שיחה עם יו"ר איגוד הפוקר על מעמדו החוקי של המשחק בישראל

שיחה עם סטס טישקביץ', מנכ"ל האקדמיה הישראלית לפוקר ויו"ר איגוד הפוקר

סטס טישקביץ'
סטס טישקביץ'
31 בדצמבר 2015

אהלן סטס טישקביץ'. השבוע הרשיע בית המשפט המחוזי בירושלים בני זוג תושבי העיר בעברה של החזקת מקום להימורים, וזה כי הבעל שיחק טקסס הולדם פוקר עם חברים בסלון. במסגרת ההרשעה בית המשפט קבע, למעשה, שבעיני המדינה פוקר הוא משחק שמבוסס על מזל ולא על יכולת. מה אתה אומר על זה?

"כל משחק שבו מעורבות החלטות שמשפיעות על התוצאה הסופית הוא משחק של יכולת ולא משחק של מזל. אז אתה יכול להגיד 'רגע, גם ברולטה אני מחליט על איזה מספר להמר'. ההבדל הוא שההחלטה הזו לא משפיעה על סיכוייך לזכות. לעומת זאת, בפוקר ההחלטות משפיעות באופן ישיר על סיכויי הזכייה. בדיוק כמו שש בש, שהמדינה מכירה בו כמשחק יכולת ולא רואה בו הימורים".

אז כנראה שהשופטים לא מקבלים את הקריטריון כקובע, או שאין להם מושג מהחיים שלהם.

"שני הדברים נכונים. תבין, בית המשפט הזמין חוות דעת מומחה מפרופסור לסטטיסטיקה בשם עלי מצבך, איש רציני. בתור יו"ר איגוד הפוקר עזרתי לו לכתוב את חוות הדעת, שמן הסתם קבעה שפוקר זה משחק יכולת, אבל במשפט עצמו השופט שאל אותו אם הוא שיחק פוקר בעצמו אי פעם ובגלל שהוא ענה שלא אז הוא לא קיבל את חוות דעתו. החוק הישראלי קובע שקובעים אם משחק הוא משחק יכולת או מזל על בסיס משחק בודד. זו בעיה רצינית, כי אפילו בכדורגל, משחק יכולת לכל הדעות, יש מצב שבמשחק אחד האלופה תפסיד לקבוצה הגרועה בליגה".

אז אתה בטח בעד לגליזציה של הפוקר.

"לגליזציה מוחלטת – לא, כי זה ייצור מצב שמאות אלפי ישראלים יפשטו את הרגל. אני חושב שצריך לעשות מה שעשו בזמנו עם סנוקר וברידג' – לפתוח מועדונים מורשים מטעם המדינה שבהם מותר לשחק פוקר, אבל רק על סכומים קטנים. נגיד גג 200 ש"ח לבן אדם. בפועל מתנהלים בישראל מדי יום אלפי משחקי פוקר לא חוקיים וזה חבל, כי כל הכסף הולך לשוק האפור והמדינה לא גובה על זה מסים. מה שבטוח הוא שהמצב הנוכחי שבו לוקחים אישה שישנה בזמן שבעלה שיחק פוקר עם חברים בסלון ותובעים אותה על ניהול הימורים לא חוקיים הוא הזוי".

אתה אומר שאכפת לך שאנשים פושטים את הרגל והכל, אבל בוא נהיה כנים: אתה שחקן פוקר מעולה, שמרוויח הכל באינטרנט, לא?

"כן, והכל באופן חוקי, כולל תשלום מס על הרווחים".

הרווחים שלך באינטרנט הם הרי על חשבון כל מיני נערים תורכים והודים או השד יודע מי שמפסידים את החסכונות שלהם במשחקים מולך. לא אכפת לך מהם רק כי אתה לא רואה להם את הפנים?

"לא רק שאני מסכים איתך, זה גם מה שאימא שלי אומרת לי כל הזמן וזו הסיבה שעברתי לאחרונה יותר ללמד פוקר ופחות לשחק פוקר. זה משחק קניבליסטי, אין ספק, כי בשביל שתרוויח מישהו אחר צריך להפסיד. יצא לי טוב שיש לי ילד בן שנה וחצי אז לשחק בלילות ממילא כבר לא ממש אפשר. בסופו של דבר זה עניין של מוסר אישי. לפני ארבע שנים הייתי אומר לך שהבעיה היא של הילד התורכי הזה והאחריות היא שלו ולא שלי, אבל היום אני רואה דברים אחרת".

כמה כסף הרווחת בקריירה עד כה?

"כמיליון וחצי ש"ח מאז 2012, ושילמתי על זה בערך 33 אחוז מס".