שירה גפן: "סורי שהרסתי לכמה את ההלוויה של אבא שלי"

שירה גפן ואביב גפן בהלוויית אביהם (צילום מסך: כאן 11)
שירה גפן ואביב גפן בהלוויית אביהם (צילום מסך: כאן 11)

שירה גפן בתגובה ראשונה ומדויקת לסערה המזויפת שהתעוררה בעקבות חולצת "אין דמוקרטיה עם כיבוש" שלבשה להלוויית אביה, יהונתן גפן ז"ל: "הגיע הזמן להנכיח את מה שרוצים שנשכח, היכן שרק אפשר. זו היתה דרכו של אבי ואעשה ככל שביכולתי להמשיכו"

ביום שישי נערכה בנהלל הלווייתו של יהונתן גפן ז"ל בטקס מרגש ותרבותי, בנוכחותם של מאות חברים ובני משפחה שהגיעו לחלוק לו כבוד אחרון. מכונת הרעל של נתניהו התנפלה כמוצאת שלל רב על החולצה עמה הגיעה בתו של גפן, שירה, ועליה הכיתוב "אין דמוקרטיה עם כיבוש", סלוגן שהפך פופולרי במיוחד מדי מוצ"ש ברחוב קפלן לאורך 16 שבועות המחאה נגד ההפיכה המשטרית. הרשתות החברתיות הוצפו בנאצות, איומים ודברי ביקורת של מיטב ומירע השופרות, מפי אותם אנשים שסירבו להספיד את המשורר האהוב בגלל עמדותיו הפוליטיות. הבוקר החליטה גפן להגיב בפוסט קצר ומדויק בפייסבוק:

להנכיח את מה שרוצים שנשכח. שירה גפן (צילום: איליה מלניקוב)
להנכיח את מה שרוצים שנשכח. שירה גפן (צילום: איליה מלניקוב)

"סורי שהרסתי לכמה את ההלוויה של אבא שלי", כתבה גפן. "סליחה על ה'אצבע בעין' של אלה שציפו להלוויה ממלכתית מרגשת ומאלחשת, ונהרסה להם החוויה בגלל חולצה עם המילה השערוריתית -כיבוש. המאוכזבים כותבים שבבתי קברות עלינו 'לשים בצד' עניינים פוליטיים. אז זהו, שבצדדים כבר היינו, לא רואים משם, קל להתעלם ולהדחיק, וכשהאדמה בוערת אין יותר צדדים. כל המקומות כשרים למחאה, על אחת כמה וכמה בתי הקברות שמלאים בין השאר בקורבנות הסכסוך האינסופי. הגיע הזמן להנכיח את מה שרוצים שנשכח, היכן שרק אפשר. זו היתה דרכו של אבי ואעשה ככל שביכולתי להמשיכו".

גפן חתמה את הפוסט בציטוט מתוך שירו של דילן תומס, המשורר הנערץ על אביה, "אל תלך אל הלילה":
And you, my father, there on the sad height
Curse, bless, me now with your fierce tears
I pray.
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light

סורי שהרסתי לכמה את ההלוויה של אבא שלי. סליחה על ה״אצבע בעין״ של אלה שציפו להלוויה ממלכתית מרגשת ומאלחשת, ונהרסה להם…

Posted by Shira Geffen on Saturday, April 22, 2023

התגובות הקשות לחולצתה של שירה גפן מצד תומכי הדיקטטורה אינן מפתיעות במיוחד, לאור ההתעוררות בשיח נגד הכיבוש – אחת מתופעות הלוואי המפתיעות והמבורכות נגד ההפיכה המשטרית, עליה דיווחנו בהרחבה בסוף השבוע. במהלך הפגנת מוצ"ש השבועית אמש הושמעו לאורך הלילה כולו שיריו של יהונתן גפן ז"ל, כולל ביצוע מרגש במיוחד של השיר "יונתן סע הביתה" בביצועם של אושיק לוי ונפתלי אלטר. דגל פריסה עצום ועליו נר זיכרון שחור והכיתוב "הנסיך הקטן מפלוגה ב'" לזכרו של גפן נפרס בשיאה של ההפגנה. עכשיו כולם יודעים: אין דמוקרטיה עם כיבוש.

לילה של מחוות ליהונתן גפן ז"ל. מחאת הדמוקרטיה, 22.4.23 (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)
לילה של מחוות ליהונתן גפן ז"ל. מחאת הדמוקרטיה, 22.4.23 (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)