי בהצעה הזו", אומרת ליהי. "נכנסתי לחנות בגדים מעבר לכביש והתחלתי לבחון את הבנות סביבי וחשבתי למי הוא כן היה ניגש ולמי לא לפי איך שהיא לבושה, לקח לי כמה זמן להבין שהבעיה היא לא בי ולא באיך שאני לבושה או במה שאני משדרת".

"הרגשתי זולה, ולא בגלל משהו שאני עשיתי לא נכון", מוסיפה מאיה. "לא שידרתי שום דבר שהיה מצדיק להציע לי הצעה כזאת". עו"ד זלקינד מסבירה כי על נשים לזכור תמיד כי שום דבר שהן יעשו לא גורם לאדם אחר להטריד אותן. "כל המחקרים מוכיחים שאין שום קשר בין איך שאישה מתלבשת לבין העובדה שמטרידים אותה. מי שיטריד אישה יטריד אותה לא משנה איך היא לבושה. זה אשמתו של מי שהחליט שיש לו מספיק כוח כדי להשפיל מישהו אחר", היא אומרת.