העירייה תשקיע 100 מיליון שקלים בשיפוץ אלפי בניינים בעיר

בוגרשוב 86, אחרי שיפוץ החזית (צילום: דורון סהר)
בוגרשוב 86, אחרי שיפוץ החזית (צילום: דורון סהר)

היעד: אלף בניינים משותפים משופצים כל שנה לאורך עשור. האמצעי: הרבה כסף והטבות לבעלי בתים ודירות - אבל גם סנקציות נגד בעלי בניינים שמזניחים את חזות המבנה. חולדאי: "לא מדובר באסתטיקה בלבד"

כן, תמ"א 38 זה בלתי נסבל והשיפוצים המתמידים בעיר הם גיהנום לכולם, אבל הבונוס הוא שתל אביב הופכת עיר פחות ופחות מכוערת. שיפור פני העיר תלוי לא מעט בבעלי בניינים משותפים, וכעת מעלה עיריית תל אביב-יפו הילוך במאמציה לעודד בעלי בתים לשפץ את נכסיהם, ואישרה במועצת העיר חבילת תמריצים לשיפוץ מבנים עם יעד של שיפוץ 1,000 בתים משותפים בשנה לאורך עשור. העירייה תשקיע במהלך 100 מיליון שקלים. ועל הביצוע יופקד התאגיד העירוני עזרה ובצרון.

בוגרשוב 86 לפני השיפוץ (צילום: דורון סהר)
בוגרשוב 86 לפני השיפוץ (צילום: דורון סהר)

התמריצים המוגדלים, לפי העירייה, הם רק צעד אחד בתכנית העירונית שמטרתה לעבור משיפוצים ספורדיים ונקודתיים  לגישה של תחזוקה מקיימת. במרכז המדיניות העירונית יוצב ההיבט הקהילתי, הכולל את חיזוק תחושת השיתופיות בבית המשותף.  על פי מחקרים שניתחה העירייה, תחושת השייכות והרצון להשקיע בסביבת המגורים עולה ככל שהתושבים חשים כי קשריהם הקהילתיים חזקים וחיוביים. לצד התמריצים, העירייה תאשר בחודשים הקרובים סל כלים נוסף הכולל גם הגברת אכיפה, יצירת סטנדרט שיפוץ אחיד ועוד.

במסגרת חבילת התמריצים יוכל כל בעל דירה יוכל לקבל מענק כספי בסך 5,000 שקלים לביצוע השיפוץ, אשר יינתן לאחר תחילת ביצוע העבודות. בנוסף, 50 הבניינים הראשונים בכל שנה שיפנו לקבלת מענק ייהנו מהטבה מיוחדת בדמות מימון פרויקט קהילתי בשווי של עד 10,000 שקלים ברכוש המשותף. פרויקט זה יכול לכלול הקמת גינה, אבזור מחסן משותף, אבזור חדר אופניים ועוד. זאת ועוד: מבנים אשר יקבלו דרישה לשיפוץ לפי חוק העזר העירוני, יקבלו מענק כספי בגובה 20,000 שקלים לבניין, בכפוף לתחילת ביצוע תוך שישה חודשים.

בוגרשוב 83 לפני השיפוץ (צילום: דורון סהר)
בוגרשוב 83 לפני השיפוץ (צילום: דורון סהר)

עוד הוחלט, כי העירייה תסייע לוועדי בתים להתמודד עם סרבני שיפוץ, ובכל בניין שבו קיימת הסכמה של 70% מבעלי הנכסים לביצוע השיפוץ – העירייה תממן באופן זמני את חלקם של הסרבנים, כך שהשיפוץ לא יתעכב. במסגרת סקר שערכה לאחרונה עזרה ובצרון בנושא השפעת השיפוץ החיצוני על שווי הנכס, עלה כי ערך הדירות בבתים משופצים עלה בממוצע ב-3.4 אחוזים.

בוגרשוב 83 אחרי השיפוץ (צילום: דורון סהר)
בוגרשוב 83 אחרי השיפוץ (צילום: דורון סהר)

"אחרי שני עשורים בהם ביצענו שדרוג כולל בתשתיות הציבוריות – במדרכות ובכבישים, בשדרות ובפארקים, בהקפדה על ריהוט הרחוב ועל נראות המרחב הציבורי – נפעל נמרצות כדי שגם בעלי הבתים יתחזקו וישפצו כראוי את הבתים שברשותם", הכריז ראש העיר רון חולדאי. "לא מדובר באסתטיקה בלבד – למרות שזו אינה מילה גסה; אלא בערך עירוני אמיתי: החזות הניבטת אל המרחב הציבורי מחזירה אזורים שלמים בעיר לתושביהם, תורמת לחיי קהילה תוססים, מעלה את אטרקטיביות הרחוב העירוני ובכך תורמת לעסקים ולמסחר, ומגבירה את תחושת הביטחון האישי. וכן – היא גם אסתטית, ומייצרת ערך לדיירים ולבעלי הבתים".