Tidal בישראל: החל מהיום שירות הסטרימינג החדש זמין גם כאן

שירות המוזיקה בסטרימינג של ג'יי זי מושק היום בישראל באפליקציות ודרך הדפדפנים. בין השותפים בבעלות עליו: ריהאנה, מדונה, ביונסה, קולדפליי וארקייד פייר. אך האם הוא שווה את הכסף?

ג'יי זי בהשקה של טיידל בניו יורק. צילום: Gettimages
ג'יי זי בהשקה של טיידל בניו יורק. צילום: Gettimages
30 באפריל 2015

שירות הסטרימינג המדובר רבות לאחרונה שבבעלותו של ג'יי זי ושמנסה להתחרות בספוטיפיי הפופולרי, זמין בישראל החל מהיום. טיידל, שמאפשר גישה לכ-25 מיליון שירים, נרכש ועבר מיתוג מחדש על ידי הראפר והמפיק הניו יורקי והוא מתפאר באיכות סאונד גבוהה במיוחד (Lossless לאודיופילים שביניכם), מעל ל-75 אלף קליפים, תוכן בלעדי שכולל, בין היתר, פלייליסטים להאזנה שהורכבו על ידי מוזיקאים, עיתונאים ומומחים מתעשיית המוזיקה.

מחיר מנוי בישראל יעמוד על 30 ש"ח לחודש עבור האזנה בלתי מוגבלת, או 60 ש"ח בעבור שירות פרימיום שיאפשר איכות סאונד גבוהה יותר. בטיידל מבטיחים שבמסלול היקר יותר יוזרמו קבצי מוזיקה שלא עברו כיווץ דיגיטלי בכלל (כפי שקורה בהכרח כשממירים מוזיקה מדיסק לקובץ MP3 לדוגמא). בניגוד לספוטיפיי, טיידל לא יציע גרסה חינמית של השירות. עם זאת, טיידל הוא שירות נטול פרסומות.

אפליקציית טיידל כבר זמינה במערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד ונוסף לנגן מבוסס web הפועל דרך הדפדפן במחשב.

אנשי טיידל מעונינים שהשירות החדש יתפס בעיני הציבור כמעין איגוד האמנים של עידן הסטרימינג, אופוזיציה לחברות טכנולוגיה שמרוויחות באמצעות חשיפת קהל לפרסומות. זאת על רק הביקורת שספוטיפיי, שהוא השירות הפופולרי בעולם (אך לא זמין בישראל), סופג כבר זמן מה בענין גובה התמלוגים הנמוך שהוא משלם לאמנים עבור האזנות. ג'יי זי מתחייב שבטיידל ישלמו פי 2 יותר תמלוגים לאמנים שיצטרפו לשירות לעומת שירותי סטרימינג אחרים.

יתרה מכך, הראפר והיזם מציע לכל אמן או להקה שיצטרפו לשירות נתח בחברה. עד כה הצטרפו אליו ריהאנה, אלישיה קיז, מדונה, ביונסה, ג'ק ווייט, קולדפליי, Deadmau5, אשר, קאלין האריס, דאפט פאנק וארקייד פייר. בהשקה החגיגית בניו יורק לפני כחודש כינתה אלישיה קיז כינתה השירות, "הפלטפורמה הראשונה אי פעם למוזיקה ולבידור בבעלות האמנים עצמם".

Tidal. צילום: יח"צ
Tidal. צילום: יח"צ

גם טיידל הספיק לספוג מנת ביקורת לא מבוטלת מאז ההשקה המחודשת שלו על ידי ג'יי זי לפני כחודש. בין המבקרים היא הזמרת לילי אלן שצייצה בעמוד הטוויטר שלה: "אני ממש אוהבת את ג'יי זי, אבל טיידל יקר (כל כך) יחסית ליופי של שירותי סטרימינג אחרים, הוא לקח לעצמו את האמנים הכי גדולים… עשה אותם אקסקלוסיביים לטיידל (אני צודקת כאן?), אנשים הולכים לנהור בחזרה בכמויות לאתרים הפיראטיים".

בנוסף, וידאו משעשע שצץ ברשת בשבועות האחרונים מציג את טיידל כשירות שמעונין להפוך את המוזיקאים העשירים שמחזיקים בנתחים ממנו לעוד יותר עשירים תוך שהם מוצגים לקהל כמסכנים, כנזקקים שנפגעו בהתמלוגים הנמוכים של השירותים המתחרים.

אנשי מדיה וטכנולוגיה רבים עדיין סקפטיים באשר לסיכויים של השירות להתרומם ולהיות מתחרה של ממש לספוטיפיי. לאחרון יש 15 מיליון משתמשים משלמים לעומת כ-17 אלף שיש לטיידל. אז אם באמת חשובה לכם כל כך איכות הסאונד האולטרה-גבוהה שהשירות מציע, אולי כדאי לכם לשקול הצטרפות, על אף שכדאי לוודא קודם שרשתות הנתונים הסלולריות בארץ יעמדו בזה ושהמוזיקה אכן תוזרם ללא עצירות באמצע שיר. ואם אתם לא הטיפוס שמה שהכי חשוב לו הוא לשמוע באוזניות הכי יקרות, אתם יכולים לבדוק שירותים אחרים שזמינים בארץ דוגמת Rdio, או לחילופין להשתמש בספוטיפיי באמצעות מעקף טכני פשוט כמו שמודגם במדריך שהכנו עבורכם.