שישי חופשי: הורים לא ישלחו את ילדיהם לגנים בתור מחאה

קבוצת הורים הודיעה שלא תשלח את ילדיהם בני ה־3 וה־4 לגן ביום שישי הקרוב, במחאה על ביטול התקן לסייעת נוספת

גן ילדים. תמונה: shutterstock
גן ילדים. תמונה: shutterstock
29 בינואר 2015

אחרי עשרות התנצחויות וכמעט מעצר של פעילה במחאה בבניין העירייה, החליטו ראשי מאבק ההורים להוספת סייעות בגני ילדים בעיר לעלות מדרגה. ההורים, שסיסמתם "גן זה לא מחסן", מתכוונים להשבית מחר (שישי 30.1) את הפעילות בכל גני העירייה בתל אביב המיועדים לגילי 3 ואת כל הגנים הרב גיליים המיועדים לגילי 3־4. המאבק החל בשנה שעברה, אז הפכו גני העירייה לגילי 3 ו־4 לגנים ללא תשלום, בעקבות מסקנות ועדת טרכטנברג. הפעילים דרשו שבמקביל לכניסתם למערכת החינוך של אלפי פעוטות, חלקם מתחת לגיל 3, תתגבר העירייה את צוות הגנים בסייעת נוספת כדי להקל את ההתנהלות היומיומית בהם, בטענה שגננת וסייעת אחת לא יכולות להציע חינוך וטיפול איכותי ל־35 פעוטות. עד חודש דצמבר תוגברו הגנים בסייעת נוספת שהגיעה שלושה ימים בשבוע, אבל התגבור נפסק וכעת מאויש כל גן בגננת ובסייעת אחת. הפעילים מספרים על ילדים בני 3 שהולכים לשירותים ללא העזרה הנחוצה להם, על פעוטות שברחו הביתה באמצע היום ואיש לא הבחין בחסרונם, ועל מצב הישרדותי שבו פועלות הגננות והסייעות במטרה לכבות שרפות בלבד. הפעילים קוראים להורים לא לשלוח מחר ילדים בני 3־4 לגנים, במחאה על המצב.

לטענה שגנים לגיל הרך זקוקים לצוות גדול יותר שותפים אנשי חינוך ומקצוע, והסתדרות המורים הודיעה בשבוע שעבר ששנת הלימודים הבאה לא תיפתח אם הגנים לא יתוגברו בסייעת נוספת. ההורים המוחים, כשלצדם ציפי ברנד מסיעת "שימו לב הורים" ושלי דביר מ"עיר לכולנו", דורשים מראשי העיריות להקצות מימון לסייעת למשך השנה הנוכחית, כפי שעשו עיריות אחרות. "נוצר מצב אבסורדי, שאת מצפה מגננות לתפקד עם ילדים בני 3 כאילו היו בני 5, אבל ילד בן 3 לא יכול לעשות מה שילד גדול יותר יכול: הוא לא יכול לפתוח את המפית שעוטפת לו את הסנדוויץ', הוא לא יכול להרים לעצמו את המכנסיים כשהוא הולך לשירותים", מסבירה ברנד. "גננות כתבו לעירייה במילים ברורות שהאלימות בגנים עולה, והעירייה בחרה להתעלם. עיריית תל אביב בנתה על זה שההורים, הציבור הכי עסוק והכי מותש, לא יצא לרחוב ולא יביע מחאה, אבל אלפי הורים כבר אישרו שיקריבו את יום שישי שלהם בדרישה לסייעת נוספת. אנחנו מאוד מקווים שעוד לפני שנצטרך לשבות, עיריית תל אביב תפסיק לנהל מלחמה עם המדינה על גבם של ילדים רכים בני 3 ותתגייס לפתור את המצוקה העכשווית בגני הילדים, ואנחנו ההורים נתגייס לתמוך ברון חולדאי כשיחליט להוביל את המאבק מול המדינה לשינוי התקן בגני הילדים".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר כי בכוונתה להפעיל ביום שישי את גני הילדים כסדרם: "כידוע, התקן למספר סייעות בגנים נקבע על ידי משרד החינוך ועל פיו הוא מממן העסקתן. כך במרבית הערים בארץ ישנה גננת וסייעת אחת בגני הילדים. למרות העדר המימון ועל מנת להקל על קליטתם של ילדי טרום־טרום חובה העירייה תגברה סייעת נוספת למשך ארבעה חודשים עד סוף חודש דצמבר. לאחרונה הודיעה הסתדרות המורים כי היא מובילה בנושא זה מהלך ארצי והעירייה כמובן תפעל על פי מה שיקבע לכלל המדינה".